Gå til innhold

Brevet fra trygdekontoret+litt til (langt)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har skrevet tidligere at jeg fikk igjen egenandelen for poliklinisk behandling over kr. 3000,- for mitt IVF forsøk i mai etter å ha klagd på det første vedtaket.

Fikk brevet fra trygdekontoret og der står det bl.a:

Vedtaket er gjort med hjemmel i folketrygdlovens §5-22. Rikstrygdeverket har sendt oss en presisering av de bestemmelser som ble gitt i forbindelse med at reglene for infertilitetsbehandling fikk tilbakevirkende kraft. Det fremgår av disse retningslinjene at den praksis som er blit gjort gjeldene for deg ikke er riktig. Reglene som gjelder ved infertilitetsbehandling ble gitt tilbakevirkende kraft, og det skal derfor ikke være ulik praksis før og etter 1. juli.

Din klage er derfor tatt til følge....

Det triste er at jeg fremdeles ikke har fått barn etter 4 IVF forsøk. Ble gravid 2 første ganger men det endte med abort i henholdsvis uke 16 og 12.

Har gått i tenkeboksen når det gjelder hva jeg skal gjøre nå. Kan jo faktisk ta 2 forsøk til, men det er lite aktuelt. Har et lite håp om at det skal gå med naturmetoden, selvom det ikke har vært noen suksess hittil.

Lykke til alle som er midt i prosessen og alle som har testet positivt i det siste, jeg kjenner meg igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71887-brevet-fra-trygdekontoretlitt-til-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du altså dekket for ditt 4. forsøk? Spurte de om hvor mange forsøk dere hadde hatt totalt? Vi har fått avslag forstår du, så jeg er interessert i all informasjon.

Forstår at dere er i tenkeboksen. Ingen kan gi dere svar på hva dere skal gjøre videre. Råd og hint kan dere nok få, men avgjørelsen blir deres egen.

Lykke til videre med hva dere enn gjør.

Hilsen

Fikk du altså dekket for ditt 4. forsøk? Spurte de om hvor mange forsøk dere hadde hatt totalt? Vi har fått avslag forstår du, så jeg er interessert i all informasjon.

Forstår at dere er i tenkeboksen. Ingen kan gi dere svar på hva dere skal gjøre videre. Råd og hint kan dere nok få, men avgjørelsen blir deres egen.

Lykke til videre med hva dere enn gjør.

Hilsen

Hei yogi,

Ja vi fikk dekket 4. forsøk. Vi ble ikke spurt av trygdekontoret om hvilket forsøk det var. Og iflg Helsedepartementet skulle alle få begynne på nytt igjen med antall forsøk fra 1. januar. Dvs. at iflg de nye reglene så var dette egentlig 1. forsøk.

Forskjellen på oss er vel at du har hatt søskenforsøk, men jeg kan ikke skjønne at de nye reglene skulle tilsi at du ikke får dekket dine utgifter.

Uansett, 4. forsøk ble avtalt med sykehuset før de nye reglene trådde ikraft første gang (da det ble bestemt full egenbetaling) pga at det endte så trist med de 2 første. Slik at vi hadde fått 4 forsøk dersom det fortsatt hadde vært gratis også.

Håper det ordner seg for dere også, har dere sendt klage til trygdekontoret, evt. fått tilbakemelding på klagen?

Vi sendte klagen både til trygdekontoret og til Helsedepartementet (etter avtale med departementet).

Hei yogi,

Ja vi fikk dekket 4. forsøk. Vi ble ikke spurt av trygdekontoret om hvilket forsøk det var. Og iflg Helsedepartementet skulle alle få begynne på nytt igjen med antall forsøk fra 1. januar. Dvs. at iflg de nye reglene så var dette egentlig 1. forsøk.

Forskjellen på oss er vel at du har hatt søskenforsøk, men jeg kan ikke skjønne at de nye reglene skulle tilsi at du ikke får dekket dine utgifter.

Uansett, 4. forsøk ble avtalt med sykehuset før de nye reglene trådde ikraft første gang (da det ble bestemt full egenbetaling) pga at det endte så trist med de 2 første. Slik at vi hadde fått 4 forsøk dersom det fortsatt hadde vært gratis også.

Håper det ordner seg for dere også, har dere sendt klage til trygdekontoret, evt. fått tilbakemelding på klagen?

Vi sendte klagen både til trygdekontoret og til Helsedepartementet (etter avtale med departementet).

Ja det er jo søskenforsøk, men det skal ikke ha noe å si sier Helsedepartementet. Alle nullstilles fra 1.1.2002, og som du selv skriver, dere har to forsøk igjen. Vi har jo også i teorien det, men for min del har jeg sagt nok er nok.

Vi har hele tiden forholdt oss muntlig til trygdevesenet og Helsedepartementet, men fra nå av går det skriftlig. Skal passe på å sende en klage til Helsedepartementet også. Det var et godt tips.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...