Gå til innhold

Hva må til?

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei

Hva må egentlig til for å få dekket hele eller deler av en tannbehandling?

Jeg har vel ingen spesifik sykdom, men lider av munntørrhet som ikke stammer fra medisiner (tar ingen)

Tannlegen hevder at dette har medført store hull som kommer raskt pga dette. Jeg har også rotfylt mange tenner, antagelig pga dette.

Samtidig har jeg noe som knapt noen har hørt om. De fleste har vel hørt om mennesker som knaser tenner om nettene. Jeg gjør ikke det, men jeg smeller kjeven så hardt sammen at jeg våkner av det. Før jeg helt forsto hva det var, sprakk plombene i ett sett uten noen forklaring. Så begynte jeg å bli sår på kanten av tungen. jeg våknet med store smerter i tungen etter å ha bitt meg selv i søvne.

Jeg fikk tannlegen til å lage en skinne til meg (dyr sak)

Det hjalp noe, men fremdeles sliter jeg med at tungen kommer i klem mellom gommen oppe og tennene nede. DEt eneste som virkelig ville hjulpet er vel en kjevelås *sukk*

Det jeg lurer på er jo selvfølgelig om noe av det jeg beskriver kan være nok til å få dekket de svimlende tannlegeregningene jeg til stadig må ut med.

Det er jo greit med gom om nettene, men hva når jeg sovner en liten lur på dagen når jeg sitter i stolen, uten helt å tenke på å ta meg en lur ( det skjer vel med de fleste). Jeg har opplevd å våkne med plomber og deler av tenner etter å ha klappet kjevene hardt sammen under søvn. Dette resulterer jo i krone, ikke sant.

Kunne vært interesant å vite om det er flere der ute som har opplevd det samme, dette ser ut til å være et fenomen selv tannlegene ikke har hørt om........

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69539-hva-m%C3%A5-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei.

Dersom du er plaget av munntørrhet uten at det er medikamenter som er årsaken kan folketrygden yte bidrag til din tannbehandling likevel.

Det må da godtgjøres at du er munntørr. En spyttprøve, helst utført på en universitetstannklinikk eller en offentlig tannklinikk, vil kunne være grunnlag for bidrag fra folketrygden. Det finnes lidelser som gir munntørrhet og jeg synes du skal be din tannlege utrede dette nøye, eventuelt i samråd med en spesielt kompetent lege eller tannlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69539-hva-m%C3%A5-til/#findComment-332181
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...