Gjest Ganske nervøs Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Jeg er en kvinne på 40 år. For 7 uker siden fikk jeg for første gang svimmelanfall, kraftig hjertebank og høy puls. Jeg var i denne perioden under behandling på smerteklinikk (pga kroniske smerter etter en operasjon) og hadde nettopp startet med ny medisinering. Bivirkningene ved bruk av disse medisinene (anafranil) var bl.a svimmelhet. Ergo ble min faste lege og jeg enige om at dette var grunnen og at jeg skulle slutte med medisinene (tok totalt 8 tabl). Blodtrykket ble målt til 190/110. Jeg gikk jevnlig til legen og målte blodtrykket, det gikk sakte men sikkert ned mot 170/95. Jeg har i alle disse ukene vært konstant svimmel og hatt hjertebank. For to uker siden økte svimmelheten og hjertebanken, tok turen til legevakten og målte igjen blodtrykket som var 210/105. Jeg ble anbefalt å gå til min faste lege dagen etterpå, blodtrykket var nå 190/100. Det ble tatt en mengde prøver. Så nå sitter jeg her med hjertebank og angstlignende redsel, føler at jeg kjenner hvordan hjertet jobber på akkord. Tror nok at egen redsel gjør det verre enn det er. Men spørsmålet mitt blir, skal jeg sitte her å vente i ca 1-2uker på svar fra alle prøvene som ble tatt? Jeg er skikkelig dårlig kanskje mest psykisk? Jeg spurte legen om dette kunne være panikkangst eller lignende men han svarte negativt til dette. PS! fikk utskrevet Valium som skulle hjelpe meg ved de verste utbrudda, jeg har måttet ta noen av dem og jeg kjenner at redselen og hjertet roer seg litt. Får vel også opplyse at jeg ikke er overvektig. Det ble også tatt en EKG test, intet unormalt påvist bare høy puls. Hva råder du meg til å gjøre? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6494-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Svar til Ganske nervøs. Jeg forstår godt at du opplever denne situasjonen meget ubehagelig. Du anfører ikke hva din puls er (snakker vi om 90-100 eller 140-150 ?). Både blodtrykk og pulsfrekvens er sterkt påvirkelige av psykiske reaksjoner, d.v.s. at begge stiger hvis angst og panikk opptrer. Den svimmelheten du fikk kan ha vært provosert av Anafranil, selv om du hadde brukt middelet i små doser og i kort tid. Så langt kan det meste være forklart. Imidlertid kan det tenkes at det foreligger annen årsak, f.eks. et forhøyet stoff-skifte. Det er også andre tilstander som kunne være en forklaring. Det er nok ønskelig at du avventer svar på de prøvene som er tatt, og jeg går ut fra at de analyser som er adekvate i denne situasjonen, er tatt. Skulle ditt blodtrykk (og evt. puls) fortsatt ligge på det nivå du anfører bør det nærmere vurderes. Enkelt-blodtrykk målt på legekontoret er i din situasjon ofte ikke representativt for det egentlige trykk, og bør helst registreres over en 24-timers periode. Hvordan påvirker en Valium-indusert avslapningsperiode din puls ? Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6494-hva-b%C3%B8r-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-33142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.