Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej! Jeg er en pige/jente på 16 år fra Danmark! Jeg er muslim, så mine forældre må ikke vide at jeg er sexuel aktiv! Jeg vil gerne vide om jeg kan få en abort i Norge hvis jeg bliver gravid? I Danmark skal jeg være 18 år før jeg kan få en abort uten at mine førældre ved det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72391-kan-jeg-f%C3%A5-abort-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Singularity skrev (På 17.9.2002 den 23.22):

I Norge er det såvidt jeg vet full medisinsk taushetsplikt fra 16 år.

Det er også selvbestemt abort i de første 12 uker av svangerskapet.

Men du risikerer kanskje å måtte betale for det når du ikke er bosatt i Norge.

Gjelder ikke E 111 skjema ved abort da?

tiliti skrev (På 17.9.2002 den 23.15):

Ja, så lenge du ikke er under 16. Men jeg er ikke sikker på om du får det gratis, kan hende du må på en privat-klinikk og betale selv.

Såvidt jeg vet, er det ingen private klinikker som foretar abortinngrep i Norge. Alle slike inngrep foretas på offentlige sykehus.

Annonse

moi skrev (På 17.9.2002 den 23.54):

Såvidt jeg vet, er det ingen private klinikker som foretar abortinngrep i Norge. Alle slike inngrep foretas på offentlige sykehus.

Allblue burde stilet spørsmålet til fagpersonene også.

Men jeg tror da det er mulig å få medisinsk behandling som ikke er strengt nødvendig på offentlige sykehus for personer som er på ferie i Norge - men at de da sender regning eller noe sånt ?

Amiga skrev (På 17.9.2002 den 23.58):

http://www.adm.uit.no/forsikring/divinfo.htm

Men det gjelder uten om Norden,så da har hun nok krav på gratis behandling i Norge! :-)

Vi får håpe på det.

Forøvrig tåpelig av danskene å ha en seksuell lavalder på 15, men en minimumsalder på 18 for å ta abort uten at foreldrene gjøres kjent med det.

Seksuell alvalder og alder for medisinsk anonymitet bør være den samme.

moi skrev (På 17.9.2002 den 23.54):

*gulp*

Jeg følger med serru.

Ok; jeg er ikke sikker på om inngrepet blir betalt av den norske stat, på offentlig sykehus.

Gjest ikke undertegnet

Snakk om å ta sorgene på forskudd!

Prøv heller å få tak i p-piller, be kjæresten bruke kondomer eller bruk annen prevensjon, så slipper du å tenke på det.

I Norge får alle jenter mellom 16 og 20 år gratis p-piller, og angrepillen (skal tas hvis kondomen sprekker eller du er "uheldig" på annen måte) selges reseptfritt på apoteket. Den heter NorLevo.

Sørg for å være føre var. En abort er smertefullt, både fysisk og psykisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...