Gjest Benni Skrevet 13. oktober 2000 Del Skrevet 13. oktober 2000 Da jeg fødte sønnen min fikk jeg vite at jeg hadde hatt "altfor lite fostervann". Gutten var veldig tørr i huden da han ble født og i de første ukene. Jeg hadde også veldig liten mave i forhold til hans 4 kilo. Til sammen var vektøkningen min på bare 8 kilo, så de kiloene forsvant jo fort... Innebærer det en risiko på noe vis å ha for lite fostervann? Har det noe å si at jeg ikke var flink til å drikke mye vann? Tenker litt på dette i forhold til senere svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6634-for-lite-fostervann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. oktober 2000 Del Skrevet 14. oktober 2000 Det er ingen ting du kan bebreide deg selv for med tanke på det at du hadde for lite fostervann. Vanligvis ser man dette f.eks. hvis morkaken har fungert litt dårlig mot slutten, spes. ved overtid. Du fødte en stor gutt, og det er et godt tegn. Hadde han fått dårlig forsyning av næring og surstoff, ville han sikkert vært preget av det, som oftest med lav fødselsvekt. Dine drikke-vaner (vann) har ingen betydning i forhold til fostervannsmengden. Du la ikke på deg så mye, men som du selv sier, ser det ut til at barnet er livskraftig og tok til seg det han trengte. Det er det viktigste. Regner med at barnet ditt er friskt og vitalt i dag, siden du ikke sier noe om det. Hvis du er urolig for hvordan det evt. vil bli i senere svangerskap, kan du kanskje tenke på at du må prøve å legge på deg litt mer. Er du svært overvektig, er det ikke skadelig å legge på seg så lite, men de fleste av oss trenger minst 10-13 kg. ekstra. Er du storrøyker, sier det seg selv at du må slutte. Der ser vi en sammenheng med veldig mye av det som kan gå galt i et svangerskap. En annen ting jeg også tenker på ang. lite fostervann, er at det kan være en sjangse for at du kan ha hatt en fostervannslekkasje over lengre tid før du fødte. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6634-for-lite-fostervann/#findComment-33485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.