Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 10. uke. For to dager siden ble jeg kjempekvalm og slapp. Dagen etter fikk jeg mageknipe og veldig diare. I dag er jeg mye bedre, men har fortsatt litt diare. Kan jeg har spist noe som har utløst dette og som kan skade fosteret (feks toxoplasmose?). Jeg spiste reinsdyrstek som jeg dessverre oppdaget for sent at var blodig og et stekt egg som ikke var helt gjennomstekt. Kan det skyldes noe av dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71923-kvalme-og-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår din oro, men jag tror inte att du har blivit smittad av en toxoplasmose infektion. Detta för att den inte är speciellt vanlig i Norge samt att dina symtom inte stämmer överens med denna infektion. Symtomen utblir ofta och inkubationstiden varierar från 5-21 dagar. Feber och influensasymtom feks huvudvärk/hodepine, frysningar och allmän sjukdomskänsla, förekommer i en del fall. Då du inte har dessa symtom , tror jag alltså inte att det är denna infektion du har haft.

Skulle man 100% utesluta detta, behöver du ta ett blodprov hos din doktor.

Du skall ändå fortsätta att undvika blodigt kött, under graviditeten. Skölj också alltid grönsaker och frukt.

Vad din diare och illamående kom sig utav, kan jag inte säga dig.

Det är ju inte ovanligt med denna företeelsen, utan att det behöver vara något farligt. En "vanlig" maginfluensa, av okänd anledning, är det vanligaste, men kan bero på bakterier i maten som vi ätit.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig över detta nu, då du blivit bättre. Skulle du bli sämre eller att detta upprepar sig inom kort, bör du ändå uppsöka doktor för en undersökning. Om du inte redan varit på inskrivning, så kan du ta upp detta med din doktor eller jordmor, då.

Jag önskar dig lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71923-kvalme-og-diare/#findComment-353237
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...