Gå til innhold

Crohn, graviditet og abort

Anbefalte innlegg

Gjest Rød solhatt

Jeg er en kvinne på 32 år, har Crohn. Har en datter på 11 år, tidlig abort i -97 (uke 5), missed abortion -98 (uke 10), var da stimulert med Pergotime. Etter dette 3 misslykkede prøverørsforsøk hvor vi fikk beskjed om at jeg var i "grenseland" til tidlig overgangsalder. Fikk beskjed at jeg hadde få egg igjen og at kvaliteten varierte. Det ville være et mirakel om jeg ble gravid. De kunne ikke hjelpe oss med prøverør, grunnet dette. Mirakelet er nå skjedd! Er gravid i 6 uke etter naturmetoden. Det er nesten ikke til å fatte, men nå er jeg veldig engstelig for å miste igjen. Er det noe jeg kan gjøre for å minske sjansen for abort. Jeg har ømme bryst, uvel, litt irritabel, trett, løs mage, tisser ofte ect..Da jeg var gravid, men opplevde missed abortion hadde jeg så og si ingen symptomer på at jeg var gravid, utenom positiv test. Håper at hormonene jeg nå har er positive for graviditeten. Min mann er også redd for at vi skal miste. Vi har vært igjennom så mye for å få et barn til. Er det normalt med litt murring/menssmerter i mage og korsrygg så tidlig? Har time til gynekolog den 10.09.02, men synes det er lenge å vente på et svar om alt er OK. Er veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/69564-crohn-graviditet-og-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med graviditeten. Dine symptomer tyder på at graviditeten utvikler seg normalt. Med hensyn til risiko for abort, så er det ikke mye du kan gjøre til eller fra. Du bør ikke røyke, du bør spise folat, ikke ta medikamenter, ikke drikke alkohol, men ellers leve normalt og være i arbeid.

Murringer er ikke så uvanlig, men øker det på bør du søke lege. Ellers er det greit å vente til 10.sept, så kan man bedre bedømme fosteret med ultralyd.

Lykke til, vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...