Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hørte dette programmet i går, med Gerd Johansen og Åsa Rytter Evensen, og ble passe lei. En lege som, grovt gjenfortalt, er i mot IVF og synes vi skal ta oss av verdens foreldreløse skaper ikke særlig forståelse. Jeg er selvsagt farget av egen situasjon, kanskje nøytrale mennesker synes det var et bra program, men jeg sendte i alle fall en e-post til P4 nå:

Jeg hørte på radioen at Midt på en søndag skulle handle om ufrivilig barnløshet. Med en programleder jeg liker godt, og Åsa Rytter Evensen, en lege jeg har hørt si mye klokt, passet jeg på å få med meg programmet. Men jeg ble bare trist. Jeg skal ikke plage deg med min lange historie om min ufrivillige barnløshet, men innrømmer at jeg langt fra har et nøytralt syn på temaet.

Jeg ble veldig skuffet. At programlederen ikke har noe særlig innsikt i problemet er fullt forståelig, men at en kjent lege kan sitte å uttale seg med så liten innsikt og forståelse om et problem som er så stort for mange skremmer meg. Og at hun ganske enkelt kan si at "Ufrivillig barnløshet" ikke er noen sykdom, når hun må vite at barnløsheten for mange SKYLDES en diagnostisert sykdom, selv om mange er uforklarlige barnløse. I følge WHO er ufrivillig barnløshet definert som en sykdom. Og igjen får ufrivillige barnløse "ansvaret" for verdens foreldreløse, og fremstår som egoister fordi vi ønsker å forsøke å få egenfødte barn før adopsjon eventuelt blir aktuelt. Det var også snakk om egenbetaling ved adopsjon, og at det er "Rart de ikke klager mer", i forhold til egenandelene for IVF (In Vitro Fertilisering). Jeg har ingen statistikk på det, og det kan hende jeg tar feil, men jeg tror veldig mange av de som adopterer først har vært gjennom IVFbehandling. Men ja, jeg er helt enig i at støtten ved adopsjon burde vært betydelig høyere.

Jeg skal ikke komme med massevis av fakta og meninger. Det kan du eventuelt lese om på www.fub.no. Programmets idè er vel kanskje å se ensidig på ting, og andre reagerer sikkert på samme måte når det er andre temaer som tas opp, men jeg kunne ha ønsket at denne saken som er så vond for mange burde ha belyst litt mer fra andre siden også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65368-midt-p%C3%A5-en-s%C3%B8ndag-p%C3%A5-p4/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hørte begynnelsen av programmet jeg også. Vi var ute å kjørte bil når jeg hørte programlederen sa det skulle handle om ufrivillige barnløse og gledet meg til å høre fortsettelsen etter sangen. Når legen begynte å prate sa jeg bare til samboer: Vi har ikke godt av å høre det, jeg blir bare så provosert". Han var helt enig og slo av hele radioen og det er jeg glad for..

Setter stor pris på at du grep fatt i det og sendte en mail til P4. Er spent på om du får svar.

Klem fra

bobla1365380358

hei

kjempefint innlegg!!!

man blir litt frustrert når man hører at ting blir så ensidig debattert, så jeg håper du får en respons på mailen din...kanskje poste den her??

hadde vært spennende å høre hva de mener.

fikk desverre heller ikke hørt på p4 denne dagen..

koz,bobla

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...