Gå til innhold

Massse blod... :( 14 år. hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente på 14 år.

Har hatt mens i et år nå.

Går ikke på P-piller (har ikke hatt samleie heller selvfølgelig hehe)

Har ikke vært til Gynekolog:

Problem:

Jeg har mensen med 3 ukers mellomrom (aaaaogtil 4)

men det er så ufattelig mye av og til, det er ikke et at jeg er sen men det er mye å jeg må bytte etter fem til seks timer, føler at jeg ikke kan røre meg. Er det sånn at både jo tidligere i syklusen å jo senere at man får mye blod..nr jeg har det med normalt mellomrom er det passe og jeg har adri vært sur/grinete, føler meg bare litt tørst, nesten hele tiden. Tørst etter brus..

Kan dere noen knep/triks/kjerringråd til å "forminske" mensen, jeg er litt shy av meg å liker ikke gå til legen om sånt eller apotek...det er greit å snakke til mamma, men ikke hele tidn, å da må det være hun som spør..Har ei søster på 17, å jeg vet ikke om hun vet at jeg har det, så jeg kan ikke åpne meg helt om det til henne.. :(

kan dere hjelpe?

Det er så grusomt når jeg er på skolen får da må jeg være aktiv/får nesten ikke tid til å gå på badet/har ingen plass å hjemme bind fordi vi er ikke trygg i den klassen jeg går i, alle gutta er helt opphengt i å finne ut av hvem av jentene som har det, bare for å mobbe

:(

PS: når må jeg begynne å gå til gynekolog, tror ikke mamma har vært det på leenge, søstera mi har ikke vært der tror jeg, å jeg vil ikke enda.. :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68245-massse-blod-14-%C3%A5r-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blodig alvor

Det at du må bytte bind etter fem til seks timer er slett ikke unormalt. Det kan godt være at du har kraftige blødninger, men jeg tror ikke det er noe unormalt mye. Og, jeg kjenner problemet..

Jeg har opplevd å være på skoletur med overnatting i ung.skolen, og få mensen. Morsomt. og en gang jeg fikk mensen dagen før vi (en ungdomsgjeng) skulle reise hjem fra et arrangenment. Vi reiste med minibuss, og midtgangen var blokkert av bager. Da jeg måtte forbi var kommentaren fra en voksen: "du kan da bare klatre litt?" Joda. Og så løpe som pokker for å komme på do og få skiftet bind!

Sommeren jeg fikk mensen var jeg i bursdagsselskap. Det var den sommeren jeg lærte å aldri bruke hvite plagg når jeg hadde mensen.

Fortsatt må jeg bevege meg med små skritt når jeg har mensen. Har jeg sittet i ro mer enn 30 min må jeg rett på do, ellers kommer det mye blod på en gang, og jeg kan få lekkasje. De første to dagene av mensen bruker jeg natt bind hele tiden, og skifter etter 2-3 timer på dagtid.

Vel, nok om det..

Når det gjelder skolen.. Hva slags bind bruker du? Always ultra er jo så tynne at ingen merker det om du har et bind i baklomma, og et i jakkelomma.

Det at du må bytte bind etter fem til seks timer er slett ikke unormalt. Det kan godt være at du har kraftige blødninger, men jeg tror ikke det er noe unormalt mye. Og, jeg kjenner problemet..

Jeg har opplevd å være på skoletur med overnatting i ung.skolen, og få mensen. Morsomt. og en gang jeg fikk mensen dagen før vi (en ungdomsgjeng) skulle reise hjem fra et arrangenment. Vi reiste med minibuss, og midtgangen var blokkert av bager. Da jeg måtte forbi var kommentaren fra en voksen: "du kan da bare klatre litt?" Joda. Og så løpe som pokker for å komme på do og få skiftet bind!

Sommeren jeg fikk mensen var jeg i bursdagsselskap. Det var den sommeren jeg lærte å aldri bruke hvite plagg når jeg hadde mensen.

Fortsatt må jeg bevege meg med små skritt når jeg har mensen. Har jeg sittet i ro mer enn 30 min må jeg rett på do, ellers kommer det mye blod på en gang, og jeg kan få lekkasje. De første to dagene av mensen bruker jeg natt bind hele tiden, og skifter etter 2-3 timer på dagtid.

Vel, nok om det..

Når det gjelder skolen.. Hva slags bind bruker du? Always ultra er jo så tynne at ingen merker det om du har et bind i baklomma, og et i jakkelomma.

Jeg bruker den der oransje pakken, husker ikke om det er always eller libresse, men jeg tror det er always..

Det er helt grusomt på skolen vår: Man kan ikke ha klær inne i klasserommet, å har man dem i gangene/garderoben blir de ranet omtrent hele tiden, eller kikket i :(

Ja, det føles helt jæ**** å reise seg etter en stund, argh!

Å det er enda verre når jeg har ligget å sovet. Jeg vet ikke hvorfor men når jeg sover kommer det ikke mye ut, kanskje litt, like lite som utflod (bare at det er blod) men når jeg reiser meg kommer det myyye!

Å jeg har vært borti at det blir lekkasje, noe som er helt..grrrr, å jeg er sjelden helt sikker på om at det er flekker eller ikke på buksa. En gang (andre gang jeg hadde det) hadde jeg vært to måneder for sen, å da kom det mye. Jeg var sikker på at det var over litersvis! å om ikke det var nok, så hadde vi bare bind som var kjøpt på en butikk kalt Tiern....De bindene er ikke bra å ha som truseinlegg engang...fysj det var fælt! Det bare rant å rant...nok om det.

Foresten, hva brukte de i middelaldren som bind og slik beskyttelse? Å hva bruker de ute i bushen, der de prater klikk-språk å sånt..

Hvordan blir du når du får det?

Jeg blir megselv enkli, men jeg føler meg litt trist, på grunn av at jeg har det. Vanligvis er jeg ganske hyper, å løper rundt omkring, men jeg blir liksom fratatt den muligheten da :( sukk...

men er det de første tre/to dagene eller de midtereste dagene i syklusen at man har mest? Vanligvis, når jeg har fått det på en mandag(natt til man.) så er det ons/tors som er fælest, men kan det være at denne ganegn var de de første? Jeg fikk det denne gangen på lørdags ettermiddag..

Gjest Pricilla

Hei nissemor!

Tror heller ikke du blør noe særlig mye.. Jeg skifter bind etter 1 1/2 time de to første dagene. Fikk selv mensen da jeg var 12 (først ute i klassen), og turte ikke si det til noen! Så fikk en jente til det, så var det liksom om å gjøre å ha mensen. Da ble nesten de som ikke hadde det erta.. Snur fort! Ikke vær flau over mensen, det er naturlig! Like naturlig som å gå på do! kan dere jentene ikke snakke med en lærinne og spørre om dere kan få garderobe-skap? Så kan du ha bind osv. der? Og hva så om gutta finner bind og skal erte? Ikke bry deg om det, bare si at du begynner å bli voksen og at det er naturlig!

Hvis det er sånn at du blør masse kan p-piller regulere det, men det er ikke lurt å dutte ned masse hormoner hvios man ikke må.

Du burde drar til gynekolog når du blir seksuel aktiv. Det er ikke noe å grue seg til, tar 2 min og er ikke vondt!

Lykke til da..

Gjest always ultra

Hei.

Tror ikke du blør noe unormalt mye, jeg kan sjelden gå så lenge som 5 timer med "vanlig" bind før jeg skifter. Bruker som regel nattbind i begynnelsen for å ikke være så bekymret for lekasje.(bruker da den blå nattbindpakken fra always ultra). Mengde av blod kan forresten være arvelig så det kan være din mor har vært gjennom det samme å har noen gode råd?

Når det gjelder å oppbevare bind på skolen så forstår jeg problemet......det er ikke enkelt....eneste trøsten jeg har er at det kommer til å bli bedre! (ingen trøst det akkurat nå...)

Hva med å ha et bind i baklomma på buksa å ha på en genser, jakke e.l som går ned om baken? ha det inne i bokomslaget på en bok som du vet ingen av guttene gidder å rappe fra sekken din? Nei det er ikke enkelt dette her å jeg vet ikke om jeg har greit å gi deg så veldig gode råd akkurat.... men husk, du er ikke alene!

Hei nissemor!

Tror heller ikke du blør noe særlig mye.. Jeg skifter bind etter 1 1/2 time de to første dagene. Fikk selv mensen da jeg var 12 (først ute i klassen), og turte ikke si det til noen! Så fikk en jente til det, så var det liksom om å gjøre å ha mensen. Da ble nesten de som ikke hadde det erta.. Snur fort! Ikke vær flau over mensen, det er naturlig! Like naturlig som å gå på do! kan dere jentene ikke snakke med en lærinne og spørre om dere kan få garderobe-skap? Så kan du ha bind osv. der? Og hva så om gutta finner bind og skal erte? Ikke bry deg om det, bare si at du begynner å bli voksen og at det er naturlig!

Hvis det er sånn at du blør masse kan p-piller regulere det, men det er ikke lurt å dutte ned masse hormoner hvios man ikke må.

Du burde drar til gynekolog når du blir seksuel aktiv. Det er ikke noe å grue seg til, tar 2 min og er ikke vondt!

Lykke til da..

Takk, godt med støtte. Alle venninene mine vet at jeg har det. Gym læreren vet det å klasseforstander også..uusj, idag ble det lekkasje, små flekker på klærne. :(

Men det er noe merkelig, vangligsvis med det bindet jeg bruker, så går det fra midtpunktet, å ut, "under" bindet, men denne gangen ser det ut til at det bare ligger, lett oppå..over HELE...Er det kanskje varmen som gjør det sånn? Det legger seg istede som et tynt lag oppå.

Usj, denne uken skal vi på en 10 timers klassetur!! Gugg!

Å læreren sa at det ikke fantes noen grunn til ikke å være med...Får ta en posete bukse, slik atd en ikke kleber seg intil meg å gjør at det blir lekasje...argh!!! *flaut* :'(

Blir sp deprimert av mensen, får jo ikke rørt meg eller noe :(

Annonse

Gjest blodig alvor

Jeg bruker den der oransje pakken, husker ikke om det er always eller libresse, men jeg tror det er always..

Det er helt grusomt på skolen vår: Man kan ikke ha klær inne i klasserommet, å har man dem i gangene/garderoben blir de ranet omtrent hele tiden, eller kikket i :(

Ja, det føles helt jæ**** å reise seg etter en stund, argh!

Å det er enda verre når jeg har ligget å sovet. Jeg vet ikke hvorfor men når jeg sover kommer det ikke mye ut, kanskje litt, like lite som utflod (bare at det er blod) men når jeg reiser meg kommer det myyye!

Å jeg har vært borti at det blir lekkasje, noe som er helt..grrrr, å jeg er sjelden helt sikker på om at det er flekker eller ikke på buksa. En gang (andre gang jeg hadde det) hadde jeg vært to måneder for sen, å da kom det mye. Jeg var sikker på at det var over litersvis! å om ikke det var nok, så hadde vi bare bind som var kjøpt på en butikk kalt Tiern....De bindene er ikke bra å ha som truseinlegg engang...fysj det var fælt! Det bare rant å rant...nok om det.

Foresten, hva brukte de i middelaldren som bind og slik beskyttelse? Å hva bruker de ute i bushen, der de prater klikk-språk å sånt..

Hvordan blir du når du får det?

Jeg blir megselv enkli, men jeg føler meg litt trist, på grunn av at jeg har det. Vanligvis er jeg ganske hyper, å løper rundt omkring, men jeg blir liksom fratatt den muligheten da :( sukk...

men er det de første tre/to dagene eller de midtereste dagene i syklusen at man har mest? Vanligvis, når jeg har fått det på en mandag(natt til man.) så er det ons/tors som er fælest, men kan det være at denne ganegn var de de første? Jeg fikk det denne gangen på lørdags ettermiddag..

"Jeg vet ikke hvorfor men når jeg sover kommer det ikke mye ut, kanskje litt, like lite som utflod (bare at det er blod) men når jeg reiser meg kommer det myyye!"

Det er fordi når du sitter eller ligger, så samles blodet opp i skjeden. Når du så reiser deg, renner alt ut på en gang.

Jeg vet ikke hvilke bind som har orange pakker. Jeg kan ihvertfall anbefale always ultra night. Disse pakkene er (hvis jeg husker rett, de skifter ofte) de som er lilla og blå med stjerner på...

Hvordan blødningene arter seg er nok veldig individuelt. I mitt vedkommede kommer det først litt, etter noen timer begynner det å øke, så er det full pakke i et par dager. Deretter kan det faktisk stoppe helt opp en halv dag eller mer, og så kommer det mer.

Det er også vanlig at det kommer mer dersom det går lengre tid mellom blødningene.

Jeg har ofte flere måneder mellom blødningene, og da.. huffameg...

Gjest blodig alvor

Takk, godt med støtte. Alle venninene mine vet at jeg har det. Gym læreren vet det å klasseforstander også..uusj, idag ble det lekkasje, små flekker på klærne. :(

Men det er noe merkelig, vangligsvis med det bindet jeg bruker, så går det fra midtpunktet, å ut, "under" bindet, men denne gangen ser det ut til at det bare ligger, lett oppå..over HELE...Er det kanskje varmen som gjør det sånn? Det legger seg istede som et tynt lag oppå.

Usj, denne uken skal vi på en 10 timers klassetur!! Gugg!

Å læreren sa at det ikke fantes noen grunn til ikke å være med...Får ta en posete bukse, slik atd en ikke kleber seg intil meg å gjør at det blir lekasje...argh!!! *flaut* :'(

Blir sp deprimert av mensen, får jo ikke rørt meg eller noe :(

Hmm, har dere mannlig lærer? For DE har ikke peil... En gymlærer sa til meg, da jeg sa jeg ikke kunne ha svømming grunnet mensen (oppdaget det i friminuttet): Det kommer da ikke SÅ plutselig..? (han siktet til det faktum at jeg hadde med svømmetøy) "Det er nå ikke slik at vi mottar telegram i forveien!" svarte jeg...

Forøvrig hender det også at kvinnelige lærere er lite forståelsesfulle. Sannsynligvis slike eklinger som selv slipper lett unna..

Har dere en helsesøster på skolen? Da burde du snakke med henne, for jeg synes ikke det er greit at du skal måtte være med på turen når du har forholdsvis sterke blødninger. De kan trossalt øke ved mye bevegelse, eller du kan få "alt-på-en-gang"-problemet om du sitter lenge i ro en stund. Er det toalett dit dere skal?

Hva med din mor? Kan hun skrive en melding for deg?

Selv om menstruasjonen ikke er en sykdom, og selv om de hopper i fallskjerm på bindreklamen, så betyr ikke det at det er like lett for alle å være i aktivitet.

Jeg husker godt hvor viktig det var å gjemme tampongene sine! Bind turte jeg ikke å ha med, for det fantes ingen supertynne, sammenleggbare bind i egen forpakning rundt 1980!

jeg vet ikke om det er aktuelt for deg å bruke tampong, men jeg gjorde ihvertfall dette: Jeg tok en lebepomade som var oppbrukt, pirket løs det inni, og vips så hadde jeg et godt skjulested for en tampong. Kunne til og med ligge i pennalet.

Men de bindene som finnes nå burde være greie å stue bort i baklomma, evt at du syr en miniatyrlomme som du fester med sikkerhetsnåler på innsiden av kærne dine.

Forøvrig må jeg bare si meg enig med de andre her at det er helt normalt å skifte bind realtivt ofte.

Jeg husker godt hvor viktig det var å gjemme tampongene sine! Bind turte jeg ikke å ha med, for det fantes ingen supertynne, sammenleggbare bind i egen forpakning rundt 1980!

jeg vet ikke om det er aktuelt for deg å bruke tampong, men jeg gjorde ihvertfall dette: Jeg tok en lebepomade som var oppbrukt, pirket løs det inni, og vips så hadde jeg et godt skjulested for en tampong. Kunne til og med ligge i pennalet.

Men de bindene som finnes nå burde være greie å stue bort i baklomma, evt at du syr en miniatyrlomme som du fester med sikkerhetsnåler på innsiden av kærne dine.

Forøvrig må jeg bare si meg enig med de andre her at det er helt normalt å skifte bind realtivt ofte.

Ja, jag hater sånne ekle lærere.

Mannlige: Hakke peiling, de skjønner ikke bæra..å gutta i klassen tror at blodet kommer ut, slik som når man tisser...idioter

Kvinnelige: De fleste er sånne som slipper unna lett med sitt månedlige...å det vet ikke hvordan det er...argh!

Vel, jeg tror jeg skal klare den turen, får se det ann, nå har jeg ikke byttet bind siden i tre tiden idag, å det er jo mange timer..å jeg får mindre for hver dag. Så hvis jeg er heldig får jeg kjempelite på torsdag...vet ikke om det er do der, tror det, men det er sikkert ett sånt ned stinka utedo...

Takk for mange fine svar, er så enig med derenår det gjelder de der fallskjerm hopperene, de må jo ha utrolig lite..

foresten, bindet jeg bruker heter Libresse Inviseble...det beste "normale" bindet jeg vet om, men jeg synes Nattbind er supre, hadde et engang, som jeg måtte bruke på skolen, det var bedre syns jeg faktisk, følte meg ganske trygg fordi det var stort. :) hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...