Gå til innhold

Jeg er så dett i desen!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenget noen tips av en lege! Jeg har alltid vært mye plaget med tett nese, men de siste årene har det vært ekstra ille (jeg er 27 nå). Det kommer i forbindelse med en forkjølelse, men så forsvinner det ikke igjen...Jeg kan gå i flere måneder og være mer eller mindre konstant plaget med dette. Det har ført til at jeg har brukt nesespray mye mer enn det som er anbefalt. Tidlig i vår tok jeg kontakt med homeopat, og fikk noe medisin av henne. Hele sommerhalvåret har faktisk vært greit, men nå har det slått til igjen! Jeg blir kjempetett i begge nesborene og føler at jeg blir avhengig av nesespray. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er lurt å bruke så mye nesespray, men føler ikke at jeg har noe valg. Saltvann har absolutt ingen effekt, men jeg bruker det likevel fordi jeg regner med at det kan være bra. Hvis ikke jeg bruker nesepray en gang eller to om natten får jeg ikke sove. Og i arbeidet mitt som lærer er jeg avhengig av å kunne snakke, og det er forferdelig slitsomt hvis nesen er helt tett!! Denne gangen har jeg bare vært tett i noen dager, så jeg håper på et svar som kan hjelpe meg slik at jeg ikke blir avhengig av nesespray nok en gang...

Kan det være noe i veien med nesen min? :)

NB! Jeg tok en allergitest for en stund siden. Den ga utslag på allergi, men jeg vet ikke hva jeg er allergisk mot (det var ikke husstøv, pollen eller katt). Plagene er mest fremtredende i vinterhalvåret.

Veldig takknemlig for svar!!

NB! Jeg er for tiden 7 mnd gravid. Vet at det kan påvirke slimhinnene, men dette er altså et problem jeg har generelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6810-jeg-er-s%C3%A5-dett-i-desen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har bihulebetennelse?! Da kan man gå og være konstant tett i nesen.

Dersom man bruker nesespray lenger enn det som er anbefalt, blir man tilslutt "avhengig" av nesesprayen. Man kommer inn i en ond sirkel. Og nesesprayen gjør at man blir tett i nesen!

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Alice vedr. tett nese. Blodgjennomstrømningen i alle slimhinner øker i svangerskapet, således blir man lettere tett i nesen også. Mennesker med allergi har også ofte lett tirritable slimhinner, og disse hovner opp lettere enn hos andre, selv om allergi ikke er direkte årsak. F.eks. virusinfeksjoner som du beskriver KAN gi lengre tett nese hos allergikere. Det høres ut som ditt problem er ganske kronisk.Cortisonholdig nesespray virker kun lokalt på neseslimhinnen, og gjør denne mindre hoven. Sprayen kan brukes kontinuerlig, uten kjente alvorlige bivirkninger. Dette bør du imidlertid vente med til etter fødsel.

Dersom du da ikke klarer å gradvis kutte ut vanlig nesespray kan du få sjekket evt. polypper/skjevheter i nesen hos en øre-nese-halslege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...