Gjest Takk for svar Skrevet 1. september 2002 Del Skrevet 1. september 2002 Jeg har en muskelknute pa livmoren (7,5x8,2 cm)og den maa vel fjernes med operasjon hvor buken aapnes. Jeg har noen spörsmaal i den forbindelse: Hvor lenge etter operasjonen: 1) maa jeg ikke löfte tungt? 2) kan jeg ikke jobbe? 3) kan jeg reise med fly? 4) maa jeg vente med sex? 5) andre forholdsregler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70344-hva-kan-etter-fjerning-av-muskelknute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Du forteller ikke din alder og om du fortsatt har barneønske og om du har plager. Bare ved fortsatt barneønske vil man nøyes med å fjerne muskelknuten (da det er 50% risiko for tilbakefall), ellers fjerner man hele livmoren (evt la livmorhalsen stå igjen). Hvis det ikke er symptomer, behøver man ikke å operere. Forholdsregler etter operasjon avhenger av type inngrep: 1. Vente 2-3 uker med å løfte tungt, men gå frem etter det du føler med hensyn til evt. smerter i magen. 2. De fleste er sykmeldt i 2-5 uker etter operasjon (mindre hvis man bare fjerner knuten). Mye avhenger av hvor slitsom jobb du har. 3. Du kan reise med fly, men ikke dra til utlandet så lenge du er sykmeldt. 4. Hvis man fjerner hele livmoren (også livmorhals) er det et sår i skjeden som må gro, det tar et par uker. Ellers kan man ha sex ’når man har lyst’ 5. Det samme gjelder med karbad og svømming, er det et sår i skjeden kan det gi blødning og utflod, man venter med sex og bading til det er ’rent’, som regel etter et par uker. Mosjon når du har energi og lyst. LYTT TIL KROPPEN er det beste rådet. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70344-hva-kan-etter-fjerning-av-muskelknute/#findComment-339601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.