Gå til innhold

Bekymret for datter på 18 års utvikling..

Anbefalte innlegg

Jeg skrive rpå vegne av min datter på 18 år. Jeg bekymrer meg for hennes utvikling. Hun fikk mensen ganske sent i forhold til meg, hun fikk mensen da hun var ca 15 år gammel, jeg var selv i 12 -13 års alderen. Da den enedelig kom var den veldig uregelmessig, da hun var 16 pratet vi med legen og han satte henne på p-piller. han mente det ikke var så mye å bekymre seg over i og med at hun hadde normal vekt og høyde. Etter nesten et år på pillene sluttet hun for å se om ting forløp seg som normalt uten. Nå har hun vært uten p-pillene i et år og kun hatt mensen 2 ganger etterpå. Nå er hun 18 om et par uker. Det er ikke bare dette som bekymrer meg, hun har omtrent heller ikke utviklet bryster, noe jeg synes er veldig rart. Dette er jo et sårt tema for en jente i den alderen og noe jeg helst ikke vil pirke på med henne. Hun viste meg dette selv for noen uker siden og jeg ble litt sjokkert, hun har nesten ikke antydning til bryster. det er klart at det kan være hun ikke er den jenta med anlegg for bryster, men i og med at det slett ikke er normalt med små bryster i familien, heller ikke på fars siden blir jeg litt betenkt. Hun er ei sunn jente, ikke røyker og trener 3 ganger i uken, spiser normalt, er ca 169 høy og veier 61kg. Jeg vet jo selv at dette med brystene plager henne, selv om hun ikke prater så mye om det, før elsket hun å svømme, nå er hun aldri i svømmehallen mer.. jeg gjennomskuer jo hvorfor. Hun har en flott veltrent kropp og er ei veldig pen jente, det er ikke av kosmetiske grunner jeg skriver dette. jeg er rett og slett bekymret for henne.. Hun begynner jo å bli ganske voksen.

Da hun var 14 år, ble hun opperert i ryggen for skoliose, husker legene var skeptiske til å opperere en så ung jente fordi de mente det kanskje ville forstyrre kroppens utvikling i og med at hun ikke hadde fått mensen enda. alikevel ville de gjøre det mens hun enda var ung og skjelettet var bevegelig. Det rare var at da de tok røntgen av skjelettet for å se hvor vidt hun var ferdig utvokst viste bildene at hun var det, men menstruasjon og bryster hadde ikke kommet.

Jeg fortalte min datter at hun ikke skulle bekymre seg, mange var ikke ferdig utviklet før de var 22, men jeg vet jo selv at de fleste unge sunne jenter på 18 har kvinnelig tegn..

Hun klaget også på at hun har fått økt hårvekst etter at hun sluttet på p-pillene, opp mot navlen og rundt brystvortene. har ikke sett dette selv, men om det er tilfelle sier vel dette noe om at hun kanskje trenger østrogen? Jeg var selv ferdig utviklet da jeg var omtrent 16 år.

Jeg har sagt vi bør bestille time hos en kvinnelig gynekolog, men hun kvier seg. Hva mener dere? Har jeg grunn til å bekymre meg?

Hun sa også til meg for et par uker siden at til sommeren aktet hun å ta silikon i brystene, hun orket ikke å ha kropp som en 12 åring resten av livet. dette sårer meg, det er jo det siste jeg vil hun skal gjøre, jeg forstår henne på sett og vis også...

Er det noe galt med datteren min eller bekymrer jeg meg uten grunn?

Fortsetter under...

Jeg var selv 17 år før jeg fikk mensen, og var livredd, husker jeg, for at jeg ikke skulle være "som andre". Den var uregelmessig og sjelden frem til jeg fikk mitt 2. barn i 29 års alderen, da "løsnet alt" og en kan nesten stille klokka etter meg! :-) Min første datter var bare 11 år da hun fikk mensen, så det er store variasjoner. Bryststørrelser har også variert veldig med ett og ett slektsledd hos oss, fra helt flat til svære melkebutikker!

Om du viser datteren din at du er så bekymret, så gjør du bare vondt verre, da vil hun kanskje henge seg mer opp i "sakene" enn nødvendig.

Se an tiden du, og la henne selv bestemme hva hun gjør, det er hennes kropp! :-)

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Vi mennesker er svært forskjellige når det gjelder kroppsbygning,størrelse på bryster og annet.

Menstruasjonen kan trenge litt tid på å komme i gang etter at man slutter med p-piller,men jeg synes nok 2 ganger på ett år var litt lite.Det er ikke dermed sagt at noe må være unormalt,men jeg synes dette bør undersøkes.Som en del av en slik undersøkelse kan det gjøres enkelte hormontester for å se om det er konkrete grunner til at hun ikke utvikler bryster.

Jeg vil anbefale at du sørger for at hun får en time hos legen,og i mellomtiden kan du evt.rette spørsmålet til forum gynekologi som kan mest om slike ting.Jeg tørr ikke si om hennes operasjon i 14 års alderen har noe å si for det aktuelle problemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...