Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har verdens mest kosete pus og her om dagen leste jeg i et blad at man må holde seg unna katter under svangerskap. Har planlagt innsetting i uke 40 - hvordan skal dette gå? Noen som vet om jeg bør holde meg unna katten min fra nå av? Eller er det slik at når jeg har katt så "bærer" jeg likevel disse basseluskene som kan være farlige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70176-fors%C3%B8k-og-kattekos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ingen fare! Hold deg unna tissekassa bare =)

hei!

helt enig med tieto her. ingen fare!!

toxoplasmose kan kattene være bærere av (i avføringa) men det skal rimelig uflaks til å bli smitta av dette nå. da må du isåfall ramle med munnen nede i kattekassa eller bite negler som det er katteavføring under.....

og særlig gravide eller de som prøver å bli det er jo ekstra nøye med håndvask så det er ingen fare..

alle mine venninner som har vært gravide har blitt testa mot toxoplasmose og ingen av de har hatt det. da må man være forsiktig så man ikke får det mens man er gravid..

men se på det sånn: alle disse jentene har hatt katt og kosa de halvt i hjel i årevis, skifta kattesand osv- og ingen av de har blitt smitta. da skal det GODT gjøres å bli smitta under svangerskapet når du ikke har blitt smitta de siste 30 åra..

og på en annen side, har du blitt smitta med toxoplasmose fra før, så er det ingen fare for fosteret.

så det er bare å ta det lungt og kose med pus som vanlig, bare vaske seg oftere på henda og kanskje la noen andre tømme kattesanda.

har hørt om leger som anbefaler å kvitte seg med katten!!! når man skal bli gravid!! helt hårreisende!

heldigvis er det ikke mange av disse overhysteriske legene, og de fleste nøyer seg med å si at "normal håndhygiene holder".

lykke til.

hei!

helt enig med tieto her. ingen fare!!

toxoplasmose kan kattene være bærere av (i avføringa) men det skal rimelig uflaks til å bli smitta av dette nå. da må du isåfall ramle med munnen nede i kattekassa eller bite negler som det er katteavføring under.....

og særlig gravide eller de som prøver å bli det er jo ekstra nøye med håndvask så det er ingen fare..

alle mine venninner som har vært gravide har blitt testa mot toxoplasmose og ingen av de har hatt det. da må man være forsiktig så man ikke får det mens man er gravid..

men se på det sånn: alle disse jentene har hatt katt og kosa de halvt i hjel i årevis, skifta kattesand osv- og ingen av de har blitt smitta. da skal det GODT gjøres å bli smitta under svangerskapet når du ikke har blitt smitta de siste 30 åra..

og på en annen side, har du blitt smitta med toxoplasmose fra før, så er det ingen fare for fosteret.

så det er bare å ta det lungt og kose med pus som vanlig, bare vaske seg oftere på henda og kanskje la noen andre tømme kattesanda.

har hørt om leger som anbefaler å kvitte seg med katten!!! når man skal bli gravid!! helt hårreisende!

heldigvis er det ikke mange av disse overhysteriske legene, og de fleste nøyer seg med å si at "normal håndhygiene holder".

lykke til.

Tusen takk for svar både til tieto og aviva!! Det var godt å høre - pusen som ligger vedsiden av tastaturet murrer godlynt for svarene....

Tusen takk for svar både til tieto og aviva!! Det var godt å høre - pusen som ligger vedsiden av tastaturet murrer godlynt for svarene....

flott nå kan pus ta det helt med ro og fortsette med malinga og heller glede seg til å bli storebror/søster.

og husk toxoplasmose finnes i jord også, derfor er det viktigere å omplassere grønnsakene og jordbæra enn katten..

eller som vi alle er enige om. beholde katten, skylle grønnsakene og vaske hender.

lykke til:)

Annonse

Hei!

Slutter meg til de andre innleggene her, fortsett og kos med katta, du. Sannsynligvis er du immun uansett. Det er iallfall jeg etter sju års samliv med verdens deiligste kastrat, det sjekket legen på første svangerskapskontroll (er IVF-gravid i 16. uke).

Faktisk er det ikke bare pus som bringer tox-smitte, man kan bli smittet gjennom rått kjøtt og uvaskede grønnsaker også. Men det later det til at mange av "kvittdegmedkatta"-fantastene som glemmer!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...