kie Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Hva fungerer (fungerte) best for deg? Hvordan la/legger du opp arbeidsdagen, hvordan tok/tar du notater ("vanlig" eller hjernekart) osv. osv. Kom med dine beste råd! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Masse gruppearbeid vil jeg anbefale. Man lærer mye under diskusjon med andre og ting blir litt klarere når man snakker om problemstillinger/ vanskelig stoff. Å sitte for seg selv å lese er kjempefint _før_ man snakker om det/løser oppgaver i grupper. "Hvordan la/legger du opp arbeidsdagen, hvordan tok/tar du notater ("vanlig" eller hjernekart) osv. osv." Jeg forberedte meg altfor sjelden... for når jeg gjorde det så var alt så mye lettere å forstå. Pussig.. :-) Hvis du klarer å få en rutine på forberedelser til forelesningene, så vil jeg anbefale deg det! Jeg brukte mye hjernekart. Gikk en gang på Mind-map kurs i regi av Bjørn Ringom i Tronheim og er veeeldig enig i filosofien:-) Det var imidlertid ikke alle fag som var like praktiske å gjennomføre, men stort sett funker det bra. Jeg introduserte det til min kollokviegruppe, og vi brukte det spesielt mye for å få oversikt over fag i eksamensperioden. Da er det glimrende. Og da sitter det:-) Kan kanskje virke litt tungvint i begynnelsen, det kommer an på hvor strukturert du er. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-321932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest retvizan Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Tok notater i stikkordsform under forelesninger, hadde et slags pilsystem kombinert m/hjernekart. Renskreiv notatene/kartet etterpå. Laga skjema, f.eks. i microbiologi > ulik farge på bakteriefamiliene. Grupper en gang i uka > tok opp ting som var uklare pluss diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-321944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 1) Bestem deg for hvor mange timer du skal sitte med nesen i bøker hver eneste dag. Gjennomfør det fra dag én. Du har da fri fra bøkene resten av hele dagen. Leser du en time for mye én dag får du én time avspasering en annen dag. Stringent system, men fungerte utmerket for meg. 2) For å klare å gjennomføre 1) er det viktig å være kreativ når motivasjonen slipper. Sover du når du leser? Notér mens du skriver! Løs oppgaver! Lag liste over det du ikke har forstått og som du må lese mer om! Oppsøk andre kilder enn lærebøkene. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-322012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Jeg pleier å lage en veldig detaljert leseplan i starten av semesteret. Regn ut hvor mange sider du har på pensum, del på antall dager før eksamen. Rydd 2-3 uker før eksamen unna sånn at du er helt ferdig med leseplanen innen den tid, da vet du hva du må konsentrere deg mest om før eksamen og du har god tid. Når jeg leser en artikkel eller bok første gang, markerer jeg hovedpoenger med en gang. Så går jeg gjennom stoffet en gang til med en notatblokk ved siden av meg og noterer med egne ord hovedpoengene. Du trenger ikke å lese alt om igjen, kun det som er markert. Du husker sammenhengen. Marker kun ord/uttrykk, ikke hele avsnitt/setninger, det blir rotete. En stund etter det renskriver jeg dette igjen på dataen, det regner jeg som ren repetisjon. Disse arkene er veldig gode å ha før eksamen.. Om man har 20-30 ulike artikler er det godt å ha hovedpoengene samlet på noen få ark. Forelesningene må inn i leseplanen (og andre viktige saker, innleveringer osv.) -på en sånn måte at du har lest igjennom det dere skal ha på forhånd. Da får du desidert mest ut av undervisningen, og man kan til og med overraske seg selv med å stille et og annet intelligent spørsmål til forelesere, fordi du har rukket å modne stoffet. Etter forelesningene (du noterer på egen måte i timene) er det hjem å renskrive notater. Dette kan du f.eks gjøre en gang i uken (gjerne oftere), da utnytter du "repetisjonskapasiteten", bare husk å gjøre det innen du begynner å glemme hva/hvordan foreleseren sa ting. Har du mye å gjøre og tenke på kan du godt ta repetisjonen/renskrivingen med en gang du kommer hjem. For å utnytte "læringskurven" (en slags repetisjonskurve vi har hatt om ang. læring i psykologien) anbefales det å repetere etter en dag, så 72 timer, så 1 uke, og så etter 3 uker.. Har man ikke kapasitet til det (ikke jeg ihvertfall!) så rekker det som regel å repetere etter noen dager, og så før eksamen. Hvis du merker at du har trøbbel med konsentrasjonen i starten kan PQRST-metoden hjelpe deg, men lesingen tar litt lenger tid da. Det tas igjen med at du ikke trenger å repetere så ofte for at informasjonen skal sette seg skikkelig i nervebanene dine Den går ut på dette: P=Preview: se over kapittelet/artikkelen, se på overskrifter osv. Q=Question: spør deg selv hva hovedmeningen med dette kapittelet kan være, f.eks ut ifra overskriftene. Hva skal dette fortelle deg egentlig?.. osv. R=Read: Les teksten mens du har problemstillingene dine i bakhodet. Reflekter mens du leser. S=Self-recitation: Etter at du har lest, prøv å gjenkall hovedpoengene i teksten ut i fra hukommelsen -med egne ord. Sjekk mot teksten hvis du er usikker. T=Test: Etter at du har lest og sett over teksten igjen, gi deg selv en liten test -hvordan var kapitellet organisert, sjekk om du husker nøkkelord og ideer. (Jeg synes kanskje de to siste stegene går litt over hverandre, men det er nå slik denne metoden er.) Anbefaler deg den om du får vanskeligheter med å lese mye tekst om gangen i starten. Det krever litt trening -og skal man lese f.eks 100 sider daglig må man ha god teknikk. Det er verdt å øve inn en metode som funker, selv om det kan ta litt tid.. Ellers er et enkelt men veldig nyttig tips å alltid lese innledninger/epiloger til lærebøkene.. Mange hopper over dette og begynner rett på, men det kan være veldig verdifullt å se boken med forfatterens øyne, helhetssyn/hovedproblemstillinger osv., som ikke er så lett å få øye på i resten av boken. Cluet med de fleste fag er å få et overblikk så raskt som mulig, og så sette seg inn i detaljene. Det siste er vel mitt aller beste råd! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-322018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Jeg pleier å lage en veldig detaljert leseplan i starten av semesteret. Regn ut hvor mange sider du har på pensum, del på antall dager før eksamen. Rydd 2-3 uker før eksamen unna sånn at du er helt ferdig med leseplanen innen den tid, da vet du hva du må konsentrere deg mest om før eksamen og du har god tid. Når jeg leser en artikkel eller bok første gang, markerer jeg hovedpoenger med en gang. Så går jeg gjennom stoffet en gang til med en notatblokk ved siden av meg og noterer med egne ord hovedpoengene. Du trenger ikke å lese alt om igjen, kun det som er markert. Du husker sammenhengen. Marker kun ord/uttrykk, ikke hele avsnitt/setninger, det blir rotete. En stund etter det renskriver jeg dette igjen på dataen, det regner jeg som ren repetisjon. Disse arkene er veldig gode å ha før eksamen.. Om man har 20-30 ulike artikler er det godt å ha hovedpoengene samlet på noen få ark. Forelesningene må inn i leseplanen (og andre viktige saker, innleveringer osv.) -på en sånn måte at du har lest igjennom det dere skal ha på forhånd. Da får du desidert mest ut av undervisningen, og man kan til og med overraske seg selv med å stille et og annet intelligent spørsmål til forelesere, fordi du har rukket å modne stoffet. Etter forelesningene (du noterer på egen måte i timene) er det hjem å renskrive notater. Dette kan du f.eks gjøre en gang i uken (gjerne oftere), da utnytter du "repetisjonskapasiteten", bare husk å gjøre det innen du begynner å glemme hva/hvordan foreleseren sa ting. Har du mye å gjøre og tenke på kan du godt ta repetisjonen/renskrivingen med en gang du kommer hjem. For å utnytte "læringskurven" (en slags repetisjonskurve vi har hatt om ang. læring i psykologien) anbefales det å repetere etter en dag, så 72 timer, så 1 uke, og så etter 3 uker.. Har man ikke kapasitet til det (ikke jeg ihvertfall!) så rekker det som regel å repetere etter noen dager, og så før eksamen. Hvis du merker at du har trøbbel med konsentrasjonen i starten kan PQRST-metoden hjelpe deg, men lesingen tar litt lenger tid da. Det tas igjen med at du ikke trenger å repetere så ofte for at informasjonen skal sette seg skikkelig i nervebanene dine Den går ut på dette: P=Preview: se over kapittelet/artikkelen, se på overskrifter osv. Q=Question: spør deg selv hva hovedmeningen med dette kapittelet kan være, f.eks ut ifra overskriftene. Hva skal dette fortelle deg egentlig?.. osv. R=Read: Les teksten mens du har problemstillingene dine i bakhodet. Reflekter mens du leser. S=Self-recitation: Etter at du har lest, prøv å gjenkall hovedpoengene i teksten ut i fra hukommelsen -med egne ord. Sjekk mot teksten hvis du er usikker. T=Test: Etter at du har lest og sett over teksten igjen, gi deg selv en liten test -hvordan var kapitellet organisert, sjekk om du husker nøkkelord og ideer. (Jeg synes kanskje de to siste stegene går litt over hverandre, men det er nå slik denne metoden er.) Anbefaler deg den om du får vanskeligheter med å lese mye tekst om gangen i starten. Det krever litt trening -og skal man lese f.eks 100 sider daglig må man ha god teknikk. Det er verdt å øve inn en metode som funker, selv om det kan ta litt tid.. Ellers er et enkelt men veldig nyttig tips å alltid lese innledninger/epiloger til lærebøkene.. Mange hopper over dette og begynner rett på, men det kan være veldig verdifullt å se boken med forfatterens øyne, helhetssyn/hovedproblemstillinger osv., som ikke er så lett å få øye på i resten av boken. Cluet med de fleste fag er å få et overblikk så raskt som mulig, og så sette seg inn i detaljene. Det siste er vel mitt aller beste råd! Lykke til! Kom på et veldig bra tips til: Når man leser et interessant fag er det ofte sånn at man kommer på ting i faget, f.eks når man leser avisen, ser et program, eller bare snakker med noen. Utnytt disse situasjonene til å følge tankerekken din -så lager du flest mulig koblinger til informasjonen du har fått på skolen. Dette er nøkkelen til god uthenting av informasjonen senere (egentlig kan du kalle det vi i psykologien kaller "uthenting" for hukommelse). Altså lag flest mulig "cues" til det du skal lære. Hvis du skal lære anatomi f.eks, tenk på barnet ditt -plassér alle delene på barnet ditt i tankene, da kan du hente ut denne informasjonen når som helst, fordi du kobler den til barnet ditt. Vanskelig å forklare, men det dreier seg altså om at mest mulig rundt deg fungerer som ledetråder for informasjonen du skal lære. Denne metoden er overhodet ikke vanskelig, jeg bruker den selv konstant, oftest helt ubevisst. En blomst kan få meg til å tenke på noe helt spesifikt som jeg har bestemt meg for -det handler om nervebaner/impulser -og flest mulige koblinger dem imellom. Klarer du dette har du et helt galleri av informasjon du kan hente ut når som helst -veldig kjekt å ha dette galleriet oppe å gå på eksamensdagen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-322036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Gå konsekvent og konstant på fylla til det gjenstår en drøy uke av semesteret. Den siste uka kan man lese litt slik at man gjør seg fortjent til en lang ferie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-322107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander81 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Ha rutiner på når og hvor du studerer Ta notater med Cornell-metoden Lag tankekart, spesielt når du oppsummerer et fag Fokuser på det viktigste i pensum Repeter, men ikke for ofte. Bruk optimale intervaller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4013846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 12 minutter siden, Alexander81 skrev: Ha rutiner på når og hvor du studerer Ta notater med Cornell-metoden Lag tankekart, spesielt når du oppsummerer et fag Fokuser på det viktigste i pensum Repeter, men ikke for ofte. Bruk optimale intervaller. Sikkert gode tips, men tråden er 18 år gammel, så du får sannsynligvis ingen takk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4013849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexander81 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Ha ha ha! Godt poeng.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4013851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 2 timer siden, Alexander81 skrev: Ha ha ha! Godt poeng.... Har du vært på forumet lenge? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4013858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. desember 2020 Del Skrevet 14. desember 2020 4 timer siden, Eva Sofie skrev: Har du vært på forumet lenge? Nicket er i hvert fall nytt i anledning denne tråden, det ser du av telleren til høyre for navnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4013865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 På 14.12.2020 den 7.10, laban skrev: Nicket er i hvert fall nytt i anledning denne tråden, det ser du av telleren til høyre for navnet. Ja, ev. at vedkommende har vært her en stund, men opptrådt som anonym frem til nå, men kanskje glemte i farten å krysse av som anonym? Det er enkelte som har det med å grafse i gamle tråder her på DOL og som frem til nå har vært anonym... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4014083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 1 minutt siden, Eva Sofie skrev: Ja, ev. at vedkommende har vært her en stund, men opptrådt som anonym frem til nå, men kanskje glemte i farten å krysse av som anonym? Mulig det - noen ganger er det forståelig at eldgamle tråder dras fram, fordi de kommer fram ved søking eller kommer fra et delforum der det ikke har vært aktivitet på X år, og så sjekker man ikke datoen. Andre ganger skjønner jeg ikke hvorfor de dukker opp. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68529-studieteknikk/#findComment-4014086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.