Gå til innhold

Kløe rundt endetarmsåpningen

Anbefalte innlegg

For ca. 2 mnd. siden fikk jeg kløe og litt vondt ved endetarmsåpningen. Jeg gikk til lege og fikk konstatert en stk. hemoride. Hun snittet denne opp og presset blodet ut. Som behandling for kløen (som legen sa var utslett som gjerne kom i forbindelse med hemorider som en reaksjon på avføringsbakterier) fikk jeg salven Synalar 0,025% på resept som jeg skulle bruke i 14 dager. Kløe og ømhet gikk øyeblikkelig bort ved denne behandlingen, og etter 2-3 uker avsluttet jeg bruken av salven.

Etter tre dager var problemene tilbake i større omfang. Jeg hadde nå flere små hemorider rundt endetarmsåpningen samt kløe. Jeg konsulterte legen igjen som anbefalte reseptfri Sheriproct. På spørsmål om både hemoridene og kløen/utslettet ville forsvinne med denne behandlingen var svaret fra legen at hemoridene nok ville forsvinne, men at jeg kanskje måtte regne med å plages med utslettet/kløen og dermed innfinne meg med dette "lille problemet" og bruke Sheriproct-salven kontinuerlig med et lite opphold på noen dager pr. mnd. Men kanskje ville også utslettet/kløen også forsvinne sa legen. Nå er det over en mnd. siden jeg begynte med Sheriproct. Hemoridene har forsvunnet, men kløen er der fremdeles. Må smøre meg 3-4 ggr. pr. dag - og likevel kan det klø innimellom. Jeg har også fått en lett kløe på undersiden av pungen til tider etter at dette problemet oppsto. Ingen antydning til visuelt utslett i dette området. Hva kan det være?

Er det virkelig slik at dette er et problem som ikke kan kureres? Jeg mener: Vi er i år 2000 og legevitenskapen kan ikke kurere noe så tilsynelatende enkelt som kløe i entetarmsåpningen?

Jeg håper på å få en avkreftelse på dette og evt. hva som kan gjøres (behandling). Det er ubehaglig med kløen, det er ubehagelig med å konstant gå rundt med salve i baken, det er ubeleilig å måtte smøre seg flere ganger om dagen. Dette er et problem på konferanser, i selskaper og på fjellturer. Jeg håper virkelig på et svar (så snart som mulig) som kan lette mine problemer!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6602-kl%C3%B8e-rundt-endetarms%C3%A5pningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er faktisk et ganske vanlig problem, og kan være veldig irriterende! Når huden først har blitt irritert virker det som den blir overfølsom for neste irritasjon. Først bør du sjekke om det kan være sopp. Det gjør du ved å forsøke å smøre med Canesten 3 ganger daglig og etter toalettbesøk i et par dager. Vask med lunkent vann, og tørk godt (IKKE GNI) - gjerne med hårføner før du smører. Hvis kløen gir seg bør du fortsette denne behandlingen i minst 10 dager, selv om kløen har gitt seg. Hvis Canesten ikke har noen virkning er det nok bare "vanlig" kløe/utslett. Det viktigste da er å ikke klø, og ikke gni når du tørker deg! Overrenslighet med stadig skrubbing med vaskeklut eller vasking med såpe vil gjøre at du holder problemet ved like og ikke blir bra. Tørk deg lett med papir, og hvis du har mulighet vask med fuktig vaskeklut eller fuktet bomull ved å trykke forsiktig gjentatte ganger til det er rent, IKKE GNI. Ingen såpe! Det aller beste er å dusje med lunkent vann til det er rent, men det er jo litt upraktisk hvis du ikke er hjemme. Du kan også bruke våtservietter av den typen som brukes til babyer.

Det aller viktigste er at du klarer å la være å klø! Da blir du garantert verre!

Du kan forsøke å smøre med en sinkholdig salve f.eks. Silulen, Jecoderm er også bra.

Utslettet kan også bli vedlikeholdt av løs avføring som gjør at du må skrubbe mye for å få det rent. Hvis du har løs avføring kan du prøve å spise en del kli eller blåbær, og drikke litt mindre væske (men ikke gå og vær tørst selvsagt). Du bør også forsøke å unngå sterkt krydret mat, rosiner, nøtter og mandler da dette kan gi irritasjon.

Le en lege se på det hvis du ikke har blitt bra i løpet av noen uker.

Lykke til !

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er flere årsaker til hemoroideplager,og stress,treg/hard avføring er nok de vanligste.Se etter at dette ikke er aktuelle problemstillinger,men hvis så er tilfelle,må du forsøke å rette på det underliggende problemet.

Salvene du har brukt er kjent og virker som oftest svært bra,men langvarig bruk kan føre til lokal irritasjon.Jeg synes du skal prøve å kutte denne ut,og la det bero 2-3 uker før legen så gjør en kontroll.Evt.tar man da også en bakteriologosk prøve,slik at man kan se om det foreligger evt. overfladiske infeksjoner.

Du bør nå ikke bruke salve videre uten kontroll,da dette faktisk kan være selve kilden til de plagene du har i dag.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...