El-Marty Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Hei:) Jeg har brent meg veldig på den ene hånden. Jeg har to kjempestore blemmer (10x4 cm ca.) inni håndflaten, og store hvite områder på store deler av handa. Jeg holdt den i en mugge med isvann i ca. en time. (ny is hele tiden). Dette er to dager siden, men nå har jeg fortsatt store smerter under blemmene, og kan ikke bruke handa til noenting. Jeg lurer på om det er noe man kan ha på for å dempe smerte, og om det er noen fare for at jeg har fått infeksjon på sårene. blemmene er hvite og intakte. Hvis noen vet hvor lang tid det tar før blemmene forsvinner og handa blir brukbar igjen, hadde det og vært flott å vite. på forhånd takk, martin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6755-store-brannskader/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blastoise Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Du gjorde i alle fall det rette da du kjølte ned hånden - men siden du fikk blemmer så var du nok ikke rask nok dessverre. Ved forbrenninger teller sekundene - man må kjøle ned så raskt som overhodet mulig. Neste gang trenger du ikke å bruke is - det greier seg at vannet er kaldt, rennende vann er best. Is kan gjøre at du ikke greier å holde det forbrendte området under lenge nok p.g.a. kulden. Når blemmene er bare 2 dager gamle så gjør det nok helt sikkert vondt! Så lenge huden er hel er det ikke så veldig stor sjanse for at du får betennelse. Tviler på at det hjelper å smøre noe på, men du kan jo ta deg et par smertestillende tabletter (f.eks. Ibux). La blemmene være så lenge de er hele - det dannes ny hud under, og det er det beste plaster du kan få. Hvis det dannes mye vann i blemmene slik at de "strammer" bør du punktere dem forsiktig med en nål som du har holdt i en flamme slik at den er ren. Smør med bacimycinsalve og legg på en steril kompress. Skulle du få betennelse i sårene må du ta deg en tur til legen - det kan i såfall være svært vanskelig å få slike sår til å gro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6755-store-brannskader/#findComment-33879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Med 2 såpass store brannskader skal du oppsøke lege for adekvat behandling.Det er stor infeksjonsfare,og tilhelingen ellers blir mye bedre med kvalifisert hjelp.Du har sikkert en 2.grads forbrenning,og med mulighet for en 3.grads forbrenning,og det er viktig at du søker hjelp raskt. Til etterretning bør du bruke avkjølt vann,ikke isvann ved en evt.annen anledning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6755-store-brannskader/#findComment-34204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
El-Marty Skrevet 17. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2000 Du gjorde i alle fall det rette da du kjølte ned hånden - men siden du fikk blemmer så var du nok ikke rask nok dessverre. Ved forbrenninger teller sekundene - man må kjøle ned så raskt som overhodet mulig. Neste gang trenger du ikke å bruke is - det greier seg at vannet er kaldt, rennende vann er best. Is kan gjøre at du ikke greier å holde det forbrendte området under lenge nok p.g.a. kulden. Når blemmene er bare 2 dager gamle så gjør det nok helt sikkert vondt! Så lenge huden er hel er det ikke så veldig stor sjanse for at du får betennelse. Tviler på at det hjelper å smøre noe på, men du kan jo ta deg et par smertestillende tabletter (f.eks. Ibux). La blemmene være så lenge de er hele - det dannes ny hud under, og det er det beste plaster du kan få. Hvis det dannes mye vann i blemmene slik at de "strammer" bør du punktere dem forsiktig med en nål som du har holdt i en flamme slik at den er ren. Smør med bacimycinsalve og legg på en steril kompress. Skulle du få betennelse i sårene må du ta deg en tur til legen - det kan i såfall være svært vanskelig å få slike sår til å gro. Takker for hjelp. Mandag kveld ble smertene så store at jeg måtte på legevakta. Fikk flamazine på sårene og litt paralgin forte for å sove. det hjalp! mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6755-store-brannskader/#findComment-34320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.