titentei Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 jeg er en jente på 29år som i mai 01 sluttet på p-piller for å prøve å bli gravid. men det som skjedde var at jeg sakte men sikkert hver mnd før mensen begynte å blø et par dager før.og en mnd var syklusen på 28dager og neste mnd på 24dager annenhver gang. da jeg tillslutt var kommet opp i 2uker før mensen (totalt 3uker med mensen) kontaktet lege (dette var i november). fikk time i januar med full ultra lyd undersøkelse hvor de ikke fant noe galt, fikk provera som jeg skulle ta i 3mnd. dette hjalp over hode ikke og var tilbake til kontrol hvor de tok noen prøver av stoffskiftet mitt og progrestron samtidig som jeg fikk primolut. kom tilbake til ny undersøkelse til en helt ny lege som igjen tok en innvendig ultra lyd hvor de fant en cyste på 4cm og tok prøver av denne. kom tilbake igjen og prøvene av cysta var fin og under enda en undersøkelse var den borte så de mente at det var ihvertfall ikke problemet. jeg spurte om jeg kunne ha endometreoise eller pco, men det trodde han ikke. fikk svar av prøvene at jeg ikke hadde eggløsning og at stoffskifte mitt var "litt lavt" (tror det lå på 11.7 eller 11.3) han forklarte at dette var egentlig ikke så lavt at det var nødvendig å gjøre noe med hvis ikke det hadde vært for at jeg blødde. så jeg fikk resept på thyroxin 0,1mg og beskjed om å spise dete i 3mnd og da ville sikkert alt være bra når jeg kom tilbake til kontroll. men nå er det gått 2 1/2 mnd og det er kun blitt værre. denne mnd stoppet ikke blødningen etter mensen var ferdig, men fortsatte med "brunt blod" i 4-5dager etter, så hadde jeg kun to dager uten blødninger så satte de igang igjen. men denne gangen var det mye mer friskt blod i tiden frem til mens enn det har vært før. kan du forklare hva dette kan være for nå føler jeg snart at jeg har hatt blødninger i sammenhengene 1 1/2 år og er rimelig lei av dette. føler heller ikke at jeg får så mye svar på sykehuset jeg er, sier bare vi får prøve og se...... håper du kan hjelpe meg!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Du ønsker å bli gravid og du har helt uregelmessige blødninger, til dels langvarige. PCOS kan gi blødningsproblemer med manglende eggløsning, men det ville man ha sett ved ultralyd og hormonprøvene. Cyster kommer og går og tillegges liten betydning. Endometriose gir ikke slike symptomer, det gir smerte. Var det ikke blødningskontroll på provera eller primolut? Det vil vanligvis regulere en blødningsforstyrrelse som skyldes manglende eggløsning. Hvis du ikke har hatt eggløsning, så vil det være aktuelt med et forsøk på å stimulere eggløsningen med tabletter. Hvis det ikke går, kan man enten forsøke sprøyter for å stimulere eller kombinere ulike behandlingsmetoder. Det vil være en spesialistoppgave, så kanskje du skulle henvises til et senter for infertilitet, evt kan du søke til et privat senter for barnløshet. Husk og spør om prisne på forhånd. Lykke til, vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-342922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Du ønsker å bli gravid og du har helt uregelmessige blødninger, til dels langvarige. PCOS kan gi blødningsproblemer med manglende eggløsning, men det ville man ha sett ved ultralyd og hormonprøvene. Cyster kommer og går og tillegges liten betydning. Endometriose gir ikke slike symptomer, det gir smerte. Var det ikke blødningskontroll på provera eller primolut? Det vil vanligvis regulere en blødningsforstyrrelse som skyldes manglende eggløsning. Hvis du ikke har hatt eggløsning, så vil det være aktuelt med et forsøk på å stimulere eggløsningen med tabletter. Hvis det ikke går, kan man enten forsøke sprøyter for å stimulere eller kombinere ulike behandlingsmetoder. Det vil være en spesialistoppgave, så kanskje du skulle henvises til et senter for infertilitet, evt kan du søke til et privat senter for barnløshet. Husk og spør om prisne på forhånd. Lykke til, vennlig hilsen Jeg synes det er veldig rart at du overhodet ikke nevner lavt stoffskifte som mulig årsak til blødningsforstyrrelsene. Hypothyreose er jo kjent for å gi forstyrrelser i menstruasjonen. Selv om man har begynt på thyroxin, tar det enkelte ganger lang, lang tid før symptomene på lavt stoffskifte forsvinner eller reduseres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-343154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg synes det er veldig rart at du overhodet ikke nevner lavt stoffskifte som mulig årsak til blødningsforstyrrelsene. Hypothyreose er jo kjent for å gi forstyrrelser i menstruasjonen. Selv om man har begynt på thyroxin, tar det enkelte ganger lang, lang tid før symptomene på lavt stoffskifte forsvinner eller reduseres. Titentei opplyste at man hadde sjekket hennes stoffskifte og det var normalt !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-347330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Titentei opplyste at man hadde sjekket hennes stoffskifte og det var normalt !! Verdier over 11 er i følge min tabell normalt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-347334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
titentei Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Verdier over 11 er i følge min tabell normalt til mette moen hvorfor har jeg da fått tyroxin tabelletter hvis dette er normalt. legen min mente at det kunne ha noe med blødningene å gjøre at jeg ikke hadde høyrer stoffskifte så derfor fikk jeg tyroxin. men det ser jo ikke ut som at det hjelper når jeg til og med blir verre etter å ha spist de i 2 1/2 mnd.jeg blir snart helt sprø av dette og skulle gjerne ønske å finne ut hva som er galt med meg. du snakket også tidliger om noen sprøyter som kunne bli tatt, men hva er det egentlig?? den legen jeg går hos skal nå i neste mnd åpne en fertilitets klinikk (vet ikke helt hvordan det skrives) så han burde jo ha greie på det han driver med. kan jeg f.eks få pergo time tabelletter for å se om jeg kan få eggløsning oppi alt dette eller blir det helt galt??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-347370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
titentei Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Verdier over 11 er i følge min tabell normalt innlegget over kom til cavatina i stede for til deg som det skulle til. håper du kan se på det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-347373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Titentei opplyste at man hadde sjekket hennes stoffskifte og det var normalt !! Her er sitat fra hennes innlegg: "stoffskifte mitt var "litt lavt" (tror det lå på 11.7 eller 11.3) han forklarte at dette var egentlig ikke så lavt at det var nødvendig å gjøre noe med hvis ikke det hadde vært for at jeg blødde. så jeg fikk resept på thyroxin 0,1mg og beskjed om å spise dete i 3mnd og da ville sikkert alt være bra når jeg kom tilbake til kontroll." Problemet med denne sykdommen er at mange av oss som har den opplever at verdiene er innenfor det normale, men at vi fremdeles har symptomer på et for lavt stoffskifte. Hos meg tok det 4 år med thyroxin daglig før alle symptomene var vekk, jeg var til og med oppe i den høyeste dosen thyroxin i lang tid. Stoffskifteverdiene var innenfor det normale etter ca. et års thyroxinbruk eller så, selv om symptomene i høyeste grad var tilstede i tre år senere. Ettersom jeg har opplevd sykdommen på denne måten, kan dette også gjelde andre. Særlig menstruasjonen har pga. denne sykdommen vært et sant helvete for meg i alle år og jeg unner ingen andre å oppleve det. Til titentei: Husk at du aldri skal ta thyroxin _før_ du tar blodprøve den dagen prøven skal tas. Du skal ikke ha tatt thyroxin på minst ni timer, ellers blir resultatet feil. Dette er det dessverre mange leger som ikke opplyser om. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-347409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 til mette moen hvorfor har jeg da fått tyroxin tabelletter hvis dette er normalt. legen min mente at det kunne ha noe med blødningene å gjøre at jeg ikke hadde høyrer stoffskifte så derfor fikk jeg tyroxin. men det ser jo ikke ut som at det hjelper når jeg til og med blir verre etter å ha spist de i 2 1/2 mnd.jeg blir snart helt sprø av dette og skulle gjerne ønske å finne ut hva som er galt med meg. du snakket også tidliger om noen sprøyter som kunne bli tatt, men hva er det egentlig?? den legen jeg går hos skal nå i neste mnd åpne en fertilitets klinikk (vet ikke helt hvordan det skrives) så han burde jo ha greie på det han driver med. kan jeg f.eks få pergo time tabelletter for å se om jeg kan få eggløsning oppi alt dette eller blir det helt galt??? Jeg svarte første gangen dette: Hvis du ikke har hatt eggløsning, så vil det være aktuelt med et forsøk på å stimulere eggløsningen med tabletter. Hvis det ikke går, kan man enten forsøke sprøyter for å stimulere eller kombinere ulike behandlingsmetoder. Tablettene jeg omtalte kan f.eks. være Pergotime. Det er bare hvis de ikke gir eggløsning, at man går videre med sprøyter med hormonet FSH for å stimulere til eggløsning. Jeg er ikke ekspert på stoffskifteforstyrrelser og har ikke sett alle dine prøver, så det er opp til legen å avgjøre om man skal forsøke thyroxin. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70887-bl%C3%B8dninger/#findComment-353305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.