Gå til innhold

Alders- og kulturforskjell

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et kort kjærlighetsforhold til en mann på 29 år, jeg er selv 44 år. Han er asylsøker, politisk flyktning fra Algerie, og har bare vært i Norge noen få måneder. Jeg er skilt og har to tenåringsdøtre som bor hos meg, jeg har høy utdannelse, god jobb, bor i egen leilighet og har ordnet økonomi. Jeg var klar over fra første stund at dette var galskap, vanvidd osv. Men for en herlig galskap, han hadde god utdannelse og snakket brukbart engelsk, jeg snakker flytende engelsk. Vi snakket på norsk, engelsk og litt fransk. Han kunne ha kommet fra månen eller vært et romvesen så forskjellig var han fra meg. Han var troende muslim og vi kunne ikke spise samme mat. For et temperament, etter en uke ble han rasende på meg for første gang og jeg ble fascinert av måten han snakket for seg, etterhvert ble det en konflikt at han ville alt eller ingenting. Han var ikke interessert i korte forhold, jeg fikk store kjærlighetserklæringer og han skulle elske meg forever. For meg hørtes det dumt ut etter så kort tid, etterhvert gnistret det mer og mer, vi kranglet annenhver gang for så å bli venner igjen. Fredag ble jeg ordentlig sint og ba han slutte og la meg være i fred, jeg angret i helgen på å ha vært for skarp og prøvde å kontakte han, først med SMS og siden ringte jeg. Da var han høflig men bestemt at det var best at dette var over og det var jeg enig i. Jeg gråt halve natta etterpå, sov urolig og fungerer dårlig på jobben i dag, jeg prøver å være lettet over å få mere tid igjen for jeg har jobbet mye overtid i tillegg til å ha barn og hjem og så å argumentere for at jeg ikke kunne være sammen med han hele tiden. Han ville helst bo sammen med meg, ikke nødvendigvis i min leilighet bare hvor som helst. Jeg er ikke lettet, jeg er bare ubeskrivelig lei meg og føler at jeg må ha mistet alt vett og fornuft. Hvordan kan jeg bli så fortapt? Hva er det som foregår i hjernen på meg og er dette unormal? Jeg synes det er godt å skrive dette ned, tar gjerne imot kommentarer og synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69368-alders-og-kulturforskjell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

19

• Dorthe

6

• Luska

2

• MsSophie

1

Mest aktive i denne tråden

Det er lett å se ting utenifra og fortelle andre at dette er noe som ikke er "passende" eller idiotisk.

Problemet er bare at de som er i situasjonen har følelser også. De vi andre ikke kan se eller ta på.

Noen blir mer følelsesmessig engasjert enn andre og det kan mange ganger være vanskelig.

Men hvis du klare å bruke fornuften vil du se at dette er et forhold som ev vil bli vanskelig og er det det du ønsker? Hva sier hodet, hva sier følelsene? Selv har jeg vanskelig for å forene de to tingene og jeg forelsker meg i feile menn og går inn i feile forhold ;-).

Carisma1365380365

Kjærligheten kjenner ingen landsgrenser, og selv om dere var ulike som natt og dag ble dere nok fasinert over hverandre. Dessverre holder svært få av disse forholdene lenge, nettopp pga. ulikhetene. De blir vanskelig å takle og nesten håpløse å leve med på sikt.

Muslimske menn HAR et annet syn på f. eks. kvinner og vår rolle. De har vanskelig for å akseptere vår trang til frihet og derfor vil de legge bånd på oss. Du sa det selv: han ville enten ha alt eller ingenting. Det er hans måte å sette et ultimatum på. Du må velge mellom noe viktig i livet ditt. En ofring du kanskje aldri blir klar til å ta.

Jeg kjenner ikke til detaljer i deres forhold, men jeg tror du er best tjent med å kutte alle bånd og bruke mer tid på deg selv og barna dine. De trenger deg like mye som du trenger dem.

PS: ingenting er så deilig som make up sex, men det er ingenting å basere et seriøst forhold på. Spesielt ikke i voksen alder.

Min mening.

Dersom han kommer fra Algerie så er faren for at fyren får opphold i Norge så godt som lik 0.

Altså er det ikke rart han proklamerer sin kjærlighet for deg, ei heller at han vil noe mer enn et kort forhold.

Jeg kan ikke fatte hvordan du presterer der her..

Jeg mener.. hvor finner dere dem? Oppsøker dere mottakene, eller?

Annonse

Gjest har faktisk ikke nick

Dersom han kommer fra Algerie så er faren for at fyren får opphold i Norge så godt som lik 0.

Altså er det ikke rart han proklamerer sin kjærlighet for deg, ei heller at han vil noe mer enn et kort forhold.

Din arrogante jævel!

Din arrogante jævel!

Hva var arrogant med det der?

Jeg kaller indirekte en dame for jævla naiv, og hun hadde vel ikke forventet noe annet da det ser ut som om hun selv tenker det samme som meg.

Jeg syntes for øvrig at mitt siste spørsmål, anngående hvor disse damene som ender opp med asylsøkere finner dem hen, var et godt spørsmål.

Disse gutta bor trossalt på diverse alylmottak rundt om i landet, og de er vel ikke akkurat de første man sjekker opp om man skulle møte dem på byen.

Gjest har faktisk ikke nick

Hva var arrogant med det der?

Jeg kaller indirekte en dame for jævla naiv, og hun hadde vel ikke forventet noe annet da det ser ut som om hun selv tenker det samme som meg.

Jeg syntes for øvrig at mitt siste spørsmål, anngående hvor disse damene som ender opp med asylsøkere finner dem hen, var et godt spørsmål.

Disse gutta bor trossalt på diverse alylmottak rundt om i landet, og de er vel ikke akkurat de første man sjekker opp om man skulle møte dem på byen.

Men kjære deg, de er da ikke INNESPERRET på disse asylmottakene du snakker om. Det hender de tar seg en tur ut, og kanskje tilogmed en tur på diskotek.

Jeg synes dine holdninger generelt vitner om en arrogant fyr som ikke rent sjelden rakker ned på andre.

Nå slår du under beltestedet.

Alle er klar over det du skriver men man kan likevel bli forelsket og fortvilet over situasjonen.

Men kjære deg, de er da ikke INNESPERRET på disse asylmottakene du snakker om. Det hender de tar seg en tur ut, og kanskje tilogmed en tur på diskotek.

Jeg synes dine holdninger generelt vitner om en arrogant fyr som ikke rent sjelden rakker ned på andre.

Jeg rakket ikke ned på henne, men hun spurte om råd.

Jada, jeg vet godt at man har lov til å bevege seg utenfor asylmottakene da jeg faktisk har jobbet på slike mottak, men jeg vet også at disse fra Algerie (hvis ikke noe drastisk har skjedd de siste ukene) ikke får opphold her.

Dette vet asylsøkerne, og det at de da stikker ut på et eller annet diskotek for sjekke opp damer sier mer om intelligensen til damene som lar seg sjekke opp, enn det sier om intelligensen til han som sjekker.

Fyren er ifølge jenta over her godt utdannet og fra Algerie.... ja, og asylsøker..

Terrorisme er det som ringer i øret mitt dersom han faktisk har gode grunner til ikke å lenger oppholde seg i Algerie, noe som vel sier noe om fyren, uansett om det er korrupte myndigheter han har slåss mot.

Uansett.. opphold vil han sannsynligvis ikke få i Norge med mindre han finner seg en naiv dama, og da er det på sin plass å advare dame over.

Hun spurte om råd og hun fikk det.

Nå slår du under beltestedet.

Alle er klar over det du skriver men man kan likevel bli forelsket og fortvilet over situasjonen.

Jeg slo ikke noen- Jeg sa bare hva jeg mente, og min erfaring er at damer i denne jentas situasjon trenger å få høre hvor landet ligger, og ikke dikkes med.

Jeg slo ikke noen- Jeg sa bare hva jeg mente, og min erfaring er at damer i denne jentas situasjon trenger å få høre hvor landet ligger, og ikke dikkes med.

Det er ikke snakk om å dikke men å forstå at andre kan ha problemer med ting selv om man egentlig vet hvor håpløst ting er.

Det er ikke alltid hodet og følelsene følger hverandre og det er vondt og kjempevanskelig.

Annonse

Gjest Har faktisk ikke nick

Jeg rakket ikke ned på henne, men hun spurte om råd.

Jada, jeg vet godt at man har lov til å bevege seg utenfor asylmottakene da jeg faktisk har jobbet på slike mottak, men jeg vet også at disse fra Algerie (hvis ikke noe drastisk har skjedd de siste ukene) ikke får opphold her.

Dette vet asylsøkerne, og det at de da stikker ut på et eller annet diskotek for sjekke opp damer sier mer om intelligensen til damene som lar seg sjekke opp, enn det sier om intelligensen til han som sjekker.

Fyren er ifølge jenta over her godt utdannet og fra Algerie.... ja, og asylsøker..

Terrorisme er det som ringer i øret mitt dersom han faktisk har gode grunner til ikke å lenger oppholde seg i Algerie, noe som vel sier noe om fyren, uansett om det er korrupte myndigheter han har slåss mot.

Uansett.. opphold vil han sannsynligvis ikke få i Norge med mindre han finner seg en naiv dama, og da er det på sin plass å advare dame over.

Hun spurte om råd og hun fikk det.

Du generaliserer vel ørlite nå?

De færreste fra Algerie er ikke terrorister og det er vel ikke helt usannsynlig at også folk derfra er istand til å forelske seg?

At de kulturelle forskjellene og innstillingen til livet er for store til at et forhold kan fungere er veldig godt mulig, men det er ikke alltid slik.

Godt mulig at vedkommende som skrev innlegget er naiv.

Det jeg henger meg opp i er at du har en egen evne til nesten ALLTID å rakke ned på folk som er i en annen situasjon enn din egen. Mulig jeg bare innbiller meg det, men jeg tror egentlig ikke det.

Det er ikke snakk om å dikke men å forstå at andre kan ha problemer med ting selv om man egentlig vet hvor håpløst ting er.

Det er ikke alltid hodet og følelsene følger hverandre og det er vondt og kjempevanskelig.

Men hvis ikke hodet og følelsene følger hverandre så må noen forklare henne det, og da hjelper det ikke å skrive innlegg hvor man sier at "å ja.. jeg forstår hvor vanskelig det er, og følelser følger ikke alltid kulturelle grenser, osv".

Jeg sier min mening, og jeg gir råd akkurat sånn som jeg ville gitt en venninne som var i hennes situasjon, og jeg sier ikke at jeg ikke forstår at hun har det vanskelig, men at hun burde ta til vett!

Jo raskere jo bedre.

Jeg kan selvsagt ta feil, men sannsynligheten for det er jævla liten, og når hun allerede etter en uke så et temperament som skremte henne og likevel ikke tokk til vett, så er det nummeret før jeg får lyst til å skrive mindre pene innlegg enn det jeg har gjort til nå i denne tråden.

Du generaliserer vel ørlite nå?

De færreste fra Algerie er ikke terrorister og det er vel ikke helt usannsynlig at også folk derfra er istand til å forelske seg?

At de kulturelle forskjellene og innstillingen til livet er for store til at et forhold kan fungere er veldig godt mulig, men det er ikke alltid slik.

Godt mulig at vedkommende som skrev innlegget er naiv.

Det jeg henger meg opp i er at du har en egen evne til nesten ALLTID å rakke ned på folk som er i en annen situasjon enn din egen. Mulig jeg bare innbiller meg det, men jeg tror egentlig ikke det.

Jeg føler at jeg oppfører meg nummeret før eksemplarisk her på dol, og har gjort det veldig lenge nå.

I sånne saker som det her så har du nok likevel rett i at jeg forteller det jeg mener uten å stikke noe under en stol, men jeg har ikke nå rakket ned på hun som skrev hovedinnlegget.

Jenter som henne trenger bare rett og slett å få ting inn med teskje før de ender opp som Gry Hossein.

Det er vel for øvrig færre land i verden som har flere fanatiske muslimske aktivister enn Algerie, og jeg leste hovedinnlegget nå og så at fyren var politisk flyktning, så jeg ville tatt hintet allerede da, selv om han hadde bodd i Norge såpass lenge at han hadde fått oppholdstillatelse her.

Det har uansett ikke denne fyren gjort, og grunnen til at han stresser er at han vet at sannsynligheten for at han blir sendt videre er nærmere 100 %, og hvis ikke hun vil må han ut å finne en annen.

Verdens eldste oppholdstriks, og de som tror noe annet er jævla naive.

Men hvis ikke hodet og følelsene følger hverandre så må noen forklare henne det, og da hjelper det ikke å skrive innlegg hvor man sier at "å ja.. jeg forstår hvor vanskelig det er, og følelser følger ikke alltid kulturelle grenser, osv".

Jeg sier min mening, og jeg gir råd akkurat sånn som jeg ville gitt en venninne som var i hennes situasjon, og jeg sier ikke at jeg ikke forstår at hun har det vanskelig, men at hun burde ta til vett!

Jo raskere jo bedre.

Jeg kan selvsagt ta feil, men sannsynligheten for det er jævla liten, og når hun allerede etter en uke så et temperament som skremte henne og likevel ikke tokk til vett, så er det nummeret før jeg får lyst til å skrive mindre pene innlegg enn det jeg har gjort til nå i denne tråden.

Uansett hva du mener i denne tråden er det lettere å ta imot råd fra noen som er litt mer diplomatisk enn du var.

Ingen gidder å høre på råd fra noen de synes er drittsekker i øyeblikket :-).

Forresten har jeg sett Gudfaren i helga og den var helt rå så tusen takk for rådet.

Jeg føler at jeg oppfører meg nummeret før eksemplarisk her på dol, og har gjort det veldig lenge nå.

I sånne saker som det her så har du nok likevel rett i at jeg forteller det jeg mener uten å stikke noe under en stol, men jeg har ikke nå rakket ned på hun som skrev hovedinnlegget.

Jenter som henne trenger bare rett og slett å få ting inn med teskje før de ender opp som Gry Hossein.

Det er vel for øvrig færre land i verden som har flere fanatiske muslimske aktivister enn Algerie, og jeg leste hovedinnlegget nå og så at fyren var politisk flyktning, så jeg ville tatt hintet allerede da, selv om han hadde bodd i Norge såpass lenge at han hadde fått oppholdstillatelse her.

Det har uansett ikke denne fyren gjort, og grunnen til at han stresser er at han vet at sannsynligheten for at han blir sendt videre er nærmere 100 %, og hvis ikke hun vil må han ut å finne en annen.

Jeg er ikke norsk statsborger, og gifte seg med meg for å få oppholdstillatelse er ikke aktuelt. Giftemål ble aldri nevnt og jeg blir mye mere skremt av innleggene her inne enn av et arabisk temperament. Mannen satt ikke i et asylmottak han hadde skaffet seg jobb og bolig, da må han ha lov å ferdes runt som alle andre siden noen her mener tydeligvis at de som bor på asylene ikke burde gjøre det. JEG er glad at jeg ikke har samme nasjonalitet og noen som skriver her inne. Så overfladisk som jeg skrev i begynnelsen og lagde litt om her og der og fikk de rasistiske reaksjonene hadde jeg ikke ventet. Hvem er naiv?

Gjest Har faktisk ikke nick

For meg handler det ikke om hvem som er jævla naiv. Det handler om at du er jævla arrogant. Ta det til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...