Gå til innhold

Anbefalte innlegg

twiggy1365380359

Jeg har gått på p-piller (trinordiol) snart 4 år, og vurderer å ta en pause. Reduseres sjansen for å bli gravid ved å gå på p-piller i lengre perioder? Jeg er i et fast forhold og har hatt samme partner i 4 år. Bør man ta en pause eller ikke?

Jeg lurer også på om hvor enkelt eller vanskelig det er å bli gravid er arvelig. Min mor ble nemlig gravid omtrent med en gang hun prøvde, mens min mormor prøvde i mange år før hun fikk det til?

Jeg er veldig takknemlig for svar. Jeg er veldig redd for at jeg ikke skal klare å bli gravid når den tid kommer. ( jeg er 22 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65697-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

P-pille periodens lengde påvirker ikke evnen for å bli gravid. Du kan gå på p-piller i 10 år uten at dettte har noen som helst påvirkningskraft på din fruktbarhet. Noe annet hadde det vært hvis du hadde brukt p-sprøyte for det er et prevensjonsmiddel som kan vanskeliggjør graviditet lang tid etter opphold. Men dette gjelder altså ikke for p-piller.

Det er ikke nødvendig med et p-pille opphold. Kroppen er i fin balanse etter flere år bruk.Ingen vits i å forstyrre dette.

Når det gjelder fruktbarhet og arv, så mener jeg å ha lest at dette har en sammenheng.Men jeg kan ikke svare sikkert på det. Vet av av de j kjenner som har hatt problemer med å få barn, så har dette også vært en problematikk for deres mødre.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65697-p-piller/#findComment-297571
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noen grunn til å ta pause hvis du føler deg vel og har bruk for prevensjon. Det er ikke vist at langvarig p-pille bruk reduserer mulighet for graviditet. Noen tilstander som reduserer muligheten for graviditet er arvelige, men i de fleste tilfeller er det ikke noe mønster, så din mormors problemer kan ikke overføres til deg. Hun kan f.eks., ha hatt en underlivsbetennelse som kanskje ikke har vært oppdaget.

For kvinner som bruker p-pille anbefaler jeg at de stopper noen måneder før de ønsker graviditet. Så vil man kunne fange opp om det i perioden med p-pille er skjedd et eller annet med deres hormonsystem som ikke ble avdekket under p-pille bruk. P-pillen vil under alle omstendigheter (med unntak av graviditet) føre til regelmessige blødninger. Ved en del hormonforstyrrelser vil første tegnet være at mensen stopper opp, og det symptomet vil p-pillen altså skjule.

Jeg viser til sjansene for å oppnå graviditet:

Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene:

1 måned: 30%

2 måneder: 45%

3 måneder: 55%

6 måneder: 65%

1 år: 80%

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65697-p-piller/#findComment-297573
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...