Gå til innhold

vil jeg miste den ene tvillingen?

Anbefalte innlegg

Gjest Esmeralda

Hei! UL i uke 7 viste to fostre. Jeg skal tilbake til ny UL om tre uker. Legen sa jeg ikke skulle belage meg på at det kom til å bli to enda. Jeg har lest litt om "vanishing twin", men synes det er vanskelig å finne ut av når den ene kan forsvinne. Det var hjerteaktivitet hos begge to - er det vanlig med hjerteaktivitet hos "vanishing twin"? Hvor vanlig er det at den ene tvillingen forsvinner og hvorfor? Er det noe sted jeg kan lese mer om dette? Hva er din erfaring om dette? mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69048-vil-jeg-miste-den-ene-tvillingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at en tvilling kan forsvinne som "vanishing twin"?, det har man erfart spesielt fra prøverørsforsøk, og det er nok betydelig vanligere enn vi tidligere har hatt kjennskap om. En amerikanske studie har vist at ’vanishing twin’ forkommer i ett av tre tvillingegraviditeter, og at ca halvparten skjedde etter at man hadde sett hjerteaktivitet.

Det var tvillinger oppstått ved infertilitetsbehandling, det kan være det er høyere risiko enn ved spontane tvillingesvangerskap.

Ved tvillingesvangerskap er det høyere risiko for de fleste komplikasjoner, inkl abort.

Lykke til, vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...