parures Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Er ei jente på 30, som nettopp har fått "vite" at jeg har endometriose. Etter å ha vært plaget med kraftige menstruasjonssmerter, spesielt de senere år, kom jeg selv til konklusjonen at jeg kanskje kunne ha endometriose. Jeg gikk så til min faste gynekolog, som ved undersøkelse fastslo at han kunne se endel væskeansamlinger som han mente kunne være endometriose. Jeg har nå prøvd i noen måneder å bli gravid uten at dette har lykkes (har brukt eggløsningstester, så jeg har timet det bra). Jeg lurer nå på om jeg bør få utredet graden av endometriose jeg har for å vite mere om mulighetene til å bli gravid. Gynekologen min foreslo at jeg kunne starte hormonbehandling (GnRH) etter jul dersom jeg fortsatt ikke var blitt gravid til da. Jeg har lest flere artikler om endometriose, og sett at fjerning av endometriosen kan være en av de bedre løsningene på problemet. Eller? Er det mulig å få gjort dette i Norge? Jeg vil gjerne få gjort dette av en ekspert, dersom det finnes en i Norge. Mitt andre spørsmål er: For en måned siden fikk jeg plutselig kraftige mavesmerter i øvre deler av magen. Disse har kommet og gått siden da, men har nå avtatt. Har vært inne til flere tester, CT +++, uten at de har funnet svar. En lege jeg snakket med mente at det var mulig at de kunne være endometriosesyster som det var gått hull på i bukhulen som har gitt disse smertene. Er det en mulig årsak. Jeg har nå gått til den samme gynekologen i 7 år og gjentatte ganger klaget over store menstruasjonsmerter. Jeg synes det er rart han ikke har sjekket etter endometriose tidligere. Pleier man ikke å sjekke dette? Er ellers ikke plaget av noe som helst, og takker for kjepp respons. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/71973-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Det lyder litt rart at du har fått diagnosen uten laparoskopi som er den eneste metode til å fastslå at det virkelig dreier seg om endometriose. Væskeansamlinger er for usikkert til å stille sikker diagnose. Hvis det er for å fremme fruktbarheten skal man ikke gi GnRH, det vil bare utsette dine muligheter for graviditet da det virker som prevensjon i de 4-6 måneder man bruker det. Det vil ikke bedre dine muligheter etter avsluttet kur heller, så du vil bare spille tiden. Man diskuterer om det bedrer fertiliteten med å brenne, men skade kan det nok ikke å forsøke. Så be om henvisning til sykehus for laparoskopi hvis du ikke har oppnådd graviditet innen et år. Under inngrepet vil man da sannsynligvis brenne evt endometriose. Det er enkelt og kan gjøres ved alle sykehus eller klinikker. Blir du ikke gravid etter det, så er prøverør en mulighet. Jeg synes altså du skal se det an og forsøke å oppnå graviditet først (60-70% av de med endometriose er ikke infertile). Lykke til. Det kan gå hull på endometriosecyster, det gir akutt smerte. Det er meget sjelden at endometriose gir smerter i øvre del av magen. Man kan altså bare sjekke for endometriose ved laparoskopi, og det er en vurderingssak om man vil gå så langt i utredningen ved menstruajsonssmerter. Hvis p-pille eller smertestillende hjelper, vil man i det fleste tilfeller ikke foreta laparoskopi Du kan lese mer om endometriose på den norske forenings hjemmeside: http://diane_10.tripod.com/index.html Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/71973-endometriose/#findComment-351829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.