x-woman Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Da er det bare å melde seg inn i gjengen for u-barnløs.Akkurat nå er jeg veldig lei meg. Har liksom håpet i det lengste at det ikke var noe "gale". Men, jeg fikk brev av legen i dag at hormonprøvene var normale men at det ikke viste tegn til normal eggløsning. For å bli gravid kan jeg velge mellom å ta sprøyter med hormon over flere dager evt planlegge prøverørsbefruktning. Kan noen være snill å forklare meg hva dette er.Jeg er så fortvilet at jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg har hørt at dette er dyrt. Er det noen der ute som kan fortelle meg hva dette vil koste???? Please... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Ja det er jo ikke akkurat med største glede jeg sier velkommen i gjengen, men det jeg kan si er velkommen hit. Her kan du finne massevis av nyttig informasjon og få gode råd. Håper du får like mye utbytte av det du finner her som jeg og flere med meg har hatt. Håper også at det blir et kortvarig besøk og at du snart kan hoppe over på gravideforumet. ) Forstår godt at du er veldig lei deg nå. De følelsene du sitter med kjenner vi dessverre så alt for godt selv. Det som er viktig er at du ikke gir opp nå. Selv har jeg fått veslejenta mi med hjelp av assistert befruktning. Vi måtte gjennom to IVF (in vitro fertilisation = prøverør) forsøk før vi fikk henne, og det var det jammen meg verd. IVF går ut på (veldig kort fortalt) at en får hormoner med nesespray for å nullstille kroppen for så å få hormonsprøyter for å modne mest mulig bra egg. Disse blir tatt ut og lagt i en skål. Så må mannen til pers og levere fra seg en skvett med sedceller. Disse blir lagt i samme skål, også er det å håpe at eggene begynner å dele seg. Hvis så, blir et eller to satt tilbake i livmoren. Da er det å vente noen ulidelig lange dager på resultatet av graviditetstesten. Dette var veldig kort og litt overfladisk fortalt. Du kan søke om mer detaljer her på forumet, eller spørre mer etterhvet hvis det blir aktuelt. Du får forresten god oppfølging på sykehuset du velger, og får nok svar på spørsmålene dine er. Assistert befruktning på offentlige sykehus koster i dag 18.000 for opptil tre forsøk. Får du full klaff på første forsøk, får du ingenting igjen. Før 1.1.2002 var det gratis, men Storting og Regjering mente at det var et luksusproblem at noen (ca. 80.000 par i Norge) hadde problemer med å få barn og trengte hjelp. Derfor ville de at vi skulle betale ALT. Et forsøk kom gjerne oppi 25.000, så du kan si det sånn at da de tok litt til vettet, pustet vi litt ut, men målet er å få full støtte igjen. Fikk du forresten ikke tilbud om Pergotimekur? Dette er hormonpiller som tas for å få en eggløsning. For noen er det bare det som skal til. Jeg trodde normalen var å prøve det først. Jeg vil forresten anbefale deg å melde deg inn i Foreningen for Ufrivillig Barnløse (www.fub.no). Der får du også mye nyttig informasjon både via web sidene og medlemsbladene. Det finnes også en egen chatteside der, og logger du deg inn der, finner du andre i samme situasjon du kan prate med. Hvis det ikke er noen der, legg igjen en beskjed her på DOL så tar det antakeligvis ikke lang tid før andre logger seg på. Møtetid er gjerne fra kl. 2100. Dette var bare litt om et stort tema. Du får spørre i vei så mye du vil etterhvert. ) Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-334190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
x-woman Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Ja det er jo ikke akkurat med største glede jeg sier velkommen i gjengen, men det jeg kan si er velkommen hit. Her kan du finne massevis av nyttig informasjon og få gode råd. Håper du får like mye utbytte av det du finner her som jeg og flere med meg har hatt. Håper også at det blir et kortvarig besøk og at du snart kan hoppe over på gravideforumet. ) Forstår godt at du er veldig lei deg nå. De følelsene du sitter med kjenner vi dessverre så alt for godt selv. Det som er viktig er at du ikke gir opp nå. Selv har jeg fått veslejenta mi med hjelp av assistert befruktning. Vi måtte gjennom to IVF (in vitro fertilisation = prøverør) forsøk før vi fikk henne, og det var det jammen meg verd. IVF går ut på (veldig kort fortalt) at en får hormoner med nesespray for å nullstille kroppen for så å få hormonsprøyter for å modne mest mulig bra egg. Disse blir tatt ut og lagt i en skål. Så må mannen til pers og levere fra seg en skvett med sedceller. Disse blir lagt i samme skål, også er det å håpe at eggene begynner å dele seg. Hvis så, blir et eller to satt tilbake i livmoren. Da er det å vente noen ulidelig lange dager på resultatet av graviditetstesten. Dette var veldig kort og litt overfladisk fortalt. Du kan søke om mer detaljer her på forumet, eller spørre mer etterhvet hvis det blir aktuelt. Du får forresten god oppfølging på sykehuset du velger, og får nok svar på spørsmålene dine er. Assistert befruktning på offentlige sykehus koster i dag 18.000 for opptil tre forsøk. Får du full klaff på første forsøk, får du ingenting igjen. Før 1.1.2002 var det gratis, men Storting og Regjering mente at det var et luksusproblem at noen (ca. 80.000 par i Norge) hadde problemer med å få barn og trengte hjelp. Derfor ville de at vi skulle betale ALT. Et forsøk kom gjerne oppi 25.000, så du kan si det sånn at da de tok litt til vettet, pustet vi litt ut, men målet er å få full støtte igjen. Fikk du forresten ikke tilbud om Pergotimekur? Dette er hormonpiller som tas for å få en eggløsning. For noen er det bare det som skal til. Jeg trodde normalen var å prøve det først. Jeg vil forresten anbefale deg å melde deg inn i Foreningen for Ufrivillig Barnløse (www.fub.no). Der får du også mye nyttig informasjon både via web sidene og medlemsbladene. Det finnes også en egen chatteside der, og logger du deg inn der, finner du andre i samme situasjon du kan prate med. Hvis det ikke er noen der, legg igjen en beskjed her på DOL så tar det antakeligvis ikke lang tid før andre logger seg på. Møtetid er gjerne fra kl. 2100. Dette var bare litt om et stort tema. Du får spørre i vei så mye du vil etterhvert. ) Hilsen Du aner ikke hvor mye det betyrfor meg at du er så grei og svarer meg.Du gav meg mange gode opplysninger.Litt lettere når en vet hva en har å forholde seg til. Jo, jeg har forsøkt pergotime tre ganger uten å lykkes.Jeg har aldri mens og veldig sjelden eggløsningen.Det ble heller ikke noe særlig bedre etter pergotime bruk.Har for få egg. Kan jeg spørre om noe mer... Velger man det nærmeste sykehuset? Hvor lang er ventetiden på noe slikt? Blir man sykemeldt under "behandlingen" Takk for råd! *klem* fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-334309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobla1365380358 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 hei x-woman velkommen skal du være, selv om man ikke VIL være her. dette er ihvertfall et ok sted å lære/spørre masse om alt mulig rart, ingenting er for dumt å spørre om...(c; har en link som kan være bra, hvis du lurer på forskjellige behandlinger: http://www.ivf-info.net håper den er til hjelp... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-334384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Demeter1 Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Du aner ikke hvor mye det betyrfor meg at du er så grei og svarer meg.Du gav meg mange gode opplysninger.Litt lettere når en vet hva en har å forholde seg til. Jo, jeg har forsøkt pergotime tre ganger uten å lykkes.Jeg har aldri mens og veldig sjelden eggløsningen.Det ble heller ikke noe særlig bedre etter pergotime bruk.Har for få egg. Kan jeg spørre om noe mer... Velger man det nærmeste sykehuset? Hvor lang er ventetiden på noe slikt? Blir man sykemeldt under "behandlingen" Takk for råd! *klem* fra meg Hei x-woman! Du velger selv hvor du vil søke behandling. På linken bobla oppgav finnes en oversikt over norske og en del utenlandske klinikker som behandler fertilitet. De nye reglene om egenbetaling (tre forsøk for 18.000) omfatter offentlige sykehus i Norge (Haugesund, Rikshospitalet, Ullevål, Tromsø, Trondheim, Bergen). Det koster en del mer å la seg behandle ved private klinikker, men mange velger disse (Røde Kors, Volvat osv.) på grunn av kortere ventetid og at de mener servicen er bedre (blant annet). Mange velger også å ta forsøkene i Sverige eller Danmark. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Du aner ikke hvor mye det betyrfor meg at du er så grei og svarer meg.Du gav meg mange gode opplysninger.Litt lettere når en vet hva en har å forholde seg til. Jo, jeg har forsøkt pergotime tre ganger uten å lykkes.Jeg har aldri mens og veldig sjelden eggløsningen.Det ble heller ikke noe særlig bedre etter pergotime bruk.Har for få egg. Kan jeg spørre om noe mer... Velger man det nærmeste sykehuset? Hvor lang er ventetiden på noe slikt? Blir man sykemeldt under "behandlingen" Takk for råd! *klem* fra meg Hei Vi valgte ikke det nærmeste sykehuset (Haugesund) da vi skulle i gang. Der var det så lang ventetid. Vi valgte derfor Haukeland i Bergen. Den gang måtte vi betale alle reiseutgifter selv, men nå er det fritt sykehusvalg i Norge. Du velger det sykehuset som passer deg best. Reiseutgifter skal du ha dekket minus en liten egenandel. Jeg vet ikke hvordan ventetiden er rundt omkring på sykehusene nå. Det beste er jo å ta en ringerunde den gang det eventuelt blir aktuelt for deg. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
x-woman Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 Hei x-woman! Du velger selv hvor du vil søke behandling. På linken bobla oppgav finnes en oversikt over norske og en del utenlandske klinikker som behandler fertilitet. De nye reglene om egenbetaling (tre forsøk for 18.000) omfatter offentlige sykehus i Norge (Haugesund, Rikshospitalet, Ullevål, Tromsø, Trondheim, Bergen). Det koster en del mer å la seg behandle ved private klinikker, men mange velger disse (Røde Kors, Volvat osv.) på grunn av kortere ventetid og at de mener servicen er bedre (blant annet). Mange velger også å ta forsøkene i Sverige eller Danmark. Hilsen Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg bare skal hoppe i det, eller om jeg skal vente et års tid og la alt få roe seg ned litt. Jeg er bare så sjokket! Men hvis det er ett års ventetid er det vel lurt å melde seg på snart..... 18000kr er dyrt , spesielt når en er student.Jeg tror ikke jeg orker å vente i 4 år før vi begynner å prøve. har ventet så lenge allerede.... Noen synspunkter? P.s Haukeland sykehus er det nærmeste for meg.Noen som har erfaring herfra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg bare skal hoppe i det, eller om jeg skal vente et års tid og la alt få roe seg ned litt. Jeg er bare så sjokket! Men hvis det er ett års ventetid er det vel lurt å melde seg på snart..... 18000kr er dyrt , spesielt når en er student.Jeg tror ikke jeg orker å vente i 4 år før vi begynner å prøve. har ventet så lenge allerede.... Noen synspunkter? P.s Haukeland sykehus er det nærmeste for meg.Noen som har erfaring herfra? Vi har hatt våre fire forsøk på Haukeland og er veldig fornøyd. Nye moderne lokaler og veldig trivelig personell. Du blir tatt godt vare på. Her er en link som kan gi deg mer informasjon http://www.haukeland.no/utsiden/avdelinger/enkeltavd/vis_side_nivaa2.asp?sideID1=72&sideID=237&sideID2=14&avdID=10 Du får spørre hvis du lurer på mer om Haukeland. Selv har jeg 5 egg liggende i fryseren der i påvente av klarsignal fra meg. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Demeter1 Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg bare skal hoppe i det, eller om jeg skal vente et års tid og la alt få roe seg ned litt. Jeg er bare så sjokket! Men hvis det er ett års ventetid er det vel lurt å melde seg på snart..... 18000kr er dyrt , spesielt når en er student.Jeg tror ikke jeg orker å vente i 4 år før vi begynner å prøve. har ventet så lenge allerede.... Noen synspunkter? P.s Haukeland sykehus er det nærmeste for meg.Noen som har erfaring herfra? Ikke vent!!! Ventelistene har vært til å leve med en stund, mange hoppet jo av det halvåret de styrte med full egenbetaling,men nå er det flere som kaster seg på igjen. Jeg vet jo ikke hvor gammel du er, men hvis du er klar for barn og trenger starthjelp, er det bare å komme seg inn i systemet. Det er jo mulig de vil utrede deg mer også før evt. behandling. Uansett ville jeg gått til fastlegen min, fått henvisning til gynekolog som igjen henviser til behandling og evt. mer utredning. Hvis du absolutt ikke har råd når du får tilbud om å sette i gang, er det lov å hoppe av igjen! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
x-woman Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 Takk for alle svar. Jeg vet ikke om jeg bare skal hoppe i det, eller om jeg skal vente et års tid og la alt få roe seg ned litt. Jeg er bare så sjokket! Men hvis det er ett års ventetid er det vel lurt å melde seg på snart..... 18000kr er dyrt , spesielt når en er student.Jeg tror ikke jeg orker å vente i 4 år før vi begynner å prøve. har ventet så lenge allerede.... Noen synspunkter? P.s Haukeland sykehus er det nærmeste for meg.Noen som har erfaring herfra? Jeg kommer nok til å snakke med gynekologen min igjen. Jeg leste at det bare 52% sjanse for å lykkes.....hvordan klarer dere å takle en slik nedtur som hvis man ikke er gravid? Jeg er 25 år(han 27år) og har vært sammen med kjæresten min i 8 år og vi føler oss veldig klare.Det har vi egentlig gjort i mange år, men vi ville være fornuftige å vente. Syns dere at jeg er for ung og at jeg bør vente. ????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/69897-da-er-jeg-med-i-gjengen/#findComment-335727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.