Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har de siste åra lagt på seg en del. Det har gått så langt at hun har blitt tatt for å være gravid. Likevel fortsetter hun med samme inntak av sjokolade, cola og potetgull.

Jeg vil jo gjerne at hun skal være slank og fin, men har ikke tort å si ifra i frykt for å få slengt tilbake noe sånt som "så det er bare kroppen min du er glad i!"

Såklart er jeg glad i henne fordet, men skal jeg si ifra hva jeg synes(og risikere en krangel), eller begrave det hele? Jeg er litt usikker....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør si fra, men på en måte som ikke sårer.

For å klare dette må du bruke det du har av vett, og være listig som faen.

I slike situasjoner skal det trossalt ikke mye feil du skal si for at kvinnfolke eksploderer, og derfor er det veldig viktig at du ikke legger fram problemet på en lite gjennomtenkt måte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-299895
Del på andre sider

Hei!

Dette er et ømtåelig punkt, ja...

Jeg er selv 'ganske drøy' og vet det jo selv... jeg vet også at det ikke er så 'innbydende' det syns jeg jo ikke selv heller... verken på meg selv, eller andre...

Men: jeg er tvangsspiser... jeg sliter fælt med det, det sitter i nøtta... - det er vel ikke umulig å få hjelp for det! Jeg går til behandling hos:

Spesialist på spiseforstyrrelser,

Ernæringsfysiolog,

Psykolog, - og vanlig lege...

Hvis dere bruker samme legen, så ville jeg ha bedt legen ta det opp med henne... så slipper du å såre henne, for det er det helt sikkert at du gjør uansett åssen du sier det... Tydelig at du er glad i jenta' di... Hun har det vondt, det kan jeg love deg... selv om hun ikke sier så mye om det...

Jeg tror legen er den beste løsningen...

*ønsker deg lykke til*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-299902
Del på andre sider

nøffelinøff

hvis hun har blitt tatt for å være gravid er det jo litt kjipt.....det går ikke an å være listig på slike ting og hun kommer uansett til å bli dritforbanna.

først: hvordan spiser du selv,og hvordan ser du selv ut?

jenter kan legge på seg av f.eks p-piller, og det er jo veldig sårt å få høre negative kommentarer for kroppen sin når man ikke kan gjøre mye med det.

men hvis det stemmer at hun spiser og drikker usunt hver dag så er det nok hennes egen feil.

det kan hende hun generelt har et problem i forhold til mat, og da er det veldig farlig av deg å kommentere at hun har lagt på seg.

hvis jeg var deg ville jeg først lagt meg selv på en sunn linje med jevn trening og sunt kosthold og så tar du følgende vending: har du et problem med mat- jeg har lagt merke til at du spiser mye søtsaker.

er det fordi det er godt,eller fordi du ikke klarer å la være?

hun kommer med en gang til å si at du synes hun er feit, men da sier du det ikke har noe med det å gjøre, du er bekymret for helsen( det er faktisk livsfarlig i lengden å putte i seg for mye fett og sukker).

jeg synes det er naivt av deg å ønske at hun skal være "slank og fin"- selv er jeg naturlig slank men vet om mange jenter som kaster opp maten sin for å være det og ender opp med spisevegring.

og det kan man faktisk dø av.

det du burde være opptatt av er at hun holder seg i normal form og spiser sunt.( litt usunt en gang i blandt må være lov for alle.personlig kan jeg drepe hvis noen nekter meg sjokolade når jeg har mensen...)

man skal spise for å leve- ikke leve for å spise.

sjønnår?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-300025
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Jeg synes du burde kunne si i fra, men at du tar deg selv i øyesyn også. Hvis du også har "noen kilo for mye" vil du ikke ha store troverdigheten..

Det er måten du sier i fra som er viktig. Kan du lede henne over fra godtehylla til fruktdisken? Eller antyde andre ting å kose seg med bortsett fra inntak av potetgull etc.?

Hvis du spiser det samme som henne er det vanskelig å kunne kreve endringer bare fra hennes side. Jeg sier dette bare generelt da man som samboere kan ha tendens til å kose seg masse og følgelig siiiige ut begge ut:)

Helse og mosjon er kanskje to ting du kan motivere henne med, og tar du initiativ til disse endringene for begge to kan du lettere få henne på gli kanskje:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-300061
Del på andre sider

hvis hun har blitt tatt for å være gravid er det jo litt kjipt.....det går ikke an å være listig på slike ting og hun kommer uansett til å bli dritforbanna.

først: hvordan spiser du selv,og hvordan ser du selv ut?

jenter kan legge på seg av f.eks p-piller, og det er jo veldig sårt å få høre negative kommentarer for kroppen sin når man ikke kan gjøre mye med det.

men hvis det stemmer at hun spiser og drikker usunt hver dag så er det nok hennes egen feil.

det kan hende hun generelt har et problem i forhold til mat, og da er det veldig farlig av deg å kommentere at hun har lagt på seg.

hvis jeg var deg ville jeg først lagt meg selv på en sunn linje med jevn trening og sunt kosthold og så tar du følgende vending: har du et problem med mat- jeg har lagt merke til at du spiser mye søtsaker.

er det fordi det er godt,eller fordi du ikke klarer å la være?

hun kommer med en gang til å si at du synes hun er feit, men da sier du det ikke har noe med det å gjøre, du er bekymret for helsen( det er faktisk livsfarlig i lengden å putte i seg for mye fett og sukker).

jeg synes det er naivt av deg å ønske at hun skal være "slank og fin"- selv er jeg naturlig slank men vet om mange jenter som kaster opp maten sin for å være det og ender opp med spisevegring.

og det kan man faktisk dø av.

det du burde være opptatt av er at hun holder seg i normal form og spiser sunt.( litt usunt en gang i blandt må være lov for alle.personlig kan jeg drepe hvis noen nekter meg sjokolade når jeg har mensen...)

man skal spise for å leve- ikke leve for å spise.

sjønnår?

hm..det med at jeg var naiv, måtte jo bare komme.Men jeg vil si at det er alt annet en naivt å bry seg om utseende til partneren. Det tror jeg de fleste er enige i.

Nei, jeg har ikke problemer med mat eller vekt. Jeg begrenser snacks inntaket mitt, og trener regelmessig.Så jeg leder ikke akkurat til noe fristelse der nei.

Kjæresten min har ikke noe spiseforstyrrelse(JA jeg er sikker!), bare litt for glad i det usunne.

Takker ellers for saklige og hjelpfulle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-300098
Del på andre sider

Hei!

Oj, dette var en litt vanskelig situasjon. Det at du ønsker å ha en kjæreste som er slank (her snakker jeg ikke om supermodell osv!), kan jeg godt skjønne, ikke bare pga at det er "penere", men også fordi det er sunnere.

Jeg synes du bør si i fra til henne, men det kommer nok ikke til å bli lett, så tenk deg godt om før du velger ord.

Hva med å foreslå kveldsturer? Er hun glad i å spasere? Dere trenger jo ikke å jogge, men gå i et rolig men fast tempo. Dra henne med deg.

Liker du å lage mat? Hva om du lager middag? Lag noe sundt, f.eks ha salat til middagen, masse grønnsaker osv. Lag fruktsalat til lørdagskos osv. Det fins mange sunne ting som er veldig gode.

Det viktigste er at du selv ikke propper i deg sjokolade osv. Dersom du bare "må", kan du jo snike til deg en sjokolade eller liknende når du er alene, bare sørg for å fjerne papiret....:)

Jeg håper det går bra! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66014-dillemma/#findComment-300560
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...