Gå til innhold

P-piller til skrekk og advarsel?

Anbefalte innlegg

Ved mitt siste legebesøk fikk jeg beskjed om at de p-pillene jeg benytter (trionetta) har vært grunnen til at jeg i de siste 6 mnd'ene har opplevd brystsmerter som forstyrrer oksygeninntaket og hevelser i beina. Jeg ble ikke bedt om å møte opp til noen undersøkelse for å sjekke om det hadde blitt noen skader pga pillene. I stedet fikk jeg en respept på nye piller, sjasmin. Men etter den forrige opplevelsen vet jeg ikke om jeg våger å bruke dem. Og jeg vet ikke om jeg bør komme meg til en gynekolog og sjekke om alt er som det skal. Jeg vet at det finnes minipillen, som ikke skal være like skadelig. Men det fins vel andre p-piller som jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64796-p-piller-til-skrekk-og-advarsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. jeg vet at p-pilla er "farlig" og kan føre til blodpropp dannelser hvis du røyker osv... men mini pilla har ikke de samme satoffene som p-pilla inneholder. og er derfor ikke så risikofylt...

Du burde dra til gynokologen å få ny resept på en minipille...som ikke bivirkninger....

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder litt rart det du beskriver. P-piller kan gi blodpropp i benet som kan flytt seg til lungen og gi pusteproblem, men det er en akutt tilstand, ikke noe som går kronisk over flere måneder. Man får ikke blodpropp i begge ben samtidig. Hvis man har hatt en slik komplikasjon skal man ikke bruke noen form for p-pille, men gjerne minipille.

Jeg synes du skal få din lege til å forklare hva han/hun egentlig har ment og hvorfor du skal ha et annet p-pille merke. Det er ingen eller minimal forskjell på Trionetta og Yasmin (eller alle ndre p-piller )med hensyn til å danne blodpropp, men som sagt synes jeg ikke det lyder som det er en slik komplikasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...