Gjest misti Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Hei! Jeg har crohns sykdom, og ble operert i mai. Da fjernet de tyve cm av tynntarmen min pga. katftig forsnevring. Jeg vet at dette er en kronisk sykdom, men jeg orker ikke tanken på å gå igjennom dette helvetet en gang til. Etter operasjonen var jeg veldig bra (bedre enn noensinne), men nå har jeg begynt å få smerter igjen. Det kjennes ut som stikksmerter nederst til høyre i magen, og av og til stråler de ut i ryggen. Samtidig har jeg hatt en del magekip og vært veldig oppblåst. Dette er symptomer jeg ikke har hatt siden før operasjonen. Pga. dette var jeg hos legen i dag og målte blodprosenten og CRP(da jeg var syk var det nemlig store utslag her). Heldigvis var begge deler normalt, men jeg greier ikke helt å slappe av likevel. Kan betennelsen ha kommet tilbake uten at det vises på disse prøvene? Betyr det i så fall at jeg må gjennom alle de ekle undersøkelsene igjen (Koloskopi, røntgen med kontrast, osv..)?? Det jeg egentlig spør om er: Hvilke symptomer skal man som crohns-pasient være oppmerksom på, og når skal man oppsøke lege? Og som sagt, må man gjennom alle undersøkelser på nytt hver gang man får mistanke om tilbakefall? Dette ble langt og innviklet, men jeg er bare så redd får at jeg har fått det tilbake igjen. Det har jo bare gått noen få måneder... Håper en av dere leger kan svare meg på spørsmålene mine, så jeg vet litt mer om hvordan jeg skal forholde meg til dette. Takknemlig for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6511-crohns-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Jeg synes du skal oppsøke lege når du føler at tildstanden forverres,eller når du ikke føler deg vel.Legens undersøkelse og prøvesvarene vil danne grunnlag for å si om det er nødvendig å gå videre med andre undersøkelser.Det er neppe aktuelt å gjøre koloskpi og rtg.med kontrast hver gang.Hvis din CRP tidligere alltid har reagert ved forverringer,synes jeg vi får tolke det positivt at den nå er negativ. Det er viktig at du følges nøye opp,slik at evt.medisinering kan startes på riktig tidspunkt,og at du på den måten skal få minst mulig plager over tid. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6511-crohns-sykdom/#findComment-33412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.