Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var på besøk hos ei venninne igår og da kom vi til å snakke om alle "gode råd" og kommentarer vi har fått høre underveis i prosessen, her kommer noen av dem:

Hvordan kan du savne noe du aldri har hatt?

Barn er oppskryt, tenk å kunne gå på kino når det passer...

Dere tenker for mye på det...

Dra på ferie og tenk på noe annet så ordner det seg...

Puss opp huset så skal du se at ting endrer seg...

Eller som min mor sa (hun hadde mast på barnebarn i lang tid og mente at vi burde sette igang i tilfelle ikke det kom til å gå så fort):

Hva var det jeg sa??

Noen flere som har fått glupe meldinger på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kommentarer er glemt, mens andre husker jeg godt:

- Jeg trodde lykken var å få barn, men da jeg fikk det, fant jeg ut at livet ble ikke så mye bedre allikevel. (Kom fra ei venninne som selv slet i 8 år og var klar for IVF da de greidde deg selv. Skulle antakelig være en slags trøst.)

- Nå må dere snart sette i gang. Husk den biologiske klokka tikker. (Standardkommentar)

- Skal ikke dere også snart sette i gang? (Kom kjepphøyt fra en som nettopp hadde fått seg dame og hadde hatt et "uhell" på antakeligvis første date.)

- Er du gravid? (Spørsmålet kom fra samme person som ved forrige kommentar en kveld for noen år siden da jeg valgte å kjøre bil. Svarte kjapt at man trenger da ikke være gravid for å kunne kjøre bil. Han ble taus og venninnene mine lo godt.)

- Du skal se at hvis dere adopterer da blir du gravid. (Har fått kommentaren fra flere hold, og hvis vi starter med adopsjon snart, så får jeg vel høre den igjen. Jeg pleier å bli litt målløs når den kommer og vet ikke helt hva jeg skal si. Får tenke ut et glupt svar.)

Ellers så kommer jo alle de glupe forslagene som slapp av, ikke tenk på det osv. De har det heldigvis blitt færre av med årene da folk har begynt å forstå litt mer.

Må få nevne at et tidligere vennepar av oss (skriver tidligere da de har vært blant dem som har kommet med mest sårende kommentarer og vi ønsker ikke å ha så mye med dem å gjøre) skrev så glimrende på gratulasjonskortet etter at vi fikk veslejenta at "nå får vi kanskje se mer til dere nå som dere også har fått barn". Så vi var ikke bra nok før, tenkte nå vi.

Det ble mye dette. Merker at jeg har mye gruff i meg ennå når det gjelder den vonde perioden før vesla. Jeg får andre kommentarer nå som vi både har stått fram og tiden flyr og nestemann uteblir. De er stort sett veldig hensynsfulle og snille.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311212
Del på andre sider

- Jeg trodde lykken var å få barn, men da jeg fikk det, fant jeg ut at livet ble ikke så mye bedre allikevel. (Kom fra ei venninne som selv slet i 8 år og var klar for IVF da de greidde deg selv. Skulle antakelig være en slags trøst.)

- Nå må dere snart sette i gang. Husk den biologiske klokka tikker. (Standardkommentar)

- Skal ikke dere også snart sette i gang? (Kom kjepphøyt fra en som nettopp hadde fått seg dame og hadde hatt et "uhell" på antakeligvis første date.)

- Er du gravid? (Spørsmålet kom fra samme person som ved forrige kommentar en kveld for noen år siden da jeg valgte å kjøre bil. Svarte kjapt at man trenger da ikke være gravid for å kunne kjøre bil. Han ble taus og venninnene mine lo godt.)

- Du skal se at hvis dere adopterer da blir du gravid. (Har fått kommentaren fra flere hold, og hvis vi starter med adopsjon snart, så får jeg vel høre den igjen. Jeg pleier å bli litt målløs når den kommer og vet ikke helt hva jeg skal si. Får tenke ut et glupt svar.)

Ellers så kommer jo alle de glupe forslagene som slapp av, ikke tenk på det osv. De har det heldigvis blitt færre av med årene da folk har begynt å forstå litt mer.

Må få nevne at et tidligere vennepar av oss (skriver tidligere da de har vært blant dem som har kommet med mest sårende kommentarer og vi ønsker ikke å ha så mye med dem å gjøre) skrev så glimrende på gratulasjonskortet etter at vi fikk veslejenta at "nå får vi kanskje se mer til dere nå som dere også har fått barn". Så vi var ikke bra nok før, tenkte nå vi.

Det ble mye dette. Merker at jeg har mye gruff i meg ennå når det gjelder den vonde perioden før vesla. Jeg får andre kommentarer nå som vi både har stått fram og tiden flyr og nestemann uteblir. De er stort sett veldig hensynsfulle og snille.

Hilsen

Hei yogi!

Helt utrolig hva folk får seg til å si.. Det "venneparet" tok riktignok kaka!

Glemte en liten en til:

Fikk befruktet 8 egg på første forsøk og søster'n min spurte når jeg skulle sette inn de 8 eggene... eehhhh...

Eller ei venninne som klarte å si i forbindelse med egenbetalingsaken :

Hvis folk ikke har råd til å betale forsøkene sine selv så har de heller ikke råd til å ha barn! Neivel?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311234
Del på andre sider

Hei!

Tieto...dette kjenner vi oss igjen i...

Bare la vær å tenke på det så kommer det av seg selv!

Er dere redde for å få syke barn siden dere ikke har det enda??

Når skal dere ha familieforøkese, har jo vært gift så lenge nå...

Bare vent, de kommer snart..

Tenk så frie dere er...

Har dere ikke råd, dere som ikke har barn ei gang....

Bare noen av de kommentarene vi har fått...

isj

Kos fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311342
Del på andre sider

Uff, høres altfør kjent ut. Her kommer et par utvalgte.

Svigerinne spurte noen måneder etter at vi hadde giftet oss om jeg var gravid. Hennes mor hadde satt henne på saken, hun kunne jo se på folk om de var gravid.

Ei venninne som akkurat hadde fått sitt første barn spurte om jeg var gravid. Etter negativt svar følte hun behov å forklare hvorfor hun hadde spurt. Det var på grunn av måten jeg satt på stolen. Hun hadde visst satt sånt når hun gikk gravid. Ja vel...!

Ja, man blir bare sååå glad av sånne spørsmål og forklaringer...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311401
Del på andre sider

Annonse

Hilsen

Her er en til:

"Skal ikke dere ha barn da snart? Hvorfor skal dere ha det bedre enn oss andre?"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311410
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hei yogi!

Helt utrolig hva folk får seg til å si.. Det "venneparet" tok riktignok kaka!

Glemte en liten en til:

Fikk befruktet 8 egg på første forsøk og søster'n min spurte når jeg skulle sette inn de 8 eggene... eehhhh...

Eller ei venninne som klarte å si i forbindelse med egenbetalingsaken :

Hvis folk ikke har råd til å betale forsøkene sine selv så har de heller ikke råd til å ha barn! Neivel?!

Det er vel ikke så lett for utenforstående og vite hva de skal si til dere heller?Bak teite kommentarer kan det ligge mange gode tanker.Det er vel heller sånn at folk sier mye dumt,rett og slett forde de ikke vet hva de skal si.Istedet for at dere reagere med sinne må det da heller gå an og gi de uvitende informasjon og innsikt i deres situasjon.Da slipper dere forhåpentligvis flere dumme kommentarer,eller hur...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311460
Del på andre sider

Forslaget noen kom med om at jeg burde søke alternativ behandling var interessant. Regner med at en homøpat får min manglende eggstokk til å gro ut igjen...

Når det er sagt, jeg går faktisk til akupunktør - kanskje hun kan bedre kvaliteten på de egg som produseres i disse dager...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311486
Del på andre sider

Det er vel ikke så lett for utenforstående og vite hva de skal si til dere heller?Bak teite kommentarer kan det ligge mange gode tanker.Det er vel heller sånn at folk sier mye dumt,rett og slett forde de ikke vet hva de skal si.Istedet for at dere reagere med sinne må det da heller gå an og gi de uvitende informasjon og innsikt i deres situasjon.Da slipper dere forhåpentligvis flere dumme kommentarer,eller hur...

Det er nok ikke sikkert at vi reagerer med så veldig mye sinne. Jeg tror nok at jeg har flere med meg om at når en får en litt dum kommentar, så blir en litt målløs. Det gode svaret og sinne dukker som regel opp etterpå. Da er det for sent.

Selvfølgelig tar i hvert fall ikke jeg ille opp alle kommentarer som antakelig er basert på usikkerhet. De jeg har tatt ille opp er bedrevitere og forståsegpåere som vet ALT. De som mener at det er jo bare å gjøre sånn eller sånn. De som maser og maser om at nå må jo dere også sette i gang. De som i sin egen lykke ikke ser at andre kan være veldig ulykkelige.

Jeg spør aldri et par i rette alder om når de tenker på å få barn. Det er først og fremst ikke noe jeg har noe med + at jeg vet selv hvor vondt det spørsmålet kan være å få. Ikke sikkert at det paret er UFB, men hvis så, har jeg ikke noe med det før de selv ønsker å prate om det. Har jeg en mistanke om at noen sliter, er jeg veldig forsiktig med hvordan jeg formulerer meg. Kanskje kan jeg fortelle litt om meg selv, men da på en måte som gjør at den/de det gjelder ikke skal føle seg tvunget til å si noe som helst om seg selv.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311491
Del på andre sider

"Det er ingen menneskerett å få barn". "Naturen har en mening med alt." Den fikk jeg høre her forleden. Og det kan jo godt være mulig at det finnes en mening med at noen er barnløse, men jeg er ikke helt klar for å diskutere de sidene ved livet akkurat nå. Og det er utrolig lett å si for mennesker som har fått de barna de ønsker seg. URK

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311689
Del på andre sider

Hei!

Jeg har aldri reagert med sinne men det må jo være lov å trekke på smilebåndet litt uten at det skal krenke noen?

Du må jo være enig at når en har hatt flere forsøk så hjelper det fint lite å dra på ferie for å få det til? Sædkvaliteten (i vårt tilfelle) blir ikke kanonbra av den grunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311724
Del på andre sider

Annonse

Det som gjør meg eitrandes sinna er når tidligere ufb'ere kommer med regla om at det bare er å slappe av!!!

At det går an?

Jenter som har slitt i årevis kan tydeligvis lett glemme de fæle årene med slit, strev og ivf.

"Ta det med ro. Ikke tenk så mye på det."

FY!

Selv tenkte jeg MYE på det.

Og i dag er jeg nøyaktig ni fullgåtte uker på vei.

Så det, så!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-311807
Del på andre sider

Gjest Speranza

Hva med;

"Dere aaaner ikke hvor heldige dere er som kan sove lenge om morgenen og gå på do alene."

Skjønner godt behovet for begge deler, men bytter gjerne begge privilegiene inn i en skokk snørrete og masete rakkerunger - når som helst!

Eller:

"liker dere ikke barn, dere eller".

Hva skal man svare på slikt? Jeg svarte at; nei, barn er det verste jeg vet, nest etter veps og blodpudding. (det bare ramla ut av meg)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-312094
Del på andre sider

Ja, en kan få så mange rare og "ekle" kommentarer, men jeg må fortelle om en litt søt kommentar jeg fikk fra ei jente på 4 år. (Jeg jobber i barnehage). Jenta snakket om mamman sin som hadde baby i magen, og hvordan den hadde kommet dit. Etter mye prat spurte hun meg når jeg skulle få baby i magen. Jeg svarte som sant var at det visste jeg ikke. Hun tenkte en stund, før hun spurte meg igjen "har ikke kjæresten din funnet frøet ennå?". Lite visste hun at mannen min har veldig dårlig sædkvalitet og at vi snart skal i gang med vårt andre ICSI-forsøk. Men søt var kommentaren likevel :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-312160
Del på andre sider

Kjenner igjen mange av kommentarene andre har fått :)

Nå etter ferien synes jeg noen av de teiteste kommer fra dol-systemet selv. Hver gang jeg har vært inne på UFB-sidene popper det opp annonser fra Foreldre & Barn osv. Jeg vet jo at slike reklamer er målretta mot potensielle abonnenter - og da føles det som en ganske guffen kommentar at disse annonsene sendes til oss på dette forumet. Flere reklamer om dagen om et blad jeg skulle ønske jeg hadde bruk for men slett ikke trenger gjør at jeg iallefall går stadig mindre inn på disse sidene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-313016
Del på andre sider

Hei!

Ja, noen kommentarer er bare til å dra på smilebåndet av - enkelte mennesker er mestere til å tråkke i salaten.

Men de mest sårende kommentarene er faktisk at "det ikke er en menneskerett å få barn" eller at "naturen ordner opp" - dvs. våre gener er tydeligvis bare søppel siden vi ikke skal få formere oss.

Og hva menneskerettigheter har med dette å gjøre er fremdeles en gåte for meg...

Kan nevne at et par venninner (som begge har 3 barn) har vært blandt de mest ufølsomme -er det ikke typisk at man "tåler så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv".

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67411-kommentarer/#findComment-313655
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...