Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 17 år som har vondt i magen og diare/løs avføring nesten hver dag. Det begynte for et år siden og har forverret seg det siste halvåret. Kan det være irritabel tykktarm jeg har? Hvordan undersøkelser/prøver må en lege ta for å finne ut hva som feiler meg? Jeg har allerede tatt en allergitest uten å finne noe jeg ikke tålte. Finnes det noen behandling hvis det er irritabel tykktarm? Det går ganske mye utover skolen siden jeg ofte må være hjemme da det er som verst...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6568-17-%C3%A5r-og-d%C3%A5rlig-magetarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Alelrgiprøvene kan evt.suppleres med en prikktest hvis dette ikke allerede er gjort.Det vil være nødvendig å se på spise/drikkevanene dine generelt,slik at man kan utelukke evt.årsaker her.Irritabel tykktarm vil ikke synes på prøvene,da denne nok oftest er relatert til stress ol.Du bør undersøkes videre for avklaring av om det kan foreligge en betennelse i tarmen,og dette sjekkes både med blodprøver og med en avføringsprøve.-Muligens vil man gå videre med direkte undersøkelse av mave og tarm,hvor man enten går ned i maven med en liten slange,eller gjør det samme via endetarmen.Det er også mulig å ta spesielle røntgenbilder.Du er plaget av dette,og jeg synes du bør sørge for å få gjort de nødvendige undersøkelsene mtp.en løsning av problemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...