Luska Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Ser av et innlegg under her at flere av dere ufrivillig barnløse reagerer på diverse kommentarer dere får i forbindelse med barnløsheten deres. Jeg har ei god venninne som er ufrivillig barnløs. Kanskje har jeg kommet med noen av de kommentarene til henne, som dere har ramset opp som fryktelige å få høre. Hva ønsker dere å høre egentlig? Kan dere tipse meg om hva jeg kan si til venninna mi som ikke vil såre henne? Veldig vanskelig for oss utenforstående å vite hva som er rett å si. Vi ønsker jo ikke å si noe galt, vi vet bare ikke hva vi bør si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kul Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hei Luska! Skjønner at det sikkert ikke er lett å vite hva man skal gjøre eller si som utenforstående. Men, må du si så mye da? Det viktigste er vel at du er der for henne og har tid til å lytte? "Gode råd" kan ihvertfall på meg virke innmari sårende.Det kan være feks. forslag til alt. behandling, samleiestillinger osv. Svigermor mener jeg tenker for mye på at det skal klaffe under selve forsøket, så det må jeg slutte med.. En ting du kan være helt sikker på er at de aller fleste UFB'ere har orientert seg rundt om alt mulig som skal hjelpe dem i å lykkes. Det jeg personlig setter pris på fra venner er at de har tid til å lytte og respekterer mine følelser rundt alt som har med UFB å gjøre. Det er ikke sikkert at alle forstår, men at de respekterer mine følelser er viktig. Igjen, jeg skjønner at det kan være vanskelig for de rundt oss, og jeg tror jo at de aller fleste bare mener godt. Man kan jo oppføre seg som man pleier når man er sammen med noen som er i en eller annen slags sorgsituasjon? Spennende å høre hva andre sier. Tilslutt vil jeg si at det er flott at du tar opp dette temaet. Du kan jo også si til henne at du synes det er vanskelig å vite hva du skal si/ikke si? Da har hun jo mulighet til å fortelle deg hvordan hun vil ha det? Lykke til! Klem kul 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Hei Luska! Skjønner at det sikkert ikke er lett å vite hva man skal gjøre eller si som utenforstående. Men, må du si så mye da? Det viktigste er vel at du er der for henne og har tid til å lytte? "Gode råd" kan ihvertfall på meg virke innmari sårende.Det kan være feks. forslag til alt. behandling, samleiestillinger osv. Svigermor mener jeg tenker for mye på at det skal klaffe under selve forsøket, så det må jeg slutte med.. En ting du kan være helt sikker på er at de aller fleste UFB'ere har orientert seg rundt om alt mulig som skal hjelpe dem i å lykkes. Det jeg personlig setter pris på fra venner er at de har tid til å lytte og respekterer mine følelser rundt alt som har med UFB å gjøre. Det er ikke sikkert at alle forstår, men at de respekterer mine følelser er viktig. Igjen, jeg skjønner at det kan være vanskelig for de rundt oss, og jeg tror jo at de aller fleste bare mener godt. Man kan jo oppføre seg som man pleier når man er sammen med noen som er i en eller annen slags sorgsituasjon? Spennende å høre hva andre sier. Tilslutt vil jeg si at det er flott at du tar opp dette temaet. Du kan jo også si til henne at du synes det er vanskelig å vite hva du skal si/ikke si? Da har hun jo mulighet til å fortelle deg hvordan hun vil ha det? Lykke til! Klem kul Hei, og takk for svar. Du sier at jeg kanskje ikke behøver å si så mye. Har tenkt på det selv, men føler liksom at jeg virker uinteressert om jeg bare sier "ha" og "ja" og "ja, det skjønner jeg" når hun forteller om problemene sine. Ønsker liksom å komme med noe konstruktivt (!) Men det forstår jeg ikke er lett når det gjelder dette temaet. Som du sier, så kan jeg jo fortelle henne at jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg skal si. Ærlighet varer jo som kjent lengst. Dersom du fortsatt er ufrivillig barnløs, vil jeg bare si: "break a leg!" ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hei Luska Vi vet godt at “dere” mener det godt, og mesteparten av venner, familie, kjente og ukjente pleier å formulere seg riktig så bra. Regn med at det har antakelig du også gjordt ovenfor din venninne. Vi er litt hårsåre, men det går som regel greitt. Noen av kommentarene vi får, kan vi le godt av senere. ) Hvis jeg skal komme med et råd om hva du skal si til venninna de, er “hvordan går det med deg” en fin ting å si. Gjerne på tomannshånd slik at hun kan prate hvis hun vil. Respekter hvis hun ikke orker det. Ikke mas for mye om hva de gjør for å få barn. Si heller at hvis hun vil prate så lytter du gjerne. Husk at gode råd som å ta tiden til hjelp, ligge høyt med beina, måle tempen osv. osv. er nok prøvd i det uendelige allerede. Ellers så kan du tipse henne om disse sidene. ) Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kul Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hei, og takk for svar. Du sier at jeg kanskje ikke behøver å si så mye. Har tenkt på det selv, men føler liksom at jeg virker uinteressert om jeg bare sier "ha" og "ja" og "ja, det skjønner jeg" når hun forteller om problemene sine. Ønsker liksom å komme med noe konstruktivt (!) Men det forstår jeg ikke er lett når det gjelder dette temaet. Som du sier, så kan jeg jo fortelle henne at jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg skal si. Ærlighet varer jo som kjent lengst. Dersom du fortsatt er ufrivillig barnløs, vil jeg bare si: "break a leg!" ) Hei igjen! Takk for det! Er fortsatt UFB og skal prøver for 3dje gang snart. Skjønner veldig godt at du gjerne vil gjøre noe konstruktivt. Sånn er jo jeg også når det er venner som har andre ting å slite med. Tror venninnen din er veldig glad for at du lytter og sier ja og ha, jeg! Klem kul 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Hei Luska Vi vet godt at “dere” mener det godt, og mesteparten av venner, familie, kjente og ukjente pleier å formulere seg riktig så bra. Regn med at det har antakelig du også gjordt ovenfor din venninne. Vi er litt hårsåre, men det går som regel greitt. Noen av kommentarene vi får, kan vi le godt av senere. ) Hvis jeg skal komme med et råd om hva du skal si til venninna de, er “hvordan går det med deg” en fin ting å si. Gjerne på tomannshånd slik at hun kan prate hvis hun vil. Respekter hvis hun ikke orker det. Ikke mas for mye om hva de gjør for å få barn. Si heller at hvis hun vil prate så lytter du gjerne. Husk at gode råd som å ta tiden til hjelp, ligge høyt med beina, måle tempen osv. osv. er nok prøvd i det uendelige allerede. Ellers så kan du tipse henne om disse sidene. ) Hilsen Takk for svar! Nei, jeg maser ikke på henne om barnløsheten. De gangene vi prater om det, er det stort sett hun selv som har tatt initiativet, med unntak av noen få ganger som jeg kun forsiktig har spurt litt. Det virker som hun syns det er ok. "Gode" råd gir jeg henne ikke, for som flere her sier, så har nok de fleste ufrivillig barnløse prøvd det meste. Har også tipset henne om disse sidene faktisk, så det er godt mulig hun er inne og smugleser litt her! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zantippe Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Skulle gjerne hatt deg som venninde de siste par åra, jeg! Ser at du har fått fine svar på din situasjon. Jeg vil bare nevne at når det gjelder det å kunne være "konstruktiv", som du selv sier det, så tror jeg det vil være lettere for å deg å skjønne din vennindes situasjon om du ser på henne som en som er i sorg pga et tap (av noe hun aldri har hatt). Selve det å få et barn, trenger hun neppe noen råd på. Tenk heller på hvordan du kan hjelpe henne i hennes sorg. Det er ihvertfall noe jeg ville satt pris på fra min venninde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Skulle gjerne hatt deg som venninde de siste par åra, jeg! Ser at du har fått fine svar på din situasjon. Jeg vil bare nevne at når det gjelder det å kunne være "konstruktiv", som du selv sier det, så tror jeg det vil være lettere for å deg å skjønne din vennindes situasjon om du ser på henne som en som er i sorg pga et tap (av noe hun aldri har hatt). Selve det å få et barn, trenger hun neppe noen råd på. Tenk heller på hvordan du kan hjelpe henne i hennes sorg. Det er ihvertfall noe jeg ville satt pris på fra min venninde. Takk for svaret ditt! Ja, å se det som en sorg, er kanskje ikke så dumt. Forstår at det må være utrolig trist å være ufrivillig barnløs, så sorg er vel et veldig dekkende ord. Venninna mi har faktisk vært gravid, men mistet, og har ikke blitt gravid på ny. Hun sier at hun tror kanskje hun hadde vært enda lengere nede nå, hvis hun ikke hadde visst at hun faktisk har vært gravid en gang. Hadde hun aldri vært gravid, så hadde hun liksom ikke hatt noe bevis for at kroppen hennes kan bli gravid, hvis du skjønner. Og det gjør du sikkert hvis du er ufrivillig barnløs selv. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tieto Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hei! Var ikke meningen å fornærme noen med innlegget under, kun for å få trekt litt på smilebåndet. Når det er sagt så har jeg ei venninne som sa til meg: Jeg kan aldri forestille meg hvordan det er å være ufb og kan heller ikke hjelpe deg med alt du lurer på i forbindelse med forsøk men jeg er her for deg om du vil snakke om tankene og alt du opplever i forbindelse med dette, det skal du vite. Snufs! Helt toppers sagt spør du meg (c; 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Hei! Var ikke meningen å fornærme noen med innlegget under, kun for å få trekt litt på smilebåndet. Når det er sagt så har jeg ei venninne som sa til meg: Jeg kan aldri forestille meg hvordan det er å være ufb og kan heller ikke hjelpe deg med alt du lurer på i forbindelse med forsøk men jeg er her for deg om du vil snakke om tankene og alt du opplever i forbindelse med dette, det skal du vite. Snufs! Helt toppers sagt spør du meg (c; Hei du! Hehe, jeg ble ikke fornærmet av innlegget. Men jeg syns faktisk det hadde vært fint å høre noen tips om hva man bør og ikke bør si i slike situasjoner. Det er sikkert kommentarer som sårer uten at det er ment sånn, men det fins nok de som kommer med småondskapsfulle kommentarer også, dårlig fordekt som humor. Men takk for tipset da! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/67431-vedr-kommentarer/#findComment-311728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.