trebarnsm Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Ønsker råd for ekstrem svangerskaps kvalme. Kan godt alle gode råd med små måltid, kjeks, mye drikke osv. Men det hjelper lite for oss som har denne ekstreme kvalmen. Tar også akupunktur og ingefær. Er det noen som vet om et kvalmestillende middel/tabeletter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69669-hjelp-for-ekstrem-kvalme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tips Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Siste svangerskap (nr. 3) ba jeg om å bli lagt inn og få behandling. Etter noen dager på sykehuset med intravernøs, medisiner og hvile, var jeg utrolig mye bedre. Dette skulle jeg gjort i stedetfor å ligge hjemme og spy de to første svangerskapene også! Selvsagt var det ikke lett å dra fra de to minste, men de fikk tilbake en nokså frisk mor, istedetfor å ha en syk mor i mange måneder til. Snakk med legen, ikke ta noen medisiner uten å snakke med henne / ham. Be om henvisning / bytt lege hvis di n lege ikke er oppdatert på gravide og kvalme etc, ikke forvent at jordmor eller vanlig allmennlege kan alt om dette. Det finnes mye hjelp hvis du kommer til riktig lege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69669-hjelp-for-ekstrem-kvalme/#findComment-332467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Det er tydelig at du er ajour med hva som finnes av tilbud for gravide med hyperemesis (svangerskapskvalme). Jeg er klar over at de aller færreste finner trøst i små måltider, kjeks på sengen før man står opp osv. Derimot har jeg hørt at de fleste har glede av akupunktur, enten ved å bli helt bra eller ihvertfall en del bedre. Av prinsipp er man svært tilbakeholdne med å gi medikamenter til gravide, men det finnes en viss type antihistaminer som kan gi lindring ved svangerskapskvalme. Dette må du snakke med din lege om. Er det sånn at du i tillegg til å være kvalm også kaster opp, er det viktig at du blir fulgt opp hos lege med urinprøve og blodprøver så du ikke risikerer å tørke ut. Enkelte ganger må man legge inn gravide på sykehuset for intravenøs ernæring i perioder av svangerskapet. Selve hvilen og roen kan virke gunstig mot kvalmen. Uansett er det viktig å prioritere egenpleie framfor hektisk virksomhet. Nok søvn og minimalt med stress er bra. Du har sikkert merket at det er tider på døgnet som er verre enn andre og sikkert enkelte matvarer som framprovoserer kvalmen. Ta notis av dine erfaringer og legg opp både dietten og døgnrytmen din etter hva som kjennes best. Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet i svangerskapet, men er du ennå ikke nådd 16 uker, er det mest sansynlig at kvalmen gir seg snart. De aller færreste er plaget utover de 4 første månedene. Lykke til videre i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69669-hjelp-for-ekstrem-kvalme/#findComment-332865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.