Gjest Edel Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Jeg er gravid i uke 39 og tok for en uke siden en prøve fra skjeden for å finne ut om jeg hadde Streptokokk B bakterien der. Dette fordi mitt første barn ble smittet under fødselen. Fikk svar for noen dager siden. Der står det at det kun ble funnet "vanlige" bakterier i skjeden men det ble funnet rik vekst av gjærsopp! Jeg antar at grunnen til begge deler (ingen streptokokk og sopp) kommer av at jeg gikk på pencillin i uke 34-35 pga. bihulebetennelse. Det merkelige er at jeg tror ikke jeg har hatt noen symptomer på sopp. I graviditeten har jeg så og si ikke hatt utflod, har ikke brukt truseinnlegg el. Sist graviditet hadde jeg kjempemasse utflod hele tiden og symptomer på soppinfeksjon. Så jeg ble forbauset over svaret kan man trygt si. Bør jeg behandle soppen? Når jeg kjenner etter, så har jeg KANSKJE litt svie i skjeden, men IKKE noe utflod. Tenker jo litt på barnet - kanskje best for det at soppen er borte til fødselen? Hadde en pakke VIVAG liggende og har brukt denne i ett døgn. Kan denne kuren (6 dg). være tilstrekkelig? Går ut fra at det er derfor jeg har bittelitt tynn utflod i dag som jeg ikke har hatt før.... Jeg lurer også på om svaret "vanlige" bakterier helt sikkert utelukker streptokokk B? Det er jo en ganske vanlig bakterie i skjeden hos kvinner. Jeg spør fordi det ikke var legen min som tok prøven (ferie) men en turnuskandidat. Tenkte kanskje det var en sjangs for at hun hadde misforstått? Det er to uker til termin, og jeg antar at selv om prøven nå var negativ for strept. B, så er det veldig store sjangser for at den er tilbake til fødsel? (Jeg hadde den tidlig i graviditeten). Tror legen min hadde tenkt å sette meg på en ny pencillinkur om prøven hadde vært positiv. Jeg tror uansett ikke at jeg tør å la være å få pencillin intravenøst under fødsel. Kan jeg nektes dette? (Har lest ALT om strept. B og vet alt om risiko osv). En bekjent av meg som er jordmor sa at de hadde gått vekk fra dette nå, selv om jeg fikk bekreftet på telefon fra fødeavdelingen at det VAR rutine å gi antibiotika i tilfeller som mitt (tidligere sykehistorie). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67010-sopp-uten-symptomer-div/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Det er meget vanlig med sopp i skjeden, spesielt hops gravide. Mange merker ikke noe ubehag og det er da ikke grunn til å behandle. Det skader ikke barnet. Vivag er ikke effektivt mot sopp, da bør du bruke soppmidler som f.eks. Canesten, men det er kun for å behandle dine evt symptomer. Med hensyn til ’vanlige bakterier’ så bør du stole på det svaret. Legen som tar prøven har krysset av i korrekte rubrikker, tyder det på. Egentlig er det unødvendig med å ta en slik prøve, for i ditt tilfelle vil man gi forebyggende penicillin intravenøst når du går i fødsel. Legen skal ikke starte penicillinkur under graviditeten, det har ingen hensikt. Du har allerede snakket med fødeavdelingen og hørt deres politikk og du bør føle deg trygg. Lykke til med fødselen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67010-sopp-uten-symptomer-div/#findComment-314037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.