Gå til innhold

Bruk av BH

Anbefalte innlegg

Gjest Louvisa

Hei!

Jeg er ei vanlig jente på litt over 20 år. Det eneste "uvanlige" med meg er at jeg sjelden bruke BH. Hvis jeg bruker det (selv sports-BH) får jeg alltid ondt både i nakke og skuldre. Dessuten virker det som om puppene faller ut enten over eller under hele tiden.

Spørmålet mitt er derfor om det hvor skadelig det er gå uten BH?

Hvilken sammenheng har "skadeligheten" med størrelsen på puppene?(mine er forholdsvis store (D-cup).

(har legen kanskje noen tips til hvordan jeg kan få mindnre pupper uten opereasjon?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6507-bruk-av-bh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lege; men kan si dette om BH:

Det høres ikke ut som om du har fått hjelp til å finne riktig BH. En riktig BH skal fordele vekten av tyngden fra brystene, og gjøre at du får mindre vomdt i rygg / nakke. BHer som brystene faller ut av høres ikke ut som riktig BH. Når du har såpass store bryst som D-cup, må man ofte kjøpe litt dyrere og mer solide BHer enn de fra de rimelige butikkjedene. Gå til en spesialforretning og invester i et par kvalitetsBHer.

Det er ikke farlig å gå uten BH, men en god BH vil motvirke vondt i nakke/rygg/skuldre som ofte følger av tunge bryst. Brystene kan bli litt slappere av å ikke bli holdt på plass.

Brystene består mye av fett, så hvis du er overvektig, vil også brystene reduseres mye i størrelse hvis du reduserer vekten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6507-bruk-av-bh/#findComment-33195
Del på andre sider

Det er riktig at størrelsen følger kroppsvekten da mesteparten av brystene er kjertler og fettvev og fettvevet "slankes bort" om man går ned i vekt. Forøvrig synes jeg nok at det å gå ned i vekt for å redusere størrelsen høres litt drastisk ut. Jeg syns ikke du skal vurdere den løsningen hvis du er fonøyd med kroppen din forøvrig.

Riktig vektfordeling er kjempeviktig og kanskje aller viktigst hvis du er "henfallen" til fysisk aktivitet *s*

Jeg har funnet meg en liten undertøysforretning som alltid har den størrelsen jeg trenger (E-cup er ikke så vanlig i de store kjedebutikkene nei...) Rett størrelse er hele poenget og det er ganske sikkert feil skålstørrelse som gjør at du har følelsen av å "falle ut". Skikkelig ubehagelig... Selv har jeg ofte hatt følelsen av å ha "fire pupper" hvis jeg ikke har fått BH som er riktig tilpasset. Finn deg en butikk som kan det å måle, det behøver ikke være fryktelig dyrt å kjøpe noe som passer deg. Lekkert kan det tilogmed være *s*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6507-bruk-av-bh/#findComment-33199
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er ikke skadelig å gå uten BH,men hvis brystene har en viss tyngde,kan dette bli tungt for nakke og rygg.Hvis de faller ut,vil jeg tro at den aktuelle BH ikke er passe til deg,og at du må prøve deg litt frem.

Brystenes størrrelse vil kunne reduseres ved at man går ned i vekt,ved operasjon,eller for mange etter amming.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6507-bruk-av-bh/#findComment-33397
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...