Gå til innhold

Prevensjon

Anbefalte innlegg

Krista1365380362

Jeg er usikker på hva slags prevensjon jeg bør bruke. Jeg er 28 år og har fått to barn. Jeg ammer den minste (5 mnd)og anser derfor p-piller og mini-piller som uaktuelle. Jeg er usikker på å bruke spiral pga eventuelle komplikasjoner.

Hva er risikoen for å bli gravid ved bruk av de ulike spiralene og hormonsprøyter etc og hvor lang tid kan det går før man blir gravid etter å ha sluttet med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67266-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonspiral er det sikreste (nesten like sikkert som sterilisering). Kan gi småblødninger en stund, deretter mister mange mensen totalt. Hormoene virker veldig lokalt, og derfor kan man ha denne mens man ammer (påvirker ikke melkemengden, ikke målbare verdier av hormoner som går over i melken).

Kobberspiral er også veldig sikkert. Gir kraftigere blødninger. Billigere enn hrmnspiralen. Kan man ha mens man ammer.

Med begge spiralene gjelder at man må være obs hvs man får infeksjoner (komme seg fort til legen, og leve i et forhold der man vet at ingen "tar med seg" kjønnsykdommer hjem. Infeksjoner kan (ende lettere) gjøre en steril når man har spiral.

Når man fjerner spiralen er man like fruktbar som før (med mindre man har hatt infeksjoner)(de fleste er fort tilbake til vanlig syklus).

Minipiller innehloder så lite hormoner at man godt kan bruke denne mens man ammer. Er mindre sikkert, må tas til veldig nøyaktige klokkeslett.

P-piller og p-sprøyter inneholder såpass mye hormoner at det kan påvirke melkemengden. Man kan begynne med p-piller når amming ikke lenger utgjør en stor andel av barnets kaloriinntak. P-pillebrukere er like fruktbare (gjennomsnitlig) som alle andre etter et halvt års tid (mange mye fortere, noen bruker lenger tid).

P-sprøytebruerne kan bruke _lang_ tid på få tilbake syklusen, så den anbefales ikke hvis man vil bli gravid om en liten stund.

De fleste jeg kjenner har brukt spiral mellom graviditeter og etter siste graviditet, og vært veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67266-prevensjon/#findComment-310188
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanlig å bruke minipille så lenge man ammer, men det er ikke noe i veien for å få spiral. Med kobberspiralen er risiko for graviditet ca 1 %, med hormonspiral er den meget lavere, nesten like lav som ved sterilisering. Hormonspiralen reduserer blødning, noen ganger stopper mensen helt, og det kan jo være en fordel. Når spiralen fjernes er fruktbarheten tilbake til det normale omtrent med en gang.

Det er sjelden med komplikasjoner hos spiralbrukere som har født, en lett øket risiko for infeksjon med egglederbetennelse. Spiralen beskytter ikke så godt ved graviditet utenfor livmoren, så blir en kvinne gravid vil det være øket risiko for denne type graviditet.

Hormonsprøyten er også nesten 100% sikker hvis man er sikker på at man ikke er gravid eller har eggløsning når den settes. Man får en sprøyte hver 3.måned. Det kommer oftest uregelmessige blødninger i starten, men etterhvert stopper blødningene helt opp. Det kan ta mange måneder (opp til ett år) før man er fruktbar etter siste sprøyte.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67266-prevensjon/#findComment-314076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...