Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det klør i rompa mi. Uten å ha snakket med lege så prøvde jeg å smøre med canesten(bare salve, ikke noe mer). Kløingen forsvinner når jeg bruker denne salven. Hvis jeg ikke bruker salve, så kommer kløen tilbake på en dag ca. Kjæresten min har fått stilt diagnosen bakteriell vaginose, og brukt medisin for dette, men det vil ikke forsvinne. Dette har vart i ca et halvt år for henne, mens kløinga mi har vart i tre uker ca. Når hun blir behandlet med vagitorier så går plagene vekk, men de kommer tilbake

Når jeg søkte rundt på doktoronline, så las jeg om noe som hetter mark. Kan bakteriel vaginose(b.v) forveksles med mark?(siden symptomene for henne er utflod og kløe, likt som b.v) Hun fikk tatt prøver som bekreftet b.v. Kan b.v forveksles med mark eller sopp eller andre ting når prøver sendes til analyse(av gynekologen)??

Hvis det er slik at vi f.eks har mark, så er det sinnsykt ekkelt, men heldigvis lett å behandle så vidt jeg har forstått.

Hva kan vi egentlig gjøre for å bli kvitt disse plagene, og er det noe hun(jeg? sex? hygiene?) bør gjøre for at den bakterielle vaginosen ikke skal komme tilbake hele tiden?

Kan det være at det er jeg som smitter henne med bakteriell vaginose på en eller annen måte?

Hvis jeg har sopp, må jeg vel antageligvis til lege og få en diagnose + resept.. grøss...

Ok, mange spørsmål, håper jeg får noen svar :-)

Hilsen

H.C

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68269-det-kl%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Kløe i baken kan være så mangt, så jeg synest du skal gå til legen. Vet at du ikke har lyst til dette. Jeg gikk selv for en tid siden rundt med samme problemet i 3 mnd før jeg bare måtte til legen. Det var ikke så ille som jeg trodde på forhånd å var over på 2 min. Man blir mye roligere når man vet hva det er og får rett behandling. Legene behandler slikt mange ganger i uken, så det er ingenting å være redd for...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68269-det-kl%C3%B8r/#findComment-319462
Del på andre sider

Gjest blodig alvor

Kløe i baken kan være så mangt, så jeg synest du skal gå til legen. Vet at du ikke har lyst til dette. Jeg gikk selv for en tid siden rundt med samme problemet i 3 mnd før jeg bare måtte til legen. Det var ikke så ille som jeg trodde på forhånd å var over på 2 min. Man blir mye roligere når man vet hva det er og får rett behandling. Legene behandler slikt mange ganger i uken, så det er ingenting å være redd for...

Ja, det kan være så mangt, det. Hvordan står det til med hårveksten, for eksempel?

Om du tror det kan være mark, så er det bare å spørre på apoteket. Men, hvis du ikke har SETT noe så spørs det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68269-det-kl%C3%B8r/#findComment-320905
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du legger spørsmålet på forum for gynekologi, så jeg går utfra at det er din kjærestes problem du ønsker belyst.

Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i

fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å

gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi

pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale

bakterier bla en type som betegnes Gardnerella (men tilstedeværelse av denne bakterie er helt vanlig og behøver ikke å bety at det foreligger BV) kan vokse frem. Det kan da komme denne unormale

lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser

det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det

er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige

så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren. Bruker man Dalacin, er ikke det alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, til symptomene er borte.

Jeg vet ikke helt hvilke vagitorier du snakker om som din kjæreste har fått?

Mark er vanligvis noe barn får i anus, men det finnes ikke i skjeden og kan ikke forvekles med BV eller sopp. Prøven som taes ved en gynekologisk undersøkelse gir også klart svar om det er sopp eller BV.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68269-det-kl%C3%B8r/#findComment-323678
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...