zola Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Jeg er en kvinne på 33 år som har fått diagnose hyperplasi. Dvs. at livmorslimhinnen i livmoren er "overstimulert". Har blitt behandlet med Farlutal ifjor høst, da det ble konstantert at jeg hadde kraftig celleforandring i l.slimhinnen.Har blitt anbefalt å fjerne livmoren, men det ønsker jeg helst ikke.Har ønske om flere barn enn dem to jeg har (13, og 9 år gamle).Ingen av legene jeg har snakket med kan si om min manglende eggløsning kan være årsaken til tilstanden i livmoren min.Ingen undersøkelser er gjort for å finne ut hvorfor jeg ikke har eggløsning.Ønsker mange svar på "hvorfor".Ønsker også å komme i kontakt med private sykehus både i-og utenfor Norge som kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64886-hyperplasi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Ved manglende eggløsning (f.eks. ved tilstanden PCOS) dannes ikke progesteron og østrogenet påvirker livmorslimhinnen til hyperplasi. Det kan være forskjellige grader av hyperplasi, ved den alvorligste formen (med atypiske celler) er det risiko på 30% for utvikling av kreft. Man anbefaler derfor fjernelse av livmoren. Hvis du har fått behandling med et progesteronpreparat i så kraftig dose som det er i Farlutal uten at forandringene har gått tilbake, så er man vel redd for at videre utvikling i uheldig retning. Med hormonanalyser kan man undersøke om du har PCOS eller annen årsak til manglende eggløsning. Man kan evt gjøre et forsøk med å stimulere til eggløsning hvis du ønsker å forsøke å bli gravid, men det kan være vanskelig å oppnå graviditet hvis livmorslimhinnen ikke er normal. Jeg tror ikke det er mer hjelp å hente på et privat sykehus enn et offentlig. Har du evt vært i kontakt med en avd. for barnløshet? Hvis du ønsker barn bør du forsøke nå og ikke vente og løpe risiko for at celleforandringene forverres. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64886-hyperplasi/#findComment-291038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.