Gå til innhold

Væske fra bryster

Anbefalte innlegg

Gjest Kjerring29

Jeg er 30 år, bruker ikke prevensjon og er i fast forhold. De siste to ukene (hver dag, flere ganger til dagen) har det kommet væske fra brystene mine dersom jeg klemmer litt på dem. Væsken varierer i farge fra blank, til hvit og gul (ikke blod). Jeg har ikke vondt og er ikke øm. Jeg hadde menstruasjon for litt over 2 uker siden og hadde sterke magesmerter 2 dager etter at jeg var ferdig med menstruasjonen. Jeg merket ingenting til eggløsning denne gangen. Får vanligvis sterke smerter. Har tatt graviditets test som var negativ. Har i det siste fått mindre matlyst og blir en del svimmel og uvel/kvalm. Kan dette være normalt??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70001-v%C3%A6ske-fra-bryster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trollmusa

Jeg har også væske som kommer ut av brystene mine om jeg klemmer på dem. Jeg er 24 år gammel og har ingen barn. Jeg oppdaget det når jeg hadde brukt p-piller et halvt år. Jeg bruker ikke noe hormonelt prevensjonsmiddel nå, og fremdeles er de slik.Nå har jeg hatt det slik i ca tre år.

Legen sa at det var bare slik det var noen ganger. Ingen ting å uroe seg for hvis det ikke var blodig.

Selfølgelig er jo det lureste for deg og snakke med en lege, og undersøkt hva det er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70001-v%C3%A6ske-fra-bryster/#findComment-335610
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør sjekke om du likevel er gravid med en ny test. Hvis det fortsatt er utelukket, bør man sjekke om du produserer for mye av hormonet prolaktin. Det kan bestemmes ved en blodprøve.

Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen hos alle. Under graviditet og amming stiger produksjonen og stimulerer melkeproduksjonen i brystet. Det fører også til at hormonproduksjonen i eggstokken hemmes, og det medfører at menstruasjonen kan utebli ved at eggløsningen hemmes. Det er forklaringen på at mensen stopper opp hos ammende kvinner og at de derfor ikke kan bli gravide.

Noen produserer for mye prolaktin utenom graviditet, og de kan få melkesekresjon (man kan presse litt melk ut fra brystet) og menstruasjonen stopper. Prolaktin kan øke ved stoffskifteforstyrrelser eller ved bruke av spesielle nervemedisiner. Stress kan også øke prolaktin. I meget sjeldne tilfeller et det en godartet svulst på hypofysen som er årsak til den økte produksjon av hormonet, men da er nivået meget høyt. En slik svulst behandles med tabletter og går da tilbake, så det er sjelden at man behøver å operere. En blodprøve vil avsløre mengden av prolaktin, CT eller MR (en slags røntgen-undersøkelse) av hypofysen vil avsløre om det foreligger en svulst.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70001-v%C3%A6ske-fra-bryster/#findComment-339564
Del på andre sider

Gjest Kjerring29

Jeg var faktisk gravid, men kun i fjerde uke. Har nå i snart 2 dager hatt småblødninger og hadde smerter i magen første dagen. Tror vel selv at dette er SA, men hadde ikke verre smerter enn ved vanlig mens, blødningene er også mindre enn vanlig, kommer vel noen dråper nesten hver gang jeg er på toalettet. Har noen opplevd noe lignende??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70001-v%C3%A6ske-fra-bryster/#findComment-347296
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...