Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på litt over 16 år. Jeg lurer litt på det med p-pillen for jenter. Jeg er intrisert i at kjæresten min skal bruke det men vi er ikke sikre på hvordan vi skal så og si både skaffet det samt bruke det. Hadde vert fint om litt hjelp om saken. Skulle gjerne vist om man trenger resept eller ikke også. Kjempe fint om jeg får svar hvis dere skjønner. Alle svar takkes med glede Hilsen anonym gutt 16.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69226-bruke-p-pillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

P-pillen kan alle jenter i norge mellom 16 og 19 år få gratis.

Det er bare til å gå inn på en helsestasjon for ungdom der møter du en helsesøster som informerer om pillen og svarer på spørsmål etterpå må du inn til en lege som sjekker blodtrykk og finner ut om det er noe helsemessig som tilsier at jenten ikke kan bruke p-piller, alt her helt gratis og veldig enkelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69226-bruke-p-pillen/#findComment-328688
Del på andre sider

Gjest legetime

Dere bestiller time hos fastlegen (eller på helsestasjon for ungdom hvis det finnes der dere bor), så får hun resept på p-piller. Dere betaler for legetimen (litt over 100 kroner), men pillene er gratis hvis hun er mellom 16 og 19 år.

Det er viktig å vite at pillene bare virker hvis de tas hver dag (til ca samme tid, det må ikke gå mer enn 36 timer mellom to piller), og hvis hun kaster opp en pille, virker den selvsagt heller ikke.

Ha alltid kondomer liggende, har hun glemt eller kastet opp en pille, må dere bruke kondom i 14 dager, hvis dere ikke vil bli gravide.

Det er viktig å vite at p-pillen ikke beskytter mot sykdommer.

Hvis dere har hatt ubeskyttet samleie med andre tidligere, tar dere en undersøkelse mens dere er his legen / på helsestasjonen for å sjekke at dere ikke har noen sykdommer. mange går rundt med Klamydia uten å vite det, og mange jenter kan ikke få barn senere fordi de har gått rundt med smitte av denne sykdommen.

Bruk tiden hos legen til å snakke om prevensjon, det er viktig at dere finner prevensjon som dere begge trives med og bruker riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69226-bruke-p-pillen/#findComment-329674
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...