most Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Hei! Jeg er en 33 år gammel kvinne. Har slitt med spiseforstyrrleser siden 16-17års alderen, nå et normalt forhold til mat. Problemet mitt er at jeg har fått påvist lavere bentetthet enn normalt for meg og er da i risikogruppen for benskjørhet. Eneste behandling er østrogentilskudd. Problemet er at jeg reagerer kraftig på dette hormonet ved brystspenninger og ømhet. Har benyttet p-sprøyten i mange år, dette hjelper på brystene men dessverre feil ift benbygningen. Hva skal jeg gjøre?? Akkruat nå prøver jeg å blir "ren" fra hormoner, men min egen østrogenproduksjon gir også mastalgi. Finnes det noen hjelp for meg ?? tenker da spesielt på at østrogenopptaket kan styres til andre områder enn brystene? Vet ikk hva jeg skal gjøre, mastaligen gir 0-livskvalitet og østrogenmangel fare for benskjørhet!! Håper du har noen gode råd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68555-mastalgi-og-benskj%C3%B8rhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hvis du nå har normal hormonproduksjon (og normale menstreuasjoner) så nytter det nok ikke å tilføre mer østrogen for å få et bedre skjelett. Det kan være skjedd det at du i den periode grunnlaget for oppbygging av skjelettet ble lagt at du både hadde for litt østrogen (manglende menstruasjon) og næringstsoffer til å bygge opp skjelettet til normal styrke. P-sprøyten kan muligens også ha gjort sitt til at du ligger svakere an. Senere forskning antyder p-sprøyten kan hemme bendannelse. De fleste vil få ømme bryster før menstruasjon. Noen kan ha små cyster i brystene som gir ømhet. Det kan oppdages ved mammografi eller ultralyd. I dag finnes ikke medikamenter som kan bygge skjelettet opp, men de er på trappene. Det vi gir (inklusive østrogen) er for å hindre nedbrytningen. Hvis din menssyklus er i orden, så har du østrogen nok. Da vil jeg anbefale deg å få rikelig med kalk (ca 1000-1500mg per dag) og D.-vitamin, mye mosjon og avstå fra å røyke! Hvis ditt skjelett viser stor grad av svakhet er det andre muligheter enn østrogen (bisfosfonater), men da bør du vurderes av en speisalist. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68555-mastalgi-og-benskj%C3%B8rhet/#findComment-323722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.