Gå til innhold

Hvordan takle en psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest Vilikkeblioffer

Hei.

Dette er et vanskelig spørsmål å stille, for det beste ville være å holde seg unna, men når man av utenforstående grunner har en nær relasjon til en som er psykopat, hvordan skal man da takle denne personen slik at den ikke får "taket" på deg, bryter deg ned og man tilslutt blir et offer?

Taknemlig for svar og råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70958-hvordan-takle-en-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vis deg sterk, ta igjen med samme mynt slik at han skjønner at du ikke lar deg "pille på nesen". Slike personer ser etter svakheter og angriper der.

Jeg har vært leder for en slik en, heldigvis ikke altfor lenge, men lenge nok. Måten jeg taklet han på var at jeg viste at jeg ikke var redd han. Han forsøkte seg, men jeg tok igjen med klar tale. Har turte ikke å utfordre meg, for han skjønte jeg tok igjen.

Utrolig slitsomt, for han voktet meg hele tiden og så etter svakheter.

Gjest Kristine

Vis deg sterk, ta igjen med samme mynt slik at han skjønner at du ikke lar deg "pille på nesen". Slike personer ser etter svakheter og angriper der.

Jeg har vært leder for en slik en, heldigvis ikke altfor lenge, men lenge nok. Måten jeg taklet han på var at jeg viste at jeg ikke var redd han. Han forsøkte seg, men jeg tok igjen med klar tale. Har turte ikke å utfordre meg, for han skjønte jeg tok igjen.

Utrolig slitsomt, for han voktet meg hele tiden og så etter svakheter.

Jeg vet ikke om det går ann å takle psykopater som nære pårørende. Jeg tror det er umulig oppgave.

Psykopaten blir i hvert fall ikke skadelidende... Den andre blir alltid sittende med svarteper, uansett.

Jeg har selv ei mor som jeg tror er psykopat eller har en alvorlig borderlinediagnose.

Hun har jeg brutt kontakten med. Det er ingen mellomting i slike tilfeller....de er for syke.

Den "søte" sjarmerende dama har nesten tatt knekken på meg. I dag er jeg 50% uføretrygdet. Psykologen som har behandlet meg, sier at det er resultat av forholdet til min mor.

Det ender opp med at du blir psykisk syk hvis du vil forholde deg til et slikt menneske.

Hvordan vet du at han er psykopat? Har du sett en diagnose, svart på hvitt?

Du er klar over at det er en ganske alvorlig diagnose, som du bør ha respekt for å ikke strø om deg med?

Psykopat, er et av de mest misbrukte skjellsord som finnes, spesielt kvinner har en tendens til å hive ut dette skjellsordet til alle som ikke lar de få som de vil.

Men visst finnes de, og det kan være alvorlig for de nærmeste, men iblant kan man få inntrykk av at bortimot halvparten av alle menn er det, og det blir derfor ikke særlig troverdig.

Gjest villikkeblioffer

Hvordan vet du at han er psykopat? Har du sett en diagnose, svart på hvitt?

Du er klar over at det er en ganske alvorlig diagnose, som du bør ha respekt for å ikke strø om deg med?

Psykopat, er et av de mest misbrukte skjellsord som finnes, spesielt kvinner har en tendens til å hive ut dette skjellsordet til alle som ikke lar de få som de vil.

Men visst finnes de, og det kan være alvorlig for de nærmeste, men iblant kan man få inntrykk av at bortimot halvparten av alle menn er det, og det blir derfor ikke særlig troverdig.

Ja, faktisk har jeg denne personen selv vist meg sin journal. (Som jeg skrev så har jeg en nær relasjon til personen) Jeg går ikke rundt å "kaller" folk psykopat om det er det du tror.

Det er heller ikke lov, men det er lov å si at man har grunn til å tro at noen er psykopat, men man kan ikke påstå det.

Personen har typiske psykopatiske kjennetegn, var det bedre?

Vil ikke diskutere dette mer. Jeg var interessert i å få svar på det som var spørsmålet jeg, og ikke diskusjon på om eller ikke om...

Noen tanker:

Tenk alltid gjennom ting i forkant slik at du er trygg på hva du

vil/hvem du er slik at du ikke lar deg manipulere.

Vær mentalt forberedt på at alt som blir sagt er sagt utfra et egoistisk synspunkt. Jeg hadde også tenkt hele tiden på at

vedkommende er syk, dermed kan sårende ting ikke sette seg fast hos deg.

Dessuten vær klar over at jo mer intelligent vedkommende er, jo mer sympatisk har han/hun lært å framstå. Hva som

er sosialt akseptabelt å mene/si.

Det beste er å ha et perifert/tilfeldig forhold til personen dersom dette er mulig - sett rammene selv og ikke vær redd

for å såre, og husk at vedkommende kan ønske å skade deg

dersom du oppfattes som en trussel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...