Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter på 18 år har tidvis ganske uregelmessig menstruasjon og synes at det er plagsomt aldri å vite når den kommer. I tillegg har hennes eldre søster endel hormonelle plager som blant annet fører til problemer med å bli gravid.

18-åringen bestilte derfor selv legetime hos sin fastlege for å få råd fra han og at han kunne finne ut om noe var galt fatt.

Hun hadde aldri vært hos den legen før og han hadde ingen opplysninger om henne i papirene.

Så snart hun hadde sagt at hun hadde uregelmessig mens, sa han at han skulle skrive ut resept på p-piller til henne.

Ingen undersøkelser ble foretatt, og ingen spørsmål stilt. ( Men på skrivet som fulgte med pillene stod bl.annet at legen skulle ha spurt om hjerte-sykdom i nærmeste familie) Jentas far døde av hjerteinfarkt 48 år gammel og hennes morfar var 47 da han døde av det samme.

Selv var hun rystet da hun kom fra legebesøket, følte at hun bare var kastet på dør med en resept.

Er dette vanlig behandling av unge jenter og hvordan skal jeg som forelder følge opp denne saken.

Jeg har selv fått tildelt samme fastlege, og er glad så lenge jeg er frisk og ikke trenger å oppsøke han.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67376-ungdom-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre så er det utrolig mange sånne historier. Leger gir ut resepter på særlig p-piller uten å undersøke eller spørre om noe som helst, det tror jeg faktisk snarere regelen enn unntaket, ja.

Likevel er det sånn at leger blir sett på som "allvitere" p.g.a sin utdannelse. Derfor er det så flott at det finnes så mange internettsider man kan spørre både fagpersoner og andre lesere om råd. Ofte får man mye dypere og innsiktsfulle råd fra en som har de samme erfaringene, enn fra en lege som kanskje ikke er så interessert i akkurat ditt tilfelle, og som ikke rekker å følge med på all forskningen på feltet sitt (det blir jo umulig i lengden).

Jeg synes forøvrig at leger og andre bør for alvor bli obs på risikoene med å gi ut p-piller i hytt og vær, og virkelig begynne å snakke om andre prevensjonsmidler på en seriøs måte. (Nå var det jo ikke prevensjon din datter kom for, da..). Enda verre derfor, at legen bare avfeide henne på denne måten. Man må kreve å bli tatt på alvor av legen sin, få oppstilt alternativer osv. Hvor er kvalitetssikringen av leger hen? Den er sørgelig mangelfull....

Få en ny fastlege!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67376-ungdom-og-p-piller/#findComment-310977
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å ta blødningsproblemet først, så er det ganske vanlig forekommende hos unge jenter, det tyder på ujevn eller manglende eggløsning. Hvis hun har andre symptomer som overvekt og/ eller unormal hårvekst kan man tenke på tilstanden PCOS (se i helseleksikon), det kan også medføre barnløshet. Kan det være noe slikt som feiler søsteren?

Mange ville nok gjøre som legen, å gi p-pille, for det er enklest. Hvis hun ikke har behov for prevensjon, bør man etter min mening først forsøke med et progesteron-lignende preparat (gestagen) for å erstatte det hormonet som ellers dannes etter eggløsning. Tabletter som Provera tatt i 12 dager per måned (fra 15.dag i sylus) vil som regel rette opp mens-syklus.

Det er ikke nødvendig med en underlivsundersøkelse for å utskrive p-pille eller gestagen, men man bør få en familiehistorie for å fange opp risikopasienter. Det er arvelige forhold som kan øke risiko for hjerteinfarkt, det bør vel utredes hos dine døtre?

Hvis du føler deg utrygg ved legen, vil jeg foreslå at du bytter lege eller søker til privat spesialist og evt betaler en større egenandel.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67376-ungdom-og-p-piller/#findComment-314094
Del på andre sider

Gjest jubalong 70

Jeg opplevde det samme flere ganger. Gikk fra lege til lege pga svært uregelmessig menstruasjon. Men fordi jeg ikke hadde noe barneønske da, ble jeg kun tilbudt P-piller. Det ville jeg ikke ha, og da kunne de ikke hjelpe meg.

Etter flere år bestilte jeg time til lege med en litt annen forespørsel, nemlig mye hårveks på kroppen. Han tok hintet, sendte meg til gynekolog med spørsmål om PCO. Og det hadde jeg. P-piller er jo det værste jeg kunne ha i meg med en tilstanden.

Ååhh, kjenner jeg blir skikkelig irritert på alle de legene som tyr til den enkel utvei å skrive ut en resept. Kjappe penger for liten jobb spør du meg. Det er så grusomt forferdelig arrogant!

Fy søren nå ble jeg visst skikkelig sint her jeg sitter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67376-ungdom-og-p-piller/#findComment-316414
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...