Gå til innhold

er nynorsk turnoff?

Anbefalte innlegg

Gjest nynorsk pike
Skrevet

ja, det var igrunn berre det som var spørsmålet mitt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bassisten

8

• tigertrollet

6

• SierDuDet

5

• carma

2

Skrevet

Det er nok ikke den flotteste dialekten på kloden, det er det ikke.

Sørlandsk er litt kult.

Samme med Stavangerdialekt.

Brann-fans er en annen diskusjon.

Gjest retvizan
Skrevet

Reint nynorsk er vakkert! Såvel skriftspråket som den muntlige formen.

Full tenning! ;-)

Skrevet

Sørlandsk er litt kult.

Thanks....

Ellers så syns jeg personlig at nynorsk er ...eh...ikke den fineste dialekta nei!

Skrevet

Jeg foretrekker at kvinnfolk holder kjeft, og da spiller det ingen rolle hverken med målføre, dialekt eller språk... :-)

Skrevet

Sørlandsk er litt kult.

Du glemte... nordnorsk!

Skrevet

Thanks....

Ellers så syns jeg personlig at nynorsk er ...eh...ikke den fineste dialekta nei!

Nynorsk er vel strengt tatt ikke en dialekt, men et skriftspråk. Det skjuler seg en mengde dialekter bak denne betegnelsen.

Men altså: Jeg blir helt våt i buksa når Ingolf Håkon Teigene leser nyhetene på Dagsrevyen. Det er både vakkert og sensuelt, sterkt, poetisk og klangfullt. Og da er det ikke han jeg tenner på altså, men språket hans.

Så mitt svar blir et rungende nei. Totning, derimot, er et helt klart turnoff.

Takk for oppmerksomheten og adjø.

Skrevet

Sørlandsk er litt kult.

Nynorsk er ikkje ei dialekt. Nynorsk er eit eige skriftspråk. Korleis eg skriv har ingenting med korleis eg snakkar. Eg snakkar hverken slik som det eg skriv no, eller hvis jeg hadde skrevet bokmål, slik som dette.

Nynorsk er likevel det skriftspråket som ligg nærast opp til mi nordnorske dialekt, og er difor det enklaste (og finaste) å skriva.

Skrevet

Nynorsk er ikkje ei dialekt. Nynorsk er eit eige skriftspråk. Korleis eg skriv har ingenting med korleis eg snakkar. Eg snakkar hverken slik som det eg skriv no, eller hvis jeg hadde skrevet bokmål, slik som dette.

Nynorsk er likevel det skriftspråket som ligg nærast opp til mi nordnorske dialekt, og er difor det enklaste (og finaste) å skriva.

Nordnorsk heter det jeg mente, ja...

For øvrig leser jeg faktisk en nynorsk bok nå, og den er overhodet ikke så verst!

Bikubesesong av Frode Grytten!

Skrevet

Nei nynorsk er sjølvsagt ikkje turnoff. Berre spør sambuaren min ;-)

Skrevet

Nordnorsk heter det jeg mente, ja...

For øvrig leser jeg faktisk en nynorsk bok nå, og den er overhodet ikke så verst!

Bikubesesong av Frode Grytten!

Jepp! Kjempebok! Når du er ferdig med den, så går du laus på "Popsongar" av same forfattar. Den er minst like bra!

Skrevet

Nei nynorsk er sjølvsagt ikkje turnoff. Berre spør sambuaren min ;-)

Er jeg liksom pliktig til å svare nå? ;-)

Syns det er veldig sjarmerende jeg! :))

Skrevet

Er jeg liksom pliktig til å svare nå? ;-)

Syns det er veldig sjarmerende jeg! :))

ERRRRR! Feil svar!

Skrevet

Nynorsk er vel strengt tatt ikke en dialekt, men et skriftspråk. Det skjuler seg en mengde dialekter bak denne betegnelsen.

Men altså: Jeg blir helt våt i buksa når Ingolf Håkon Teigene leser nyhetene på Dagsrevyen. Det er både vakkert og sensuelt, sterkt, poetisk og klangfullt. Og da er det ikke han jeg tenner på altså, men språket hans.

Så mitt svar blir et rungende nei. Totning, derimot, er et helt klart turnoff.

Takk for oppmerksomheten og adjø.

Babette er så kul.

jeg kan forresten et nynorsk dikt:

saksa

saksa ligg på bordet

ho ligg og ligg og ligg

sola skin på ho

men ho rører seg ikkje

eg veit ikkje kvifor

men det verkar som om ho er daud

Skrevet

ERRRRR! Feil svar!

....jeg var jo ikke ferdig da... *host*

Det er veldig sjarmerende, men IKKE MINST usannsynlig barskt og manndig!! :-)

Tanya1365380060
Skrevet

Babette er så kul.

jeg kan forresten et nynorsk dikt:

saksa

saksa ligg på bordet

ho ligg og ligg og ligg

sola skin på ho

men ho rører seg ikkje

eg veit ikkje kvifor

men det verkar som om ho er daud

*ler meg ihjel* :)

Skrevet

oslo-dialekt, sånn helt bokmål uten noe mer, helt flatt, er den største tur-off'en for meg. Synes alle dialekter har sin sjarm, men denne "døde" oslo-dialekte mange har (slett ikke alle i Oslo) er bare gørr kjedelig og gir meg ingenting.

Skrevet

....jeg var jo ikke ferdig da... *host*

Det er veldig sjarmerende, men IKKE MINST usannsynlig barskt og manndig!! :-)

Jøss. Du er lydig!

Skrevet

Nynorsk er da for svarte ikke hovedmål for nordnorske dialekter.

Jeg valgte på pur faenskap nynorsk som hovedmål på gymnaset allikevel - men KUN fordi jeg hatet læreren.

Jeg var den eneste med nynorsk som hovedmål av 500 elever og han måtte lage eget sett med prøver bare til meg.

Til pass for han. Han likte forøvrig ikke meg heller. Gjensidig hat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...