conan Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Om dama tjener mer enn meg, hadde jo bare betydd at vi hadde hatt god råd til å kjøpe hjelp i huset, samt hun 19 år gamle, svært spretne au-pairen... :-) Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med problemstillingen din. Dersom du her får vite at "joda, det er mange, mange skjær i sjøen dersom du har bedre utdannelse og tjener mer en kjæresten", betyr det at du ikke vil ta utdannelse, eller betyr det at du dumper fyren like godt først som siste, eller hva? Jeg tror at DU kommer til å få større problemer med å fortsette forholdet, enn han, dersom du fullfører planene dine. Dersom han er ved veis ende mht utdannelse, mens du ikke har begynt, vil både alderen dere er i, og forskjellen i utvikling som utdannelse kan medføre, bli tøft. I tillegg vil han nå fort bli "etablert" med vanlige hverdagsrutiner, trøtt om kvelden- opp om morran, mens du har en spennende og opplevelsesrik studenttid foran deg. Deretter begynner en ny fase, når du er ferdig utdannet og skal i jobb. Kjæresten er da fortsatt mer eller mindre på stedet hvil.. Jeg tror at disse faktorene kommer til å bli mye tøffere for forholdet, enn hvordan han eventuellt kommer til å reagere 7-8 år fra nå. Det er lenge til, det.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-329699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Neida, det er vel selvskryt vi er allermest engstelig for, jo lenger utdannelse vi har... ;-) Men selve diskusjonen om iq og sosial iq og emosjonell iq og kunnskap....- nå er det sånn at i psykologien kan man meget pragmatisk definere intelligens som å være det en intelligenstest måler. Hvilket er en utmerket definisjon, etter min smak, for enhver test gjenspeiler jo hva test-konstruktøren har ment den skal måle. WAIS som gjerne brukes til å måle iq, har en verbal og en utførelsesdel. Verbaldelen måler blant annet kunnskap og evne til å reflektere over hva ord betyr og hva som menes med uttrykk. Utføringsdelen har blant annet regneoppgaver og koding, og kall meg en krakk om man ikke kan trene seg på å bli bedre til sånt. I det hele tatt handler iq om arv, miljø og eventuelle skader, uansett hvordan man velger å vektlegge de forskjellige evner, talenter og ferdigheter. Utdannelse er ikke bare det som står i bøkene, men at man er i en fase i livet, og i et miljø, der man stimuleres til å sette spørsmål ved egen viten, og til å diskutere med andre om hvordan man kan forstå ny viten. Man stimuleres til å orientere seg og tilegne seg ny viten og nye ferdigheter. Dette gir ikke utslag utelukkende på viten, men på fleksibilitet, læringsevne, kreativitet og nysgjerrighet. Man lærer da problemløsningsevne og ikke bare en rekke ferdige løsninger, selv om man ofte føler det slik i begynnelsen av et studie. Når irritasjonen over studiets oppbygning melder seg, har man jo nettopp også lært å være kritisk og selvstendig. Og jada, slik læring kan man få utenom utdannelses-institusjonene, men jeg syns studenter ofte UNDERVURDERER hvor mye de egentlig kan og hvor mye de lærer. nå ble jeg nesten skremt, nesten så skremt at jeg hadde lyst til å børste støv av mine psykologibøker kun for å mane frem et pensumsvar, men jeg gir faen jeg, for innerst inne er vi enig, men vi har bare hver vår synsvinkel... :-) dagens motto: psykologistudenter er ikke som andre studenter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-329710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 nå ble jeg nesten skremt, nesten så skremt at jeg hadde lyst til å børste støv av mine psykologibøker kun for å mane frem et pensumsvar, men jeg gir faen jeg, for innerst inne er vi enig, men vi har bare hver vår synsvinkel... :-) dagens motto: psykologistudenter er ikke som andre studenter... Skremt? Omforladels.... *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-329719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Skremt? Omforladels.... *s* ble vel ikke så skremt, men pleier å bli provosert over folk som må støtte seg til pensum eller annen literatur for å kunne svare på et spørsmål eller for å kunne delta i en diskusjon, men jeg syns jeg klarte meg veldig bra nå, hehe... men det er vel som Mini sier, fakta ødelegger enhver god diskusjon... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-329743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Joda, jeg leste innlegget ditt, og så dette med smart eller lærd. Og jeg har da forståelse for at man kan tenke slik, jeg kjenner da også masser av utdanna folk som legger STOR vekt på at de nettopp ikke er spesielt smarte eller kloke eller kan noe, men bare har lest masse bøker og har lån og vekttall. Jeg mener det ofte er uttrykk for nedvurdering av seg selv (dårlig selvtillit), og til dels at man ikke klarer å vurdere seg selv i forhold til andre. *dukker* Jeg mener faktisk at jeg er blitt både klokere og smartere av å studere i alle disse årene. Jeg er faktisk også blitt klokere og smartere av alle sommerjobbene/studiejobbene jeg har hatt underveis. Men samlet sett tviler jeg på at jeg personlig ville vært like smart som jeg er nå, hvis jeg bare hadde jobbet hele tiden. Kanskje jeg ikke er verdens smarteste akkurat, men jeg er den smarteste JEG kunne være, altså tror jeg at utdannelsen min har hjulpet meg til å utnytte det intelligens-potensiale som akkurat jeg har. Kanskje det ikke er så mye, kanskje du vil peke fingre og si "jammen avil skriver jo så mye teit tross utdannelsen". Men jeg tror i hvertfall det hadde vært enda værre fatt med meg uten alle disse årene på skole. Om å føle seg liten fordi man ikke har et papir som sier hva man har studert kan jeg fortelle deg ganske mye om. Og også om hvordan det føles å bli vurdert deretter, akkurat som den unge damen vurderer sin kjæreste. Det kan jeg faktisk skrive en avhandlig om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-329749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Om å føle seg liten fordi man ikke har et papir som sier hva man har studert kan jeg fortelle deg ganske mye om. Og også om hvordan det føles å bli vurdert deretter, akkurat som den unge damen vurderer sin kjæreste. Det kan jeg faktisk skrive en avhandlig om. Det er vel ALDRI særlig ålreit å ikke bli respektert for den man er og det man kan? Spørsmålet er bare om man blir smartere av å investere tid og krefter på en utdannelse. Ikke smartere enn deg eller andre, men smartere enn man var før man begynte. Og det tror jeg altså at man har stor mulighet for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-330567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Sorry, tror eg formulerte meg litt dumt der ja, var ganske trøtt da eg skrev innlegget. Du har helt rett at man ikke blir smart av å studere, men lærd, men man kan også bli like mye lærd av livet. Noen av de smarteste folkene eg kjenner har nesten ikke godt på skole, og eg må si eg beundrer de for veldig mye, ikke bare kunskap men også personlighet. Når du skriver at eg ser ned på folk så er nok det litt feil, eg ser kansje ned på de uten utdannelse, jobb og mening i livet. Men man kan også klare seg uten utdannelse og komme langt. Livet består ikke av penger altså! Det finnes mangen mye viktigere ting, og eg bedømmer ikke mine venner etter slikt, de er mine venner fordi eg er glad i de, det samme med familien, eg vat at eg ikke risikerer å miste noen ab de ved å studere, derimot så strøtter de meg 100% Det eg var ikke det eg var ute etter med inlegget mitt, sorry, mente ikke å fornærme noen. ble ikke fornærmet, men litt provosert ble jeg nok... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-331437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest I`ll say no more Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 ble ikke fornærmet, men litt provosert ble jeg nok... Ja herlighet, om du missfortod meg så, det værste eg vet er folk som tror de er bedre en andre bare fordi de har mer penger! Spørsmålet er altså: hva ville du synest dersom dama di tjente bedre en deg? ( du vet gutter og ego..) Og om å ha en kjæreste som studerer mens du jobber (skal IKKE leve på han altså) ville iritert deg? Det derre med utdannelse: er ganske samfunns intresert og samfunns bevisst, nysjerrig og liker og lære nye ting. Skal ikke studere for må kunne se ned på andre, men fordi det vil være betydelig lettere å få job i den bransjen eg vil inn i. Sefølgelig, noen folk arbeider seg oppover og det er ingenting galt i dette, de klarer seg helt fint uten utdannelse. Men det fins enkelste yrker, lege, bedriftsleder,kirurg,inginør, som det er en stor fordel med utdannelse. Så i det heletatt for å få jobb der eg vil så bør eg nok utdanne meg ja, ellers vil også lønnen bli lavere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-331939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Det er vel ALDRI særlig ålreit å ikke bli respektert for den man er og det man kan? Spørsmålet er bare om man blir smartere av å investere tid og krefter på en utdannelse. Ikke smartere enn deg eller andre, men smartere enn man var før man begynte. Og det tror jeg altså at man har stor mulighet for. Jepp, enig med du. Jeg prøver å jobbe med saken, for som du sa, å nå opp til mitt potensiale. Problemet er spesifikke lærevansker i matematikk, og at regelverket i forhold til det er helt sinnsykt ræva. Fikk foresten akkurat nå en mail fra departementet med alle disse reglene repetert for ørtiende gang. Som om de virkelig tror at de kan få meg til å holde kjeft med å dytte et sånt papir opp i trynet på meg...!HØH! NOT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-332199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Jepp, enig med du. Jeg prøver å jobbe med saken, for som du sa, å nå opp til mitt potensiale. Problemet er spesifikke lærevansker i matematikk, og at regelverket i forhold til det er helt sinnsykt ræva. Fikk foresten akkurat nå en mail fra departementet med alle disse reglene repetert for ørtiende gang. Som om de virkelig tror at de kan få meg til å holde kjeft med å dytte et sånt papir opp i trynet på meg...!HØH! NOT! Stå på! *hepp* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69245-informasjons-kl%C3%B8ft/page/2/#findComment-332242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.