Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente paa 20 aar, studerer i utlandet. Jeg har tatt p-pillen Yasmin som er slik at man tar den i 21 dager deretter 7 dager pause hvor jeg faar bloedning. Soendag 18.august begynte jeg paa nytt brett etter den 7 dagers pausen. Mandag hadde vi ubeskytta sex og ingen pille ble tatt etter det. Jeg har bestemt meg for aa ta en pause p.g.a bivirkningene det gav meg. Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg er gravid?

Etter mandagen har vi hatt mye sex, og han stoeter inni meg endel ganger foer vi tar paa kondom. Er dette risikofyllt?

Jeg er fortvila og trenger svar.

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69045-kan-jeg-vaere-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem fra Norge

Sexen dere hadde på mandag var nok relativt sikker, det var innen 36 timer etter siste pille var tatt, og ingen fare.

Den ubeskyttede sexen dere har hatt senere, er veldig risikabel. mange er ekstra fruktbare like etter pilleslutt, kjenner mange som blir gravide da! Og de fleste menn vil avgi en "smøring" fra penis under samleie som kan inneholde sæd (dessuten kan det, hvis dere fortsetter slik, plutselig vøre en dag han kommer før han tror han gjør det). Så dette er en vanlig måte å bli gravid på.

Bruk kondom under hele akten, og gå til legen for å få ny prevensjon. Ikke stol på noen sikre perioder de første månedene etter pilleslutt, syklusen vil ikke vøre normal, og du kan ha eggløsning "nårsomhelst" i forhold til når du har mensen, i hvertfall til du har hatt to-tre helt regelmessige sykluser igjen (og det kan ta tid etter pilleslutt).

Og, nestegang snakker du med legen _før_ du slutter med prevensjonen, kanskje er det vanlige bivirkninger som går fort over og du bør prøve litt til, eller du kan bytte pilletype, og da kan du begynne rett på nytt brett og ny pilletype uten pause, og dermed ha god prevensjon hele tiden. Finn deg en god lege der du er, det finnes sikkert der du er også! Universitetene har gjerne okhelsetjeneste, som er vant til slike spørsmål. Og ha angrepille liggende sammen med kondomene, alltid (be noen sende deg fra norge hvis de ikke er der du er). Ta angrepille umiddelbart hvis kondomen sprekker eller dere på andre måter har feilet i prevensjonen. Angrepillen er ikke sikker, og medføører bivirkninger, men er mye sikrere enn ingenting, og gir myemindre bivirkninger enn en uøsnket graviditet.

Ta ansvar, og forlang at kjæresten din også gjør det, hvis ikke bør du ikke ha sex med ham!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69045-kan-jeg-vaere-gravid/#findComment-326909
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...