Gå til innhold

Dr. Moen. Gravid med spørsmål..

Anbefalte innlegg

Gjest etterlengtet gravid

Jeg er 31 år og gravid i uke 13. Jeg har et barn født i år 2000. I februar i år ble jeg operert, laparoskopi, for graviditet utenfor livmoren. Satt i høyre egglederen. Egglederen ble ikke fjernet, men krafitg "brent". Antakeligvis fungerer ikke egglederen på høyre side.

Er nå altså gravid igjen i uke 13. Fosteret sitter på rett plass inne i livmoren. Har sett fosteret med hjerteaktivitet på ultralyd.

Det jeg ønsker svar på er:

Siden uke 8-9 av graviditeten har jeg kjendt periodevis sterk og tiltider smertefull stikking i nedre del av underlivet... smertene går liksom under underlivet mot endetarmsområdet. ( dette er ikke stikking i forbindelse med at livmoren o.l. vokser, for det kjenner jeg igjen. )

Kan dette være stikkinginger som jeg kjenner som stammer fra den operasjonen jeg hadde i forbindelse med ex.u operasjonen etter nyttår..? Vev o.l. som trekker seg sammen pga graviditeten?? Eller kan det være andre ting som jeg bør få nærmere undersøkt?

Jeg har også endel gulaktig utflod, både flytende og trådete. Dette hadde jeg ikke når jeg gikk gravid i 99-00. Har ikke kjendt at det lukter ubehagelig.. Kan det være noe galt siden jeg har denne gule utfloden..?? Vil nevne at jeg fikk påvist GBS i underlivet da jeg fødte mitt barn i 2000. Vil også nevne at jeg for snart 1 uke siden hadde en liten "slimete blødning", det kom litt rosa aktig, blandet med litt friskt som etterhvert gikk over til mørkere farget slim. Ble veldig redd og fikk undersøkt dette på ultralyd samme dag, men fosteret hadde det heldigvis fint og gynekologen sa at livmoren var fin, kunne ikke finne noen tegn til hvorfor det hadde oppstått denne lille "blødningen". ( Hadde ikke hatt samleie på forhånd. )Denne "slimete blødningen" gav seg etter 1 dag.

Ønsker gjerne tilbakemelding og svar på det jeg har beskrevet her. Er litt engstelig for at liv og helsa til barnet jeg bærer på og megselv..

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71079-dr-moen-gravid-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter en operasjon kan det være sammenvoksninger som settes på strekk når livmoren vokser. Noen kan få en slags bekkenløsningssmerter tidlig i graviditet, som så kan gi seg etterhvert, evt for å komme tilbake senere i graviditeten.. Du bør nevne det for legen ved neste kontroll, men det lyder ikke faretruende, i og med at man har sett at graviditeten utvikler seg normalt.

Det er vanlig med utflod i graviditet pga hormonendringene som inntrer, det er ikke tegn på noe alvorlig GBS gir vanligvis ikke symptomer og skal ikke behandles. Det er ikke uvanlig med litt blod fra livmorhalsen, det kan ses som rosa utflod. Det skyldes øket blodtilstrømning til livmorhalsen.

Du er nå 13 uker på vei og ultralyd har vist at alt er normalt. Det er da minimal risiko for abort. Jeg synes du skal glede deg over graviditeten og at du er kommet så langt. Lykke til med resten av svangerskapet.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...