Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved en "forglemmelse"/ misforståelse ble min gravide kone stående ved siden av et røntgenapparat, for å holde vår 1 år gamle datter ved røntgenfotografering av hennes hofter. "Kameraet" var derfor svært nær min kones mage, men "strålen" var ikke rettet direkte mot magen. Det ble tatt 1 bilde. Min kone hadde på seg en beskyttelseskappe. Hun er i svangerskapets 11. uke.

Det vi lurer på er om dette kan ha skadet fosteret? I så fall, hvilken type skader er det snakk om? Risikoen for skader har vel sammenheng med stråledosen - og hva er normalt stråledosen for denne type røntgen - i forhold til evt. grenseverdier/ risikoverdier? Vil bruk av beskyttelseskappe blokkere strålene? Bør vi kontakte lege eller foreta oss noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68581-graviditet-og-r%C3%B8ntgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Din kone har ikke utsatt seg selv og fosteret for noen skade ved å stå ved siden av målet for røntgenstrålene (barnet). Selv om det var hun som skulle ha blitt røntgenfotografert, hadde det vært minimal sjanse for påvirkningen av fosteret. Din kone hadde på seg beskyttelseskappe og denne har blokkert for det aller meste av stråler. Av prinsipp har de likevel på røntgenavdelingene en regel på at kvinner skal holde seg unna radioaktiv stråling de 3 første månedene av svangerskapet. Jeg kan imidlertid med stor sikkerhet si at ingen skade har skjedd i forbindelse med denne episoden. Er dere likevel utrygge, synes jeg dere skal forhøre dere med personalet på røntgenavdelingen for å få den tryggheten dere trenger. Lykke til videre i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...