Gå til innhold

Til utlandet med barna - delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Gjest LaurafraÅs

Min nye mann skal arbeide i Israel i fem måneder neste år.

Jeg har delt foreldreansvar for mitt særkullsbarn, som er sju år gammel. Jenta bor fast hos meg.

Kan jeg ta med min datter til Israel? Barneloven hindrer meg jo i å gjøre det uten min eksmanns samtykke, og han sier nei. Har noen erfaring med at domsstolene har sagt ja, eller andre tips til hvordan vi kan få reist. Det blir kjipt å lengte etter min mann nesten et halvt år, og jenta har et bedre forhold til han enn til faren som ikke gidder å ta kontakt.

Fortsetter under...

Gjest Arkana

Så du vil heller nekte din datter å se faren sin på et halvt år enn å være uten mannen din i samme periode? Du er tross alt voksen og forstår at dere ser hverandre igjen, dette er bare et barn uten samme forståelse for tid. Du ville vel ikke likt det om eksen din hadde tatt datteren din fra deg i 6 måneder? Jeg synes du i det minste skal spørre henne hva hun vil selv.

Om barnet ditt og faren likevel ikk ehar noen kontakt - så skjønner jeg deg godt, -

Slik jeg har det - så hadde jeg ikke kunnet reise - fordi jeg ikke vil gjøre det mot min datter som har like god kontakt med pappa som med meg. Og derfor er slike utelandsplaner uaktuelle for oss...

Tror jeg ville prøvd å ringe noen som kanskje vet? Familierådgivingskontor? Fylkesmann? vet ikke......

Så ergelig - dette kunne også ha blitt en stor opplevelse for datteren din.

Jeg skal ikke uttale meg om hvilke rettigheter du har, men du har rett i at din ex må samtykke i at du flytter til utlandet i denne perioden. Det er jo bare rett og rimelig all den tid han er faren og således har rettigheter.

Men har du snakket med han om at jenta kan komme hjem til han en uke eller mer - f.eks til jul? At han fortsatt har samvær, bare at dere må justere det litt nå som dere er borte. Jeg oppfordrer deg til å jobbe litt mer med din ex - dette kan som sagt bli en stor opplevelse for datteren din også. Tenk på alternativer samværsløsninger, og møt din ex på halvveien.

Gjest Mannen

Så du vil heller nekte din datter å se faren sin på et halvt år enn å være uten mannen din i samme periode? Du er tross alt voksen og forstår at dere ser hverandre igjen, dette er bare et barn uten samme forståelse for tid. Du ville vel ikke likt det om eksen din hadde tatt datteren din fra deg i 6 måneder? Jeg synes du i det minste skal spørre henne hva hun vil selv.

Har meget stor forståelse for at din ex nekter deg å ta ut av landet hans barn. Han har rett og plikt til samvær.

Hva er så årsaken til at du ikke vil overlate barnet til ham disse månedene, så kan du jo reise selv, alene?

Det går ikke, nei? Tenkte nok det. Da måtte jo du unnvære barnet så lenge, mens du altså mener han som far jo må være såpass til kar at han må takle det.

Problemet med deg, og de aller fleste av dine medsøstre, er at dere tror dere eier ungene. Det er tragisk og en dyp skam, er det.

Har meget stor forståelse for at din ex nekter deg å ta ut av landet hans barn. Han har rett og plikt til samvær.

Hva er så årsaken til at du ikke vil overlate barnet til ham disse månedene, så kan du jo reise selv, alene?

Det går ikke, nei? Tenkte nok det. Da måtte jo du unnvære barnet så lenge, mens du altså mener han som far jo må være såpass til kar at han må takle det.

Problemet med deg, og de aller fleste av dine medsøstre, er at dere tror dere eier ungene. Det er tragisk og en dyp skam, er det.

Skrev hun ikke at han ikke har noe kontakt med barnet da?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...