Gå til innhold

Alt jeg gjør er en drøm.Vil jeg våkne opp?

Anbefalte innlegg

Gjest Drømmegutten

Kjære doktor.

Hjelp meg litt.Jeg har et problem.Uansett hva jeg gjør,er det som om jeg bare drømmer.Jeg er slapp,trøtt men dog,jeg har lyst ¨å jobbe.Det er bare det at når jeg jobber,følesdet som om det ikke er megsom jobber.Omtrent som når du drømmer.....fjernhet.Er dette et uvanlig fenomen?Hva kan det skyldes?Vitaminmangel?Jeg har diagnosen angst,og forleden kræsja jeg min splitter nye bil.Da var detsom om jeg våknet.Det føltes godt etter smellen;akkuratsom når du våkner fra et mareritt.Men nå (3 mndr senere) er jeg tilbake i drømmeverden.Sterkere enn noengang.Ikke en dritt er virkelig lengre.Som om det er tatt ut fra en skrekkfilm.Jeg ber deg gi meg en forklaring på hva dette er.Og er det andre mennesker som har det samme,ber jeg dem om å gi meg et svar.Men doktor....?Kan dette være farlig?Og by the way....hvordan føles det ved mangel/overflod av adrenalin?Jeg har prøvd druesukker,uten at det hjalp.Fikk mer energi,men drømmeverdenen forsvant ikke.

Jeg ber deg,kjære doktor....gi meg et hint om hva dette kan være...

Hilsen den fortvilte

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til drømmegutten. Dette kan høres ut som et konsentrasjonsproblem, et av de vanligste symptomene på depresjon, som ofte opptrer samtidig med angst. Det kan også være at du er sliten av angstplagene dine. For mye adrenalin vil gi hjertebank, skjelvinger, litt svimmelhet og frustrasjon/sinne. Ganske likt et angst-anfall. Lite adrenalin skal vi ha når vi slapper av/sover. Såsant du ikke har hodepine, kvalme eller andre nevrologiske plager, kan jeg ikke tenke meg at dette er farlig. Du bør forøvrig forsikre deg om at søvnkvaliteten din er bra, dårlig søvn kan også gi liknende plager som de du beskriver. Mange har effekt av trening/mosjon, som hos noen øker trøttheten i starten, men som etterhvert bedrer søvnkvaliteten, og nedregulerer kroppens stress-hormoner. Du bør også tenke over om jobb, hverdag og fritid er som du ønsker, at det gir deg mening, at ikke alt bare er slitsomme rutiner og stress.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...