Gå til innhold

Farlig med massasje??

Anbefalte innlegg

Gjest Tuttifruttii

Kjære jordmor!

Jeg er gravid i 12. uke, og har litt stive skuldre, rygg og nakke.

Jeg lurer derfor på om det er farlig å bli massert av samboeren? Jeg har hørt at man ikke skal la seg bli massert av noen som ikke "kan det", fordi de da kan påskynde fødselen. Er det sant?

Er det evt. noen steder man ikke skal trykke?

Jeg synes bare det er så deilig å bli gnudd litt på, særlig med muskelsalve...

Jeg lurer også på om det er farlig å trykke hardt mot livmoren for å kjenne at den har vokst? Jeg kjenner liksom ikke noe til den, og jeg tør ikke klemme hardere.

Hilsen Tuttifrutti

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7116-farlig-med-massasje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du kan trygt ta i mot massasje fra din kjæreste. Det utgjør overhodet ingen fare for fosteret. Det er enkelte typer alternative behandlingsformer man skal være litt forsiktig med i svangerskapet, sånt som akupunktur, fotsoneterapi og homøopati, på lik linje som at man ikke skal ta alle mulige medisiner.

Når det gjelder trykk mot livmoren, er det heller ikke farlig. Imidlertid er det ikke så rart at du ikke kjenner noe ennå. det er først nå omtrent at livmoren begynner å komme ovenfor skambeinet. Vi jordmødre kjenner ganske hardt på livmoren for å finne ut hvor den avgrenses, og dette er ikke ansett som skadelig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7116-farlig-med-massasje/#findComment-35342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...