Ans1365380373 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg er ei jente på 25 år som har et problem. Etter en utskrapning pga celleforandring i Januar 02 har jeg slitt med meget store smerter ( legen kaller det invalidiserende). Etter mye om og men ble jeg innlagt og det ble foretatt en laparskopi operasjon hvor det ble påvist endometriose. Jeg sliter enda med meget store smerter. Jeg har smerter hele tiden, men disse ekstra sterke smertene kommer i takvis og kan vare i mange dager. Når jeg har disse ligger jeg bare rett ut og kaster opp. Det eneste legene gir meg er masse sterke smertestillende, som jeg ikke syntes har noe særlig effekt. Dessuten er jeg redd for å ta disse da det er en avhengighetsrisiko. Jeg forstår at dette ikke kan være normalt, men har dere ett råd om hva jeg kan gjøre? Jeg orker ikke disse smertene mer. Det ødelegger for min skolegang og sosiale liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70653-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Det er påvist endometriose, men det ser ikke ut til at du har fått behandling for det. Du kan lese mere om tilstanden i Helseleksikon. Behandlingen er enten kirurgi eller medikamenter. Man har sannsynligvis vurdert at din type endometriose ikke har egnet seg for kirurgi. En annen mulighet er behandling med såkalte NSAID som man også bruker ved menstruasjonssmerter, de demper smerten, men er ikke alltid effektive. Hormonbehandling er alternativet. Man kan bruke p-pille, evt uten pause hvis smertene er sterkest under menstruasjon. Andre medikamenter er gestagener (Provera og primolut) og medikamenter av typen GnRH-analoger (Synarela, Zoladex og Procren). Felles ved disse er at de stopper mensen og reduserer ditt østrogenivå. Ved endometriose er det ofte meget god effekt av omtalte medikamenter. De fleste har en del bivirkninger, men det går an å redusere dem ved dose-tilpassing eller tilskudd av annen medisin. Jeg synes du skal snakke med de leger som foretok laparoskopi for diskusjon av behandling. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70653-smerter/#findComment-340899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.