Gå til innhold

hyperplasi


zola

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33 år som har fått diagnose hyperplasi. Dvs. at livmorslimhinnen i livmoren er "overstimulert". Har blitt behandlet med Farlutal ifjor høst, da det ble konstantert at jeg hadde kraftig celleforandring i l.slimhinnen.Har blitt anbefalt å fjerne livmoren, men det ønsker jeg helst ikke.Har ønske om flere barn enn dem to jeg har (13, og 9 år gamle).Ingen av legene jeg har snakket med kan si om min manglende eggløsning kan være årsaken til tilstanden i livmoren min.Ingen undersøkelser er gjort for å finne ut hvorfor jeg ikke har eggløsning.Ønsker mange svar på "hvorfor".Ønsker også å komme i kontakt med private sykehus både i-og utenfor Norge som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved manglende eggløsning (f.eks. ved tilstanden PCOS) dannes ikke progesteron og østrogenet påvirker livmorslimhinnen til hyperplasi. Det kan være forskjellige grader av hyperplasi, ved den alvorligste formen (med atypiske celler) er det risiko på 30% for utvikling av kreft. Man anbefaler derfor fjernelse av livmoren. Hvis du har fått behandling med et progesteronpreparat i så kraftig dose som det er i Farlutal uten at forandringene har gått tilbake, så er man vel redd for at videre utvikling i uheldig retning.

Med hormonanalyser kan man undersøke om du har PCOS eller annen årsak til manglende eggløsning. Man kan evt gjøre et forsøk med å stimulere til eggløsning hvis du ønsker å forsøke å bli gravid, men det kan være vanskelig å oppnå graviditet hvis livmorslimhinnen ikke er normal.

Jeg tror ikke det er mer hjelp å hente på et privat sykehus enn et offentlig. Har du evt vært i kontakt med en avd. for barnløshet? Hvis du ønsker barn bør du forsøke nå og ikke vente og løpe risiko for at celleforandringene forverres.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...