Gjest tralala Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som har noen bekymringer i forbindelse med min menstruasjon/eggløsning. Jeg fikk mensen første gang for ca. 5 år siden, men det er først det siste året jeg har hatt plager. "Symptomene" mine arter seg slik: -jeg får ikke mensen hver måned, ofte kun annen hver måned.(Virker som den "hopper over" en måned) -jeg har begynt å få sterke smerter i den nedre mageregionen, særlig på den ene siden. Disse kommer ofte ca.5-6 dager før menstruasjonen starter. Har også opplevd dem på andre tidspunkt i syklusen. Smertene er vanligvis meget sterke ca.en dag, dabber så litt av, og varer et par dager. Jeg kan legge til at jeg inntil for omtrent et år siden så og si aldri opplevde smerter i forbindelse med menstruasjon. Har fortsatt ikke mye smerter UNDER menstruasjonen, men altså disse smertene sent i syklusen/før menstruasjonen starter. -smertene er noen ganger så "akutte" at jeg ikke klarer å stå oppreist. -jeg må også mye oftere tisse enn før,ofte med bare 10 min.mellomrom eller mindre... Frykten min er muligens ubegrunnet, men jeg er redd for at det er noe galt med den ene eller begge eggstokkene mine. Kan det være en svulst eller lignende? Bør jeg foreta meg noe? Jeg går ikke på p-piller, men vurderer sterkt å begynne.Vil du anbefale meg å begynne (har nettopp blitt seksuelt aktiv), og i så fall hvilket merke? Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70499-magesmerter-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Dine symptomer passer på den tilstand som betegnes endometriose. Det er en godartet gynekologisk lidelse som er ganske vanlig. Her finnes vev av samme type som livmorslimhinnen utenfor livmoren, f.eks. på bukhinnen eller eggstokker. I løpet av syklus vil de hormoner som produseres få endometriosen til å vokse, det vil fremkalle smerter som typisk kommer før mensen og under menstruasjonen. Så kommer en god periode inntil det starter forfra igjen. Hvis endometriose sitter omkring blæren, kan det irritere. Jeg synes du skal snakke med din lege, evt få henvisning til en gynekolog. Det er bare laparoskopi (’kikkhullsundersøkelse’) som kan avsløre tilstanden. P-pille kan hjelpe, men det finnes andre muligheter, hormoner eller kirurgi, iblant en kombinasjon. Men altså først en undersøkelse. Endometriose er bare et forslag til diagnose fra min side. Du kan lese mer i Helseleksikon. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70499-magesmerter-osv/#findComment-340379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.