Gå til innhold

jordmor kunne ikke finne fosterlyden i uke 14

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop vert hos jordmor, og er så skuffet. Uansett hvor lenge hun prøvde kunne hun ikke finne fosterlyden til babyen vår.Jeg er gravid i uke 14 og trodde at det var store sjangser for at jeg nå kunne høre den...

Kan noe være galt?

Jeg var på ultralyd i uke 10, og det eneste vi da kunne se var en liten rund klup i livmoren med noe som beveget seg i midten. Vi så ingen armer eller føtter. Nå er jeg redd det er noe galt...

Er det vanlig å ikke høre fosterlyden selv om jeg er kommet så langt?

Hilsen Bekymret

Fortsetter under...

Jeg er 3 barns mor, og mener det ikke er grunn for bekymring. Ved ultralyd i 10 uke kan man ikke se armer eller ben, fosteret er for lite, så det er helt vanlig. Har selv tatt ultralyd flere ganger rundt denne tiden, og har tre friske barn.

Når det gjelder fosterlyden, kan det være mange årsaker til at du ikke fikk høre den. B.l.a at fosteret ligger bak morkaken og er vanskelig å komme til. Er du allikevel usikker, så kan du ringe lege eller legevakt. Som sagt det er bedre å gå en gang for mye en en for lite.

Men, jeg vil jo tro at jordmor ville sendt deg videre hvis det var den minste grunn til bekymring.

Håper du ble litt klokere og at alt går bra med deg og den lille.

MVH

Jeg er 3 barns mor, og mener det ikke er grunn for bekymring. Ved ultralyd i 10 uke kan man ikke se armer eller ben, fosteret er for lite, så det er helt vanlig. Har selv tatt ultralyd flere ganger rundt denne tiden, og har tre friske barn.

Når det gjelder fosterlyden, kan det være mange årsaker til at du ikke fikk høre den. B.l.a at fosteret ligger bak morkaken og er vanskelig å komme til. Er du allikevel usikker, så kan du ringe lege eller legevakt. Som sagt det er bedre å gå en gang for mye en en for lite.

Men, jeg vil jo tro at jordmor ville sendt deg videre hvis det var den minste grunn til bekymring.

Håper du ble litt klokere og at alt går bra med deg og den lille.

MVH

Tusen takk Therese!

Jeg tror også at jordmoren ville sendt meg videre om noe var galt... Jeg vet ikke hva du kan forvente å se på ultralyd i uke 10, men tusen takk for at du gjorde meg lettere!

Faktisk kan man ikke være sikker på å høre fosterlyden med doppler før etter uke 20. Av den grunn er det en del leger som ikke leter etter fosterlyden før man har vært på UL og har passert uke 20. Så at de ikke fant fosterlyden skal du ta helt med ro. Ofte får man satt UL-terminen senere enn mens-terminen. Hvordan fostret ligger, størrelse osv er med på å avgjøre om det går å høre fosterlyden eller ikke.

Annonse

Alle blir like bekymret, så det har jeg full forståelse for. Men det er ikke unormalt! Jeg har hørt om eksempler der man ikke greide å finne fosterlyden før 20 uker på vei!

Det kan være litt vanskelig siden fosteret kan "gjemme" seg litt i kriker og kroker enda.

Ta en ny tur til jordmor dersom du bekymrer deg, og be henne prøve å lytte på deg en gang til. De fleste jordmødre har tid til overs for de som er bekymrede.

• 2 uker senere...

Jeg tror det var rundt den tida jeg fikk høre fosterlyden. Grunnen til at de sleit litt med å finne den hos meg var at morkaka ligger foran. De må fremdeles helst bruke forsterkeren når de skal måle den og nå er det to uker til termin!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...